תוכנית דג הפוגו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

תוכנית דג הפוגו הייתה תוכנית של הממשל היפני לפיתוח הכלכלה היפנית על ידי הבאת יהודים ליישוב השטחים הסיניים הכבושים. מקור השם בדג הפוגו, הנחשב דג יוקרתי ביפן, אך במקרה שאינו מטופל כהלכה – קטלני. התוכנית לא יושמה מעולם.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1920, שלחו היפנים כוחות לאזור מזרח סיביר במטרה לסייע לצבא הלבן. שם, נתקלו היפנים לראשונה בספר הפרוטוקולים של זקני ציון וזה הפך לאחד הספרים הנפוצים בצבא היפני[1]. הפצת הספר היוותה את ניצניה של האנטישמיות ביפן. הספר ותפיסתו קודמו בידי בכירים בממשל ובצבא היפנים ובראשם סגני האלופים נוריהירו יאסואה וקורשיגה אינוזוקא. הן יאסואה והן אינזוקא נבחרו כמומחים לענייני יהודים ויעצו לממשל היפני כיצד לנהוג עם אלפי הגולים היהודים. בשנת 1924, תרגם נוריהוירו יאסואה את הפרוטוקולים ליפנית והוא זכה לפופולריות עצומה. יאסואה ואינזוקא יחסו כוח כמעט קסום ליהודים ואינזוקא אף פרסם מאמר בו כתב: "ליפן נשקפת סכנה גדולה מפני היהודים אלא שהסכנה הזו מקדמת דנא - מימיהם של מרקו פולו וקולומבוס"[2] (שלדעתו היו אף הם יהודים). אולם הוא סייג עצמו ואמר כי אם יפן תדע לנהוג בתבונה עם היהודים היא תפיק מכך תועלת רבה[3].

באביב שנת 1926, הוחלט לשלוח את סגן האלוף יאסואה לארץ ישראל מטעם משרד החוץ היפני במטרה לבחון את התרבות היהודית. יאסואה הגיע ארצה בדצמבר של אותה השנה. בשליחות זו, נפגש בין היתר עם מנהיגי היישוב העברי דוד בן-גוריון וחיים ויצמן[4]. נוהריהירו התעניין במיוחד בקיבוץ, מכיוון שלדעתו הייתה זו שיטה יעילה ליסוד קולוניות וטען שרצוי שזו תאומץ על ידי הממשל היפני. חברי המשלחת חזרו ללא עדות לקונספירציה היהודית.

התוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1934, עקב רדיפת היהודים מצד המשטר הנאצי, הוצע על ידי מטסואוקה יוסוקה ואיוקאווה יושיסוקה (נשיא חברת מסילת הברזל הדרום-מנצ'ורית ויו"ר האיגוד לתעשיות הכבדות במנצ'וריה בהתאמה) ליישב יהודים גרמנים נרדפים בשטחים הסינים הכבושים (בעיקר מנצ'וריה ושאנגחאי). נטען שהדבר ישפר את הכלכלה היפנית, ימשוך משקיעים יהודים וישפר את מעמדה של יפן מול ארצות הברית. תחילה תוכנן ליישב חמישים אלף יהודים ומאוחר יותר המספר גדל למאות אלפים ואף מיליון יהודים ולצרפם לקהילות היהודיות הקיימות והמשגשגות ממילא באזורים הללו. בדצמבר 1938 התוכנית גובשה סופית וכללה פירוט רב. התוכנית אושרה על ידי הדרג הבכיר (שר האוצר, ראש הממשלה, מפקד הכוחות הימיים, מפקד הכוחות היבשתיים ושר החוץ)[5]. נוסף על כך, התוכנית כללה הענקת חופש דתי ותרבותי מלא ליהודים באזור. בשנת 1939 התוכנית בוטלה באופן סופי עקב מספר סיבות, הקרירות היחסית שנוצרה בממשל היפני מקשר עם גולים יהודים, ובעיקר התחזקות הברית עם גרמניה הנאצית אשר מתוקף האידאולוגיה שלה אסרה על הדבר.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הזיוף הגדול ביותר בתולדות העולם חלק א- על הפרוטוקולים של זקני ציון
  2. ^ מירון מדיזיני, בצל השמש העולה, משרד הבטחון, 2012
  3. ^ מירון מדזיני, בצל השמש העולה, משרד הביטחון, מודן, 2012, עמ' 58
  4. ^ לא ידוע, אנציקלופדיה של באידו, דיגיטלי (אין)
  5. ^ תוכנית דג הפוגו הרדיו הבינלאומי של סין