תשעה נסיכים לאמבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תשעה נסיכים לאמבר
Nine Princes in Amber
כריכת הספר במהדורה העברית
כריכת הספר במהדורה העברית
מידע כללי
מאת רוג'ר זילאזני
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה
הוצאה
הוצאה דאבלדיי עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בשפת המקור Doubleday (אנגלית)
תאריך הוצאה

1970

1980 (מהדורה עברית)
מספר עמודים 174 (במהדורה העברית)
הוצאה בעברית
הוצאה עם עובד
תרגום דורית לנדס
סדרה
סדרת ספרים אמבר (סדרת ספרים)
הספר הבא תותחי אוואלון
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 978-0-380-01430-9
הספרייה הלאומית 003863408, 000855391, 002361058
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תשעה נסיכים לאמבראנגלית: Nine Princes in Amber) הוא רומן מסוגת הפנטזיה, והראשון בסדרת ספרי אמבר של הסופר רוג'ר זילאזני. הספר יצא לאור לראשונה בשנת 1970 וההוצאה הראשונה נחשבת נדירה במיוחד, שכן המוציא לאור השמיד בטעות חלק ניכר מהעותקים, במקום עותקים עודפים מספרו הקודם של זילאזני, "יצירי אור וחושך".[1]

עלילת הספר מתארת בתחילה כיצד אדם בשם קארל קורי מתעורר בבית חולים מבודד בניו יורק כשהוא סובל מאובדן מלא של זכרונו. הוא בורח מבית החולים, פוגש את אחותו ומצליח להטעות אותה לגבי מצבו, ולאט לאט מצליח להגיע אל האמת לפיה הוא אינו אדם פשוט, אלא הנסיך קורווין מאמבר, העולם האמיתי היחיד שכל יתר העולמות, כולל כדור הארץ, אינם אלא צלליו. קורווין הוא אחד מתשעה יורשים פוטנציאליים לכס המלכות של אמבר, אם רק יוכל לתבוע את הכס שמוחזק כעת על ידי אחיו אריק.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארל קורי מתעורר במרפאה ואינו זוכר מי הוא, או כיצד הגיע לשם. הוא חושד שבמרפאה מסממים אותו יתר על המידה על מנת להשאירו מחוסר הכרה, ולכן גובר על האחות ועל איש הביטחון ונמלט מחדרו. הוא מאתר את מנהל המרפאה, מגלה שהוא מחלים מתאונת דרכים וכי את חשבון הטיפול בו משלמת אחותו, אוולין פלומל. לאחר שהוא סוחט ממנהל המרפאה כסף, הוא עוזב את המרפאה.

קורי מגיע לבית אחותו, שם היא פונה אליו בשם קורווין ולעצמה מתייחסת כפלורה. קורווין מצליח להסתיר את אובדן הזיכרון ממנו הוא סובל, ומשכנע אותה לאפשר לו להתארח אצלה. בספרייתה הוא מאתר קלפי טארוט שבהם קלפי הארקנה הגבוהה הוחלפו בדמויות אותן הוא מזהה כבני משפחתו. הוא מתבונן בקלפים ונזכר בכל אחיו ואחיותיו וברגשותיו כלפיהם.

בעודו משוטט בביתה של פלורה מתקבלת שיחת טלפון. על הקו נמצא אחיו רנדום, המבקש מקלט ואת הגנתו של קורווין. קורווין מבטיח את הגנתו, ורנדום מגיע כשאחריו רודפים יצורים דמויי אנוש, אך בעלי עיניים אדומות וטופרי עצם. רנדום, קורווין ופלורה, בעזרת כלביה של פלורה, מצליחים לגבור על הרודפים. רנדום מציע לקורווין לנסות לצעוד יחד בדרך לאמבר. קורווין מסכים למרות שהוא אינו יודע מה בדיוק הוא עומד לעשות. השניים יוצאים וקורווין מבחין שהעולם מתחיל להשתנות סביבם ומבין שאחיו רנדום אחראי לשינויים והתמורות הללו, בעוד הוא מקדם אותם לעבר אמבר. השניים מצליחים להגיע ליער ארדן, הטריטוריה של אחיהם ג'וליאן. לאחר שכלביו של ג'וליאן רודפים אותם, מגיע ג'וליאן עצמו, כשהוא רכוב על סוסו מורגנשטרן, במטרה לשבות אותם. קורווין מצליח להפיל את ג'וליאן מסוסו ולקחת אותו בשבי. לאחר שהוא מוציא ממנו מידע לגבי המצב באמבר, הוא מאפשר לו ללכת, ובכך מציל את עצמו מאנשיו של ג'וליאן שחיכו ביער. השניים ממשיכים לשוטט ונתקלים בדיירדרה Deirdre, אחותם, שמספרת להם שברחה מחצר המלכות של אריק. קורווין, מבולבל לגמרי בשלב זה, מחליט להתוודות בפני רנדום ודיירדרה על אובדן הזיכרון ממנו הוא סובל. דיירדרה ממליצה לו ללכת על הדגם הנמצא במרתפי טירת אמבר, מעשה שלדבריה עתיד להשיב אליו את זכרונותיו.

השלושה מגיעים לרבמה, השתקפותה התת-ימית של אמבר (השם רבמה - באנגלית Rebma, הוא היפוכה של המילה אמבר - באנגלית Amber), שם הם פוגשים את אחותם לואלה שהיא חצי רבמאית, ואת מויר, מלכת רבמה. מויר משוכנעת שהשלושה הגיעו במטרה להשיג תמיכה במלחמה נגד אריק, אך דיירדרה מסבירה את כוונותיהם האמיתיות. מאחר שרבמה היא השתקפות של אמבר, במרתפיה נמצאת השתקפות של הדגם, ועל קורווין לצעוד עליו במטרה לשקם את זכרונו. רנדום נכלא ברבמה בגלל פשעי עבר שביצע נגד בתה של מויר, וכעונש עליו להינשא לנערה עיוורת בשם ויאל. קורווין משכנע את מויר להניח לו לצעוד על הדגם והשניים מתעלסים. לאחר שהוא מקבל מספר עצות מרנדום ודיירדרה, הוא מתחיל לצעוד על הדגם. במהלך הצעידה חוזרים אליו זכרונותיו והוא מבין שהוא שהה על כדור הארץ מאז התקופה האליזבתנית, ושהוגלה לאנגליה על ידי אריק לאחר מריבה בין שניהם. הוא נזכר בכוחות אותם מעניקים לו מורשתו וההליכה על הדגם, הליכה בין הצללים שמטילה אמבר, והיכולת להביע על סף מוות קללה שתתגשם. לאחר שהוא משלים את הדגם הוא משתמש בכוחותיו של הדגם כדי לשגר את עצמו לטירת אמבר, שם הוא נח במשך זמן מה.

לאחר מנוחה הוא משוטט בטירה, ומגיע לספריה שם הוא משיג לעצמו חפיסת טראמפים ומשוחח עם משרת שהוא אחד מחבריו הוותיקים. אריק מוצא אותו והשניים נלחמים. קורווין, שנדהם בתחילה מכישרונו של אריק בסיף, משיג לבסוף את היתרון ומצליח לפצוע את אריק ביד. חייליו של אריק מגיעים מעט לפני שקורווין מצליח להביס את אריק ולחסל אותו, וקורווין נאלץ לסגת ולהימלט באמצעות הטראמפ של אחיו בלייז שמסכים לתת לו מחסה ומעביר אותו אליו דרך הטראמפ. מתברר שבלייז מתכונן למתקפה נגד אמבר והצליח בינתיים לגייס מהצללים צבא גדול למטרה זו. השניים מחליטים לשתף פעולה וקורווין מגייס צבא משל עצמו. התוכנית היא שקורווין יתקוף את אמבר דרך הים בעוד בלייז יתקוף דרך היבשה. קורווין יוצר קשר באמצעות הטראמפים עם אחיו ומחפש לעצמו בני ברית. קאיין מודיע לו שלמרות שהוא תומך באריק, יאפשר לצי מעבר בטוח במימיה של אמבר. הבטחה דומה הוא מקבל גם מאחיו ג'רארד. אחיו בנדיקט אינו עונה לניסיון לתקשר עמו, אך כשהוא מנסה להשיג את אחיו בראנד הוא מצליח לתקשר עמו ורואה את בראנד בתא כלא. בראנד מספיק לבקש ממנו לשחרר אותו לפני שהקשר ניתק. בשלב זה מנסה קורווין ליצור קשר עם אביהם, אוברון, שנעדר מזה מאות שנים ומצליח ליצור עמו קשר. אוברון מעודד אותו לתפוס את השלטון ונותן לו את ברכתו אך גם הפעם הקשר ניתק במהרה. כשהוא יוצר קשר עם ראנדום, מספר לו ראנדום שאריק יצר עמו קשר והציג בפניו את מלוא עוצמת ההגנות של אמבר. בנוסף מגלה ראנדום לקורווין שאריק הצליח להשיג שליטה באבן המשפט, המאפשרת לו לשלוט במזג האוויר, נוסף על תכונות אחרות שלה. למרות עצתו של ראנדום לקורווין לוותר על המתקפה, קורווין נותר נחוש בדעתו להמשיך בתוכנית בשיתוף עם בלייז, כשלאחר שיכבשו את אמבר יחליטו מי מהם ימלוך.

המתקפה מתחילה וקורווין משייט עם הצי, אך בהגיעו למימיה של אמבר הוא מוצא את קאיין מחכה לו בראש כוחות אדירים ובניגוד להסכם הקודם ביניהם. אריק מתקשר עם קורווין באמצעות טראמפ ומספר לו שקאיין בגד בו וגילה לו את תוכניתו של קורווין. השניים מקיימים דו-קרב מנטלי שממנו קורווין לא מצליח להשתחרר. לאחר שהשניים מחליפים כמה עלבונות משחרר קורווין את כל כוחותיו המנטליים במתקפה על אריק ומצליח להביס אותו ולהשאיר אותו בידיעה שקורווין נעלה עליו. קורווין מצטרף לחייליו בקרב, אך נראה שמדובר בקרב אבוד. כוחותיו של קאיין משמידים את הצי של קורווין והוא נאלץ להימלט, שוב באמצעות הטראמפ של בלייז. מתברר שצבאו של בלייז הותקף על ידי יצורי צללים ותנאי מזג האוויר שיצר אריק בעזרת אבן המשפט הקשו על המתקפה. השניים מצליחים להגיע לאמבר בראש יתרת צבאם שכוחותיו התדלדלו עד מאוד ומצליחים בקושי להילחם את דרכם במעלה ההר קולוויר, שעל פסגתו שוכנת טירת אמבר. לאחר קרב ארוך נופל בלייז מצוק, אך קורווין מספיק לזרוק אליו את חפיסת הטראמפים שלו במטרה לסייע לו להינצל מהנפילה. קורווין משתמש ביתרת כוחותיו ומצליח להגיע אל הפסגה ולבסוף אל הטירה עצמה, אך לפני שהוא מצליח להגיע לכס המלכות מוקפים כוחותיו והוא נלקח בשבי.

לאחר תקופת שבי קצרה הוא מובא בשלשלאות לטקס ההכתרה של אריק. ג'וליאן, העומד לצידו של אריק, פוקד על קורווין לתת לאריק את הכתר על מנת שאריק יכתיר את עצמו כמלך העולם האמיתי היחיד. קורווין מכתיר את עצמו, אך מוכה על ידי השומרים ונאלץ להשליך את הכתר על אריק בתקווה לפצוע אותו. אריק תופס את הכתר ומכתיר את עצמו, ואז מצווה שגזר הדין של קורווין יהיה כליאה בצינוק למשך שארית חייו, ושעיניו יישרפו על מנת שהכתרתו של אריק יהיה המראה האחרון שייראה. כשעיניו של קורווין נשרפות מראשו הוא מבטא קללה עוצמתית נגד שלטונו של אריק, ביודעו כי היא תתגשם.

בכלאו שבמרתפי אמבר קורווין מאבד כמעט את שפיותו, למרות שהוא זוכה לביקורים חטופים ולאוכל מוברח מחברו הלורד ראיין, ואלו מעניקים לו תקווה ומעודדים את רוחו. לאחר שחלפה שנה, הוא מוצא מכלאו, נרחץ, מסופר ומגולח על מנת להשתתף בסעודת חגיגות השנה למלכותו של אריק. שנים חולפות וקורווין מגלה להפתעתו שראייתו מתחילה לחזור. הוא מתכנן להשתמש בכפית שגנב מהסעודה במטרה לחרוץ חריצים בדלת תאו עד שייווצר בה פתח, אך בטרם הוא מספיק להשלים את תוכניתו הוא זוכה לביקור מפתיע מדוורקין בארימן, שומר הדגם, שמופיע לפתע בתאו משום-מקום, כאילו צעד דרך הקיר. דוורקין, שנעלם גם הוא מאות שנים לפני כן, מסביר לקורווין שהוא אסירו של המלך אוברון וכי הגיע לתאו באמצעות טראמפ מיוחד שיצר. הוא מבקש לחזור באותה הדרך וקורווין מציע לו את הכף במטרה לשרטט טראמפ על הקיר, אך בטרם יצייר את הטראמפ שימלט אותו בחזרה לתאו הוא מצליח לשכנע אותו לצייר עבורו על אחד הקירות האחרים את המגדלור בקברה, ביודעו כי לציוריו של דוורקין כוחות של טראמפים. קורווין משתמש בציור המגדלור על מנת להימלט מתאו באותה דרך בה עשה זאת דוורקין.

במגדלור בקברה הוא פוגש בג'ופין, שומר המגדלור, אך אינו מגלה לו את זהותו האמיתית ומזדהה כניצול מספינה טרופה. ג'ופין מטפל בקורווין וקורווין מסייע לג'ופין במטלות השונות במגדלור. לאחר שהוא מחלים ג'ופין מזהה את קורווין ולוקח אותו לעמק גארנאת' שהיה בעבר עמק נעים ששכן ליד אמבר והפך בשנים שחלפו למקום מרושע ומעוות. קורווין לוקח את ספינתו של ג'ופין, באטרפליי, ומפליג לדרכו. הוא שולח שתי ציפורים. האחת לבנה ועליה מסר לפיו ישוב, והשנייה ציפור שחורה ועליה מסר לאריק לפיו הוא ישוב ויתבע לעצמו את כתר המלוכה.

כריכת ההוצאה הראשונה של הספר, באנגלית

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראש חצר המלכות של אמבר עומד המלך אוברון, שנעדר מהממלכה מזה שנים רבות. לאוברון חמש בנות; פלורימל (פלורה), דיירדרה, פיונה ולואלה, אך הדמויות הראשיות בספר הן תשעת בניו של אוברון, נסיכי אמבר (לאוברון בנים ובנות נוספים שחלקם נחשפים בספרי ההמשך).

  • בנדיקט – האח החי המבוגר ביותר. בנדיקט אינו מעורב במאבק הנוכחי לכתר. הוא טקטיקן אשף ואינו מחייך הרבה. רבים מבני המשפחה חושבים שהוא אינו בין החיים.
  • קורווין – הפרוטגוניסט. קורווין הוא שילוב בין מורד מרושע למשורר רגיש. שנותיו על כדור הארץ ריככו מעט את אופיו.
  • אריק – אחיו השחצן והמוכשר של קורווין. נאמנותם של ג'וליאן, קאיין וג'רארד נתונה לו.
  • קאיין – מפקד צי הספינות של אמבר. מחושב וריאליסטי.
  • בלייז – מקסים וסוער. בן בריתו של קורווין במלחמה נגד אריק.
  • ברנד – נעדר, כמו אביו, מזה שנים רבות. רגיש, כאוטי ומאני דפרסיבי.
  • ג'וליאן – מגן יער ארדן באמבר. צייד מתוחכם, אדם אכזר וקר.
  • ג'רארד – החזק פיזית בין האחים. אדם ישר וחביב שאפילו לאויביו קשה לשנוא.
  • ראנדום – צעיר האחים. פרחח, מהמר, רודף נשים ונהנתן שהופך לבן בריתו הקרוב ביותר של קורווין.

עיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1996 יצר טרי ביסון יצר עיבוד קומיקס בן 3 חלקים.[2]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Levack, Daniel J. H. (1983). Amber Dreams: A Roger Zelazny Bibliography. San Francisco: Underwood/Miller. pp. 56–58. ISBN 0-934438-39-0.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "...And Call Me Roger": The Literary Life of Roger Zelazny, Part 3, by Christopher S. Kovacs. In: The Collected Stories of Roger Zelazny, Volume 3: This Mortal Mountain, NESFA Press, 2009.
  2. ^ רשימת עבודות מאת טרי ביסון