קיסריון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף תלמי ה-15)
קיסריון
לידה 23 ביוני 47 לפנה"ס
אלכסנדריה, מצרים עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה להורג אוגוסט 30 לפנה"ס (בגיל 17)
אלכסנדריה, מצרים עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא תלמי החמישה עשר פילופטור פילומטור קיסר
מדינה מצרים התלמיית
שושלת בית תלמי
תואר מלך מצרים
אב יוליוס קיסר
אם קלאופטרה השביעית
מלך מצרים התלמיית
44 לפנה"ס30 לפנה"ס
(כ־14 שנים)
שותף לשלטון קלאופטרה השביעית, אימו
תלמי ה-14, דודו
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קיסריון עם אמו קלאופטרה השביעית על קיר מקדש דנדרה

תלמי החמישה עשר פילופטור פילומטור קיסר (23 ביוני 47 לפנה"סאוגוסט 30 לפנה"ס) המכונה קיסריון ("קיסר הקטן") היה בנם של קלאופטרה השביעית ויוליוס קיסר ויחד עם אימו המלך האחרון של מצרים התלמיית.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיסריון נולד בשנת 47 לפנה"ס בעקבות פרשיית אהבים שניהלה אימו, המלכה קלאופטרה השביעית, עם המצביא הרומאי יוליוס קיסר בעת שהותו במצרים.

את שנותיו הראשונות קיסריון בילה ברומא עם אימו כאורחיו של קיסר. קלאופטרה קיוותה שקיסריון יירש את אביו כשליט הרפובליקה הרומית ואותה כמלך הממלכה התלמית, אולם אחרי רציחתו של קיסר באידו של מרץ 44 לפנה"ס היא חזרה עם בנה למצרים.

אחרי סיום מלחמת האזרחים ברומא, מרקוס אנטוניוס ששלט במזרח מטעם הטריומווירט השני והפך למאהבה של קלאופטרה התייחס אל קיסריון כבן למשפחת היוליים ואף הכריז עליו כבנו של קיסר ויורשו, מהלך זה גרם לפריצת הקרע עם אוקטביאנוס שאותו אימץ קיסר כבנו בצוואתו. בנוסף לכך קיסריון הוכתר למלך הממלכה התלמיית לצד אימו.

אוקטביאנוס פלש למצרים בשנת 30 לפנה"ס, ולאחר שניצח את מרקוס אנטוניוס וקלאופטרה בקרב אקטיום, קלאופטרה שלחה את קיסריון יחד עם סכום כסף גדול לכיוון אזור הודו של היום דרך אתיופיה, מתוך כוונה להבריח אותו ממצרים. לאחר שאוקטביאנוס כבש את אלכסנדריה, מרקוס אנטוניוס וקלאופטרה התאבדו.

אוקטביאנוס, שראה את קיסריון כאיום על מעמדו כיורשו של קיסר, פיתה את פמלייתו להחזיר אותו לאלכסנדריה, שם הוא לכד אותו והוציאו להורג.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קיסריון בוויקישיתוף