תנועת גוראן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תנועת גוראן ("שינוי")
بزووتنەوەی گۆڕان
Bizûtinewey‌ Gorran
מדינה

עיראקעיראק עיראק

כורדיסטןכורדיסטן כורדיסטן העיראקית
מייסד נושירוואן מוסטפא
מנהיגים עומר סעיד עלי
תקופת הפעילות 2009–הווה (כ־15 שנים)
אידאולוגיות
מטה סולימאניה, כורדיסטן העיראקית
מיקום במפה הפוליטית מרכז (פוליטיקה) עריכת הנתון בוויקינתונים
https://gorran.net/en
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תנועת גוֹרָאןכורדית: بزووتنەوەی گۆڕان / Bizûtinewey‌ Gorran; תעתיק: בְּזוּטִינֶווֶאִי גוֹרָאן; פירוש בעברית: תנועת השינוי) היא מפלגה פוליטית כורדית הפועלת מאז שנת 2009 בפרלמנט של חבל כורדיסטן העיראקית. המפלגה נוסדה בהנהגתו של נושירוואן מוסטפא, פוליטיקאי כורדי מרכזי וותיק, והייתה המפלגה המשמעותית הראשונה מבחינה אלקטורלית שהביעה התנגדות לשלטון שתי המפלגות המרכזיות בחבל. כבר מהקמתה הפכה תנועת גוראן לאחת המפלגות הפוליטיות החשובות באזור כורדיסטן העיראקית ומילאה תפקיד מרכזי בעיצוב הזירה הפוליטית הכורדית. המפלגה שואפת לחולל שינוי באזור באמצעות דרישות לשיפור הממשל, ביטול שחיתות וקידום זכויות אדם. המפלגה נשענת על בסיס תמיכה ציבורי רחב של האוכלוסייה המקומית בחבל הכורדי והיא זוכה לתמיכה בלתי מבוטלת הן בבחירות לפרלמנט הכורדי והן בבחירות לפרלמנט העיראקי בבגדאד. תנועת גוראן מתמודדת עם אתגרים גדולים בשאיפה להשיג את יעדיה הפוליטיים. היא מתמודדת עם מתיחות עם שתי המפלגות המרכזיות באזור וסובלת מאתגרים ביטחוניים ומדיניים המעכבים את התקדמותה.[1].

רקע היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תנועת גוראן נוסדה בשנת 2009 על-ידי נושירוואן מוסטפא, מפקד בכיר לשעבר בפשמרגה ופוליטיקאי כורדי בולט. מוסטפא, צמח כפוליטיקאי בשורות האיחוד הפטריוטי של כורדיסטן והיה מקורב מאוד למקימה ולמנהיגה המרכזי, ג'לאל טאלבאני, מילא משך השנים תפקיד מרכזי בחיזוק אחדות המפלגה ובהגברת התמיכה הבינלאומית בעניין הכורדי. הוא התבלט ביכולות המנהיגות והארגוניות שלו, ומילא מספר תפקידים במפלגה, ביניהם דובר המפלגה. מוסטפא גם הוביל מאמצים להגביר את ההבנה והאיחוד בין הפלגים הכורדיים השונים בתוך המפלגה, מה שתרם לחיזוק האחדות הכורדית ולחיזוק מעמדה של המפלגה באזור.

למרות שנים של חברות ב-PUK והיותו אחד ממנהיגיה הבולטים, לאחר הפלישה האמריקאית לעיראק והפיכתה של האוטונומיה הכורדית בצפון לרשמית, הפך מוסטפא לאחד הדוברים הנחרצים ביותר בשורות ה-PUK נגד המערכת הפוליטית בחבל הכורדי וביקר בחריפות את רמות השחיתות הגבוהות, את הפגיעה בטוהר המידות ובמנהל התקין ואת הנפוטיזם שאפיין את שתי המפלגות הגדולות בחבל, האיחוד הפטריוטי של כורדיסטן (PUK) והמפלגה הדמוקרטית הכורדיסטנית (KDP), המזוהות עם שבט טאלבאני מסולימאניה ועם שבט בארזאני (אנ') מבַּארְזָאן (אנ'). בשנת 2009 הכריז מוסטפא כי אינו יכול להמשיך בדרכו ב-PUK, שהיא חלק מהמערכת הפוליטית הישנה והמסואבת שאותה הוא מבקר בנחרצות, וכי למען פעולה למען שינוי הוא מקים תנועת אופוזיציה חדשה לשלטון המפלגות השבטיות-משפחתיות הישנות, תנועת גוראן, שתיאבק מתוך הפרלמטי הכורדי לרפורמה פוליטית על בסיס עקרונות המנהל התקין ונקיון הכפיים, תפעל למען רווחת אזרחי החבל הכורדי ולמען זכויות אדם ותילחם בשחיתות ובנפוטיזם.[2]

תפקידה של המפלגה בפוליטיקה הכורדית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עקרונות היסוד של תנועת גוראן והחזון הפוליטי שלה שעיקרו ברפורמה במערכת הפוליטית המסואבת בחבל הכורדים וקריאה למלחמה בשחיתות, קנו לתנועה תומכים רבים בחבל הכורדי. בבחירות הפרלמנטריות הראשונות בחבל הכורדי שבהן התמודדה התנועה, בשנת 2009, היא זכתה להישג מרשים של 25 מושבים בפרלמנט מתוך סך 111 המושבים והפכה לסיעה השנייה בגודלה בפרלמנט של החבל, אחרי "הרשימה הכורדיסטנית" שאיחדה את שתי המפלגות הגדולות. התנועה שימרה את כוחה היחסי גם בבחירות הבאות, בשנת 2013, שבהם סכתה ל-24 מושבים ובמקביל רצה כרשימה עצמאית גם בבחירות הפרלמנטריות הכלליות בשנת 2014 ובהם זכתה ב-9 מושבים מתוך סך 328 המושבים.

הישגיה המרשימים של התנועה בבחירות חיזקו את התנועה והרחיבו את מעגל תומכיה. לראשונה, מפלגת אופוזיציה לשלטון המפלגות הוותיקות הצליחה להפוך לכוח אלקטורלי משמעותי ולהוות אלטרנטיבה רעיונית וערכית לשלטון המשפחות הגדולות שניווטו את הפוליטיקה הכורדית משך עשורים ארוכים. הצלחתה של גוראן הביאה לשבירת הדומיננטיות הפוליטית של שתי המפלגות הכורדיות העיקריות והציבה את המפלגה, למגינת ליבם של נציגי המפלגות הגדולות, כשחקנית פעילה בפרלמנט הכורדי ובממשלת החבל. חבריה מילאו תפקידים חשובים בממשלה ובמושבים פרלמנטריים, ותרמו לגיבוש מדיניות וקבלת החלטות.[3] מעל בימת הפרלמנט וסביב שולחן הממשלה קראו נציגי המפלגה לרפורמות במגזרים הממשלתיים והכלכליים וגינו פומבית את שחיתות של ראשי החבל. יש לציין שלמרות השגת כמה הצלחות פוליטיות, תנועת גוראן עדיין מתמודדת עם אתגרים גדולים בניסיונה להשיג את יעדיה הפוליטיים.

קידום רפורמות ומלחמה בשחיתות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תנועת גוראן היא אחת המפלגות הבולטות והיחידות שתמכו ברפורמות במגזרים הממשלתיים והכלכליים בחבל הכורדי, לשיפור תנאי החיים של אזרחי החבל ולמלחמה בשחיתות הממשלתית והציבורית. להלן כמה מהקווים העיקריים במצעה של תנועת גוראן העוסקים בשיפור השלטון ושיטת הממשל בחבל הכורדי, ברפורמות ובמאמצים למלחמה בשחיתות:

  • שיפור היעילות והשקיפות בביצועי סוכנויות ממשלתיות: תנועת גוראן שואפת לשפר את היעילות והשקיפות של ביצועי סוכנויות ממשלתיות על-ידי מעורבות פעילה בתהליכי החקיקה, המימוש והאכיפה. תהליכים אלה יכולים לכלול פיתוח מדיניות חדשה לשיפור תשתיות עירוניות, חיזוק הממשל המקומי או יישום רפורמות כלכליות לשיפור היציבות הפיננסית במטרה למקסם את התועלת הציבורית כתוצאה מאותם מהלכים ממשלתיים. בדרך זו תורמת תנועת גוראן פועלת לשיפור מהלכי השלטון, ומבטיחה שההחלטות המתקבלות תהיינה גם שקופות ויעילות וגם תסבנה תועלת ציבורית משמעותית ומורגשת לציבור ותתרונה לרווחתו.
  • מאבק בשחיתות: תנועת גוראן פעלה מתוך הפרלמנט הכורדי למאבק בשחיתות ובנפוטיזם במגזרים הממשלתיים והכלכליים. הם סיפקו דוחות מפורטים ועדויות על חשד למקרי שחיתות וביקשו חקירה ואחריות. זה כולל מעקב אחר עסקאות חוזים ממשלתיים והבטחת ביצוען הוגן.
  • קידום זכויות אדם: תנועת גוראן ביקשה לקדם את זכויות האדם באזור. נציגיה הציעו הצעות חוק לשיפור תנאי הכליאה בחבל ולהבטחת זכויות האזרח ותמכו ביוזמות להגנה על חירויות הפרט ועל הרב-תרבותיות בחבל. התנועה דורשת להגן על זכויותיהם של מיעוטים דתיים ואתניים, לרבות מיעוטים מוסלמיים, נוצריים ויזידיים, ופועלת להבטחת זכויותיהם ולשמירה על מורשתם התרבותית. בנוסף, היא קוראת לקידום שיוויון מלא בפני החוק חופש ביטוי ותקשורת מלא בחבל.
  • תמיכה במגזרים כלכליים: תנועת גוראן תרמה לתמיכה במגזרים כלכליים מרכזיים בחבל הכורדי, כדוגמת החקלאות והתעשייה. הם הציגו הצעות חוק שמטרתן לקדם השקעות ולייצר מקומות עבודה חדשים לאזרחי החבל. תמיכה מתמשכת זו תרמה לשיפור היציבות הכלכלית של החבל ותרמה לשיפור רמת החיים של אזרחיו.
  • ביקורת פרלמנטרית: חברי המפלגה השתמשו בתפקידם כדי לעקוב אחר ביצועי הממשלה ולדרוש ממנה לדווח בשקיפות על פעילויות ועל הוצאות תקציביות. הדבר הגביר את השקיפות של עבודת הממשלה ותרם לקידום יעדי הרפורמה.[4]

האתגרים בניצבים בפני התנועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף הצלחותיה, עומדים בפני תנועת גוראן אתגרים פוליטיים רבים: התנועה מצויה במתח קבוע ומובנה עם שתי המפלגות הכורדיות העיקריות, שאת פעילותן נציגיה מבקרים מיומה הראשון של המפלגה. מתח זה בא לידי ביטוי בהבדלים בסדר היום הפוליטי כמו גם בתחרות על פופולריות ותמיכה פוליטית בחבל הכורדי. על אף המתחים, שיתוף פעולה בין תנועת גוראן לבין שתי המפלגות הכורדיות הגדולות מתקיים מעת לעת בנושאים שבהם האינטרס משותף או בנושאים לאומיים המחייבים סולידריות פנים-כורדית ושבהם ברור כי על הכורדים לפעול כחזית משותפת מול הממשלה בבגדאד או מול ממשלות זרות במטרה להגשים מטרות לאומיות משותפות.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סעיד אחמד, "השפעת מפלגת גוראן הכורדית על הדמוקרטיה באזור כורדיסטן בעיראק", מחקרים פוליטיים 10, 2015, עמ' 135–150 (בערבית)
  2. ^ Mera Jasm Bakr, Gorran and the End of Populism in the Kurdistan Region of Iraq, Fikra Forum (an initiative of the Washington Institute for Near East Policy), ‏July 8, 2019 (באנגלית)
  3. ^ מוסטפא נושירוואן, חזונה של המפלגה הכורדית גוראן לרפורמה פוליטית בחבל כורדיסטן העיראקית, בית ההוצאה האקדמית: פוליטיקה ושינוי במזרח התיכון, 2018, עמ' 75–90. (בערבית)
  4. ^ כּרים חוסיין, מפלגת גוראן הכורדית ותפקידה בשינוי הסצנה הפוליטית באזור כורדיסטן בעיראק, 2020, עמ' 110–125. (בערבית)