תבנית:ערך מומלץ 4 במרץ 2024

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הפארק הלאומי הוט ספרינגס הוא פארק לאומי, השוכן במחוז גרלנד במרכז ארקנסו בארצות הברית, בצמוד לעיר הוט ספרינגס, מושב המחוז.

קודם להקמת הפארק הוגדר האתר כ"שמורת הוט ספרינגס" בחוק של הקונגרס של ארצות הברית מ-20 באפריל 1832 במטרה שתשמש לנופש בעתיד. השמורה הוקמה זמן רב לפני שנטבע המושג פארק לאומי. הייתה זו הפעם הראשונה שהממשל הפדרלי הקצה שטח אדמה לשימור כאזור נופש.

האמונה העממית שמי המעיינות החמים ניחנים ביכולת לרפא קיימת כבר מאות שנים, והמעיינות היו מקור לאגדות בקרב כמה משבטי הילידים של אמריקה. לאחר ההגנה שקיבל היישוב מהממשל הפדרלי, הוא התפתח לעיירת ספא משגשגת, וב-10 בינואר 1851 קיבל מעמד רשמי של עיר. היישוב שימש משכן למחנות אימון באביב של הליגה הבכירה של משחק הבייסבול, להימורים בלתי חוקיים, לבעלי עסקים בלתי חוקיים למכירת אלכוהול בתקופת חוק היובש וגנגסטרים דוגמת אל קפונה, למרוצי סוסים בפארק אוקלואן, ולבית החולים של הצבא והצי ומקום מגוריו של הנשיא ה-42 של ארצות הברית, ביל קלינטון. האזור קיבל מעמד של פארק לאומי ב-4 במרץ 1921. עד הכרזת הפארק הלאומי קשת השער ב-2018 הוא היה הפארק הלאומי הקטן ביותר בשטחו מכל הפארקים הלאומיים של ארצות הברית. להשוואה, הפארק הגדול ביותר, הפארק הלאומי ראנגל-סנט אליאס, גדול פי 2,400 ממנו. כיוון שהפארק הלאומי הוט ספרינגס הוא הפארק העתיק ביותר המנוהל על ידי שירות הפארקים הלאומיים, הוא היה הפארק הראשון להתנוסס על צד הערך של מטבע הקוורטר במסגרת המיזם "הקוורטרים של אמריקה היפה".

המעיינות החמים נובעים מהמדרון המערבי של הר הוט ספרינגס, חלק מרכס הרי ואשיטה. המעיינות החמים לא נשמרו במצבם המקורי כתופעה טבעית בתחומי הפארק. במקום זאת הם מנוהלים בכוונה לשמר את ייצור המים החמים הבלתי מזוהמים לשימוש הציבור. גם ההרים בתחומי הפארק מנוהלים במסגרת פילוסופיית שימור זו במטרה לשמר את המערכת ההידרולוגית המזינה את המעיינות.

לאחר 8,000 שנות שימוש על ידי העמים הילידים, גילו האמריקאים ממוצא אירופי את המעיינות והפקיעו אותם. הם השתמשו במי המעיינות החמים במשך יותר מ-200 שנה לטיפול בשיגרון ובמחלות אחרות. אף שהאתר היה שמורה, האזור התפתח לאתר נופש ידוע המכונה "הספא האמריקאי". הוא משך אליו לא רק את העשירים אלא גם חולים עניים מכל רחבי העולם.

הפארק כולל חלקים מרובע העסקים של הוט ספרינגס, ובכך הוא אחד מהפארקים הלאומיים הנגישים ביותר. הפארק כולל שבילי הליכה ואתרי מחנאות רבים. רחצה במי המעיינות זמינה במתקנים מאושרים בתשלום נוסף. כל האזור המכונה "באתהאוז רואו" מוגדר כנפת אתר היסטורי לאומי הכולל את האוסף הגדול ביותר של בתי מרחץ מסוגו באמריקה הצפונית, כולל דוגמאות בולטות של אדריכלות תור הזהב של אמריקה. בית המרחץ פורדייס שבשדרה משמש כמרכז המבקרים של הפארק. בתי המרחץ היחידים הפועלים נכון ל-2017 הם באקסטף וקופאו. מבנים אחרים בשורת בתי המרחץ עוברים שחזור או משמשים למטרות אחרות.