AfriForum

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אפריפורם
AfriForum
מדינה דרום אפריקה
מטה הארגון Union Street, צנטוריון, חאוטנג
חברים 235,000
נשיא קלי קריאל
מנכ"ל ארנסט רוטס
תקופת הפעילות 26 במרץ 2006 – הווה (18 שנים)
נוצר מתוך סולידריות
http://afriforum.co.za/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אפריפורם (AfriForum, הלחם של המילים Africa (אפריקה) ו- Forum (פורום)) הוא ארגון לא ממשלתי לזכויות אדם ואזרח, אשר מתמקד בעיקר, אבל לא רק, בהגנה וסיוע לאוכלוסייה האפריקאנרית בדרום אפריקה[1].

אפריפורום פותח בקמפיינים להגנה והרחבת זכויות האזרח - כהגדרתם בחוקה הדרום אפריקאית ובאמנות בינלאומיות בנושא זכויות קולקטיביות של קהילות מיעוטים. נושאים ספציפיים שעליהם הביע הארגון את דאגתו כוללים התערבות פוליטית של הממשלה ברכוש פרטי, וגם מדיניות האפליה מתקנת של ממשלות דרום אפריקה. תחומי התמקדות אחרים כוללים פשיעה, רציחות במשק החקלאי, שינוי שמות ופגיעה במורשת תרבות לצד חינוך וזכויות אזרח. עד אוקטובר 2019 הייתה לאפריפורום חברות פעילה של יותר מ־234,000 חברים משלמים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפריפורום הוקם בשנת 2006, את שורשי הארגון נמצאים באיגוד העובדים הדרום אפריקני סולידריות. בהקדמה למניפסט זכויות האזרח של אפריפורום, הארגון מכנה את עצמו "יוזמת זכויות אזרח שנוסדה על ידי האיגוד המקצועי סולידריות". המניפסט לזכויות האזרח של אפריפורום אומץ רשמית על ידי הארגון ב־7 בספטמבר 2006 במהלך פורום דיונים בפרטוריה.

נשיא אפריפורם, קלי קריאל, היה בעבר חבר במפלגה השמרנית, ומנהיג אגף הנוער של חזית החירות פלוס, וכן מספר גדול של חברי ההנהלה המבצעת נקשרו בעבר לחזית החירות פלוס[2].

קמפיינים, מדיניות ופרויקטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פשע ושחיתות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחאת אפריפורום מחוץ לבית המשפט העליון בפרטוריה

אפריפורום הוא מבקר קולני על תגובת הממשלת דרום אפריקה ומפלגת השלטון להתקפות החווה בדרום אפריקה וטען כי המפלגה נושאת באחריות ל"שתיקה" על האלימות. הארגון הגיש תלונה לנציבות זכויות האדם בדרום אפריקה נגד שר המשטרה על שלא עשה מספיק כדי להגן על החקלאים[3]. הארגון פרסם את הספר הרוג את הבור (Kill the Boer) שנכתב על ידי ארנסט רוטס, סמנכ"ל הארגון[4][5].

הארגון הקים יחידת תביעות פרטית בראשות תובע המדינה לשעבר, גרי נל, על רקע האשמות כי הרשות הלאומית לתביעה (NPA) הייתה סלקטיבית בתביעות, ומוטה פוליטית[6].

שפה, תרבות וחינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפריפורום התנגד בתוקף להצעת שינוי שם בירת דרום אפריקה פרטוריה, כמו גם לשינוי שמות הרחובות בבירה[7].

הארגון מבצע קמפיינים לקידום חינוך לשפת אם ושמירה על דת בבתי ספר[8][9][10].

בשנת 2008 אפריפורום הגיש כתב אישום כנגד מפקח בכיר במשטרת דרום אפריקה בפרטוריה מפני שסירב לקבל ראיות ביותר מ־50 מקרים (כולל רצח ואונס) מכיוון שהוגשו באפריקאנס (אחת השפות הרשמיות של דרום אפריקה)[11].

אדמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפריפורום מעורב בסוגיות הנוגעות לרפורמת הקרקעות, הארגון מאשים את השחיתות ואת חוסר הכשירות של המחלקה לפיתוח כפרי ורפורמה בקרקעות בקצב האיטי של רפורמת הקרקעות[12].

הארגון מסייע לבעלי אדמות שחורים אשר פלשו לאדמתם ועקב כך הוקמו עליהם שכונות פחונים[13][14][15][16][17].

הארגון התייצב בפני ועדה פרלמנטרית המתנגדת להצעות תיקונים חוקתיות שיאפשרו הפקעת רכוש ללא תמורה על ידי הממשלה[18], ובאוגוסט 2018 פרסם הארגון באופן שנוי במחלוקת רשימה של חוות שאמורות להיות ממוקדות על ידי הממשלה להפקעה ללא פיצוי שקיבל ממקור אנונימי[19]. אף על פי שהארגון קיבל תגובה חריפה מכמה ארגונים ומפלגות פוליטיות בנוגע ללגיטימיות של הרשימה, המכון הדרום אפריקאי ליחסי גזע בדק ואישר את הלגיטימיות של הרשימה[20].

אפריפורום הגיש בהצלחה תלונה על טור שפרסם העיתונאי פיטר דו טיט ב- News24 בנוגע לעדותו בפני הוועדה הפרלמנטרית שדנה בתיקון החוקה כדי לאפשר הפקעה ללא תמורה[21][22].

קמפיין כנגד גזענות ונאומי שנאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2011, אפריפורום תבע את הפוליטקאי יוליוס מלמה, ראש מפלגת לוחמי חירות כלכלי, בבית המשפט לשוויון לאחר ששר את השיר "dubul 'ibhunu", שמתורגמת כ"הרוג את הבור", בהתכנסויות של ליגת הנוער של ההקונגרס הלאומי האפריקני[23]. בית המשפט קבע כי השיר מהווה דברי שנאה ומערער את כבודם של האפריקאנרים, והוא מפלה ומזיק[24][25]. בשנת 2012, הארגון והקונגרס הלאומי האפריקני הגיעו לפשרה לפני שהפרשה אמורה להגיע לדיון בבית המשפט העליון לערעורים בבלומפונטיין[26].

אפריפורום הגיש אישומים פליליים נגד אישים פוליטיים אחרים[27] ומשתמשי מדיה חברתית[28] שלדעתם מסיתים לאלימות וגזענות, ביוני אותה שנה הארגון פרסם כי הם מתכננים להגיש כתב אישום פלילי נגד 100 משתמשים ברשתות החברתיות על הסתה לאלימות[29]. הארגון גם יצר יחידה נגד גזענות ודברי שטנה[30]. הארגון גם התייחס לתקריות גזעניות בהן היו מעורבים לבנים[31] כמו דן רוט[32], וארגון הקומנדרקורפ ואמר שיתבע אותם גם[33]. בנוסף הארגון הצהיר כי היא רואה בשימוש בקאפר הפרת גסה של זכויות האדם של האוכלוסייה השחורה[34].

זכויות מיעוט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפריפורום הופיע בפני האומות המאוחדות בנושאי זכויות מיעוט[35], ומתח ביקורת על מפלגת השלטון בדרום אפריקה על מה שלטענתו הוא שלילת זכויות המיעוט במדינה[36]. עם זאת, העיתונאי אדריאן בסון האשים את הארגון בתגובה מוגזמת למצב הנוגע לזכויות מיעוט בדרום אפריקה. בסון הצהיר במכתב גלוי למנכ"ל אפריפורום, קלי קריאל, כי הנחת היסוד של הקמפיינים של אפריפורום היא של קורבנות[37].

שדלנות בינלאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפריפורום טען שבזכות כך שלקח עיתונאי אוסטרלי לסיור בדרום אפריקה, עשרות מאמרים המפרטים התקפות אלימות על חוות הופיעו לאחר מכן בתקשורת האוסטרלית[38].

אנשי הארגון ערכו גם סיור בארצות הברית שכלל פגישות עם ג'ון בולטון והסנטור טד קרוז וגם נתנו ראיון ב- Fox News[39]. אנשי הארגון גם בקרו באוסטרליה באוקטובר 2018 כדי להעלות את המודעות להתקפות חווה. איאן קמרון מאפריפורום התראיין בתוכנית Outsiders של סקיי ניוז אוסטרליה[40]. אנשי הארגון גם פגשו את חבר הפרלמנט האוסטרלי אנדרו האסטי והעבירו מצגת בפני הפרלמנט של מערב אוסטרליה[41].

הארגון התנגד לנוכחות של רוברט מוגאבה בהשבעתו של יעקוב זומה בשנת 2009[42]. הארגון היה מעורב גם במאמץ למנוע את מסירתם של מסוקי קרב לצבא זימבבואה[43].

בשנת 2010 צוות משפטי של אפריפורום המייצג חקלאים בזימבבואה זכה בבית משפט בדרום אפריקה לתבוע את ממשלת זימבבואה על הפקעה האכזרית והנקמנית של חוות בבעלות דרום אפריקאיות בזימבבואה. בשנת 2008 קבע בית דין האזורי כי רפורמת הקרקעות בזימבבווה אינה חוקית וגזענית, וכי מי שסבל מאפליה על ידי הפקעת חוות המשק שלהם יש לו זכות לפיצוי[44].

ממשל מקומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפריפורום מעודד קהילות להיות עצמאיות. הארגון מבצע קמפיינים לתיקון כבישים על ידי הקהילות . על פי הארגון, יוזמות מסוג זה הן חלק מהאסטרטגיה שלו להחזיק את הממשלה באחריות לאספקת שירותים, ולעיתים נתמכות על ידי עיריות מקומיות[45][46].

כדי לחזק את הרשויות המקומיות הארגון מנסה ליצור שותפויות עם עיריות. הארגון מציע שלל פרויקטים והעיריות הופכות אותן לתוכניות פעולה לטיפול בבעיות. אבל אף על פי שארגון מבקש לעבוד עם הרשויות המקומיות הוא גם מסייע משפטית לקהילות כנגד רשויות מקומיות[47].

דוגמה לסיוע משפטי כנגד רשות מקומית הוא הצו הדחוף שהוענק לארגון נגד עיריית מחוז וומבה על ידי בית המשפט הגבוה בפרטוריה, ואילץ את העירייה לספק מים לתושבי מקאדו[48]. במקרה דומה בשנת 2013, בית המשפט העליון בצפון חאוטנג בפרטוריה העניק לאפריפורום צו המונע מעיריית מדיבנג לקצץ את אספקת החשמל להרטבספורט[49].

המעורבות של הארגון בממשל המקומי תוארה בחיוב, אפילו על ידי אלו המבקרים את אפריפורום[50].

קמפיינים ועמדות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפריפורום מתנגד לסדיקה הידראולית בקארו[51], לציד לא חוקי[52] וגם ניהל קמפיין נגד אגרה בכבישים אלקטרוניים בחאוטנג[53].

אפריפורום התקבל כ- amicus curae (ידיד בית המשפט) במהלך מספר תיקים בבית משפט. מקרים שבהם הארגון פעל כ- amicus curae, כללו את התביעה לאפשר לבוחרים מעבר לים להצביע בבחירות בדרום אפריקה[54][55], בהגנה על זכויות מינרלים מהפקעה[56][57], לאפשר לבתי ספר ציבוריים לקדם אמונה דתית בשיעורי דת[58][59][60][61]. הארגון שימש גם כ- amicus curae בתיק שנערך בשנת 2017 נגד שר הספורט והנופש, והוועד האולימפי, והתנגד למכסות הגזע בספורט לאחר שהתגלה כי מכסות הגזע מוחלות בתהליך בחירת נבחרת הכדורגל הלאומית[62][63].

נוער אפריפורום[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגף הנוער של אפריפורום (באפריקאנס: AfriForum Jeug) פועל כארגון סטודנטים עם סניפים באוניברסיטאות דרום אפריקה. אגף הנוער מתמקד בנושאי חינוך, כולל חינוך לשפות אם, התערבות פוליטית בענייני סטודנטים ואפליה מתקנת באוניברסיטאות. מטרת ליבה של אגף הנוער היא שהנוער בדרום אפריקה יהיה פטור מאפליה מתקנת.

הפעילויות הלא-אוניברסיטאיות של הקבוצה כוללות ארגון מחנות לתלמידי בית הספר וגיוס תרומות לבתי ילדים. אגף הנוער טוען כי אחת ממטרותיהם הגדולות ביותר היא לקדם את "המסגרת הדמוקרטית הנוצרית"[64]. אגף הנוער טוען כי הם מתמקדים יותר באינטרסים של "אפריקאנס" במקום באינטרסים "אפריקאנריים".

בשנת 2010 נעצרו שלושה חברי אגף הנוער לאחר שהפרו חוק עזר לפרסום חוץ כדי למחות על שינוי השם המוצע של פרטוריה[65].

בשנת 2012, במהלך קמפיין נגד מכסות גזע בהשכלה הגבוהה ראה שחברי אגף הנוער צבעו את עצמם בשחור כדי למחות על האפליה נגד 30 סטודנטים שנדחו מאוניברסיטת פרטוריה[66].

בפברואר 2012 הצטרף אגף הנוער לארגון האזרחי הפרוגרסיבי הדרום אפריקני (South African Progressive Civic Organisation), ארגון של קהילות הבושמנים, במחאה על פגיעה בזכויות הקרקע של הקבוצה הילידית, כאשר שתי קבוצות המיעוטים מרגישות שאין להן נציגות בממשלה הנוכחית[67].

בפברואר 2013 ארגון הנוער הגיש תלונה על נאום שנאה כנגד ג'ייסון מפוסי, מנהיג קונגרס הסטודנטים בדרום אפריקה, על פרסום שלו ברשתות החברתיות: "סבא שלי אומר 'n good boer is' n dooie boer '("בור טוב הוא בור מת"). לאחר הליך גישור, על פי בקשת נציבות זכויות האדם (HRC) של האוניברסיטה, מפוסי נאלצו להגיש התנצלות בכתב בפני הקהילה האפריקאנרית[68].

באפריל 2013, ארגון הנוער הריץ קמפיין נגד מכסות הגזע בדרום אפריקה כאשר הבדלי הגזעים מושווים למחירים שונים עבור כוס קפה, כאשר סטודנטים לבנים משלמים 5 ראנד לכוס, צבעוניים והודים 3 ראנד ושחורים ראנד אחד[69].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא AfriForum בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ VISION & MISSION
  2. ^ AfriForum and the rise of the new right
  3. ^ Afriforum takes farm murders to SAHRC
  4. ^ Kill the Boer review: We cannot be sensitive to the facts
  5. ^ Outrage surrounds book claiming top ANC officials ‘killed the boer’
  6. ^ Explainer: how South Africa’s first private prosecutions unit will work
  7. ^ 81% against Pretoria name change
  8. ^ 'Afrikaans Schools Have A Right To Be Here' -- AfriForum
  9. ^ Mixed reaction to court’s ruling against single-religion schools
  10. ^ AfriForum: AfriForum ready for legal battle to keep religion in schools
  11. ^ No country for Afrikaans then?
  12. ^ AfriForum slams Zuma land comments
  13. ^ Eviction order for land invaders given go-ahead
  14. ^ Pretoria land invasion case continues
  15. ^ Pretoria land invaders ordered to move
  16. ^ Bank accounts of Wallmansthal land grabber frozen - AfriForum
  17. ^ Department to hand over title deeds to Wallmansthal and Berlin mission claimants
  18. ^ AfriForum bemoans ‘fallacy that whites stole the land’
  19. ^ This is the list of farms targeted for EWC - AfriForum
  20. ^ 'Land expropriation list released by AfriForum is legitimate' – IRR
  21. ^ AfriForum vs. News24
  22. ^ Apology to AfriForum for 'no solutions' claim in land column
  23. ^ AFRIFORUM TAKES EFF & MALEMA TO COURT OVER ‘SHOOT THE BOER’ SONG
  24. ^ ANC Julius Malema's Shoot the Boer ruled 'hate speech'
  25. ^ ‘Shoot the boer’: It’s hate speech, says judge
  26. ^ Shoot the Boer appeal canned
  27. ^ Hate speech charge laid against Lamola
  28. ^ AfriForum lays hate speech charges against ‘kill pink pigs’ Facebooker
  29. ^ AfriForum to lay charges against these 100 social media users
  30. ^ AfriForum launches anti-racism unit
  31. ^ South Africans have double standards when it comes to racism - AfriForum
  32. ^ AfriForum condemns 'racist' Dan Roodt
  33. ^ Kommandokorps denies racism
  34. ^ AfriForum condemns use of k-word by Catzavelos‚ urges consistency in condemnation of racism from all sides
  35. ^ Oral statements delivered at the Forum/Written Submissions of the Forum on Minority Issues 2015
  36. ^ The persecution of minority communities in SA - AfriForum
  37. ^ White first. African second
  38. ^ South Africans trapped ‘like frogs in boiling water’ as racial violence escalates
  39. ^ Kallie Kriel @kalliekriel May 9, 2018
  40. ^ AfriForum decries SA farm murders down under
  41. ^ AfriForum in Australia to talk about farm attacks and murders in SA
  42. ^ 'Don't invite Mugabe to Zuma's inauguration'
  43. ^ AfriForum stops delivery of helicopters to Zimbabwe
  44. ^ Afriforum wins first round in Zimbabwe case
  45. ^ AfriForum spends R2.5m repairing potholes
  46. ^ South Africans can fix potholes and charge government for it. High Court
  47. ^ AfriForum: Statement by AfriForum, minority civil organisation, brings application to retain electricity supply to Klerksdorp and Jouberton (22/02/2013)
  48. ^ Afriforum wins fights for water
  49. ^ AfriForum gets order on Madibeng
  50. ^ AfriForum hijacking the Afrikaner mainstream
  51. ^ TKAG, Afriforum become anti-fracking force
  52. ^ Fury as poaching charges dropped
  53. ^ AfriForum says no to e-tags
  54. ^ Richter v Minister of Home Affairs and Others
  55. ^ Richter v The Minister for Home Affairs and Others (with the Democratic Alliance and Others Intervening, and with Afriforum and Another as Amici Curiae) (CCT03/09, CCT 09/09) [2009 ZACC 3; 2009 (3) SA 615 (CC) ; 2009 (5) BCLR 448 (CC) (12 March 2009)]
  56. ^ AgiSA-v-Minister-for-Minerals-and-Energy-CC.pdf
  57. ^ Agri South Africa v Minister for Minerals and Energy MEDIA SUMMARY
  58. ^ Ye of little faith: Court rules against single-religion schools
  59. ^ AfriForum ready for legal battle to retain religion in schools
  60. ^ Understanding the OGOD judgment
  61. ^ CASE NO: 29847/2014
  62. ^ Judgement reserved in the emotive Labour Court case over sports quotas
  63. ^ Solidarity challenge quotas in sport before Labour Court
  64. ^ Oor ons (באפריקאנס)
  65. ^ 3 held for violating ad by-law
  66. ^ AfriForum Youth is planning to protest before the headquarters of the department of higher education to highlight its disapproval of racial quotas imposed at the Veterinary Science faculty of the University of Pretoria. By painting themselves black.
  67. ^ AfriForum joins Khoisan in land rights fight
  68. ^ NWU student in trouble over Facebook posting
  69. ^ Afriforum Youth to offer blacks cheaper coffee