Age Ain't Nothing but a Number

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Age Ain't Nothing but a Number
אלבום אולפן מאת אליה
יצא לאור 24 במאי 1994 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוקלט ינואר 1993 – פברואר 1994
מקום הקלטה שיקגו
סוגה R&Bג'ק סווינג חדשפופ
שפה אנגלית
אורך 48:54
חברת תקליטים בלאקגראונד, ג'ייב
הפקה אר קלי
כרונולוגיית אלבומים של אליה
Age Ain't Nothing but a Number
(1994)
One in a Million
(1996)
סינגלים מ-Age Ain't Nothing but a Number
  1. "Back & Forth"
    תאריך יציאה: 8 באפריל 1994
  2. "At Your Best (You Are Love)"
    תאריך יציאה: 22 באוגוסט 1994
  3. "Age Ain't Nothing but a Number"
    תאריך יציאה: 6 בדצמבר 1994
  4. "Down with the Clique"
    תאריך יציאה: 2 במאי 1995
  5. "The Thing I Like"
    תאריך יציאה: 3 באוגוסט 1995
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Age Ain't Nothing but a Numberעברית: גיל הוא כלום מלבד מספר) הוא אלבום הבכורה של הזמרת האמריקאית אליה אשר יצא ב-24 במאי 1991 על ידי חברת בלאקגראונד רקורדס וחברת ג'ייב רקורדס. אליה החלה להקליט את האלבום אחריי שהוחתמה בחברת בלאקגראונד רקורדס על ידי הדוד שלה בארי הנקרסון שגם ניהל את החברה. באותה תקופה אליה פגשה את אר קלי אשר כתב והפיק את האלבום ואף שימש כמנטור שלה. האלבום הוקלט בשיקגו החל מינואר 1993 ועד פברואר 1994.

האלבום קיבל ביקורות חיוביות מהמבקרים אשר שיבחו בעיקר את קולה של אליה והתוכן הלירי של האלבום. האלבום הכיל מוזיקת R&B בשילוב מוזיקת ג'ק סווינג חדש. האלבום זכה להצלחה רבה בארצות הברית כאשר נמכר שם בהיקף של 3 מיליון עותקים בעולם ובנוסף נמכר בהיקף של 3 מיליון עותקים נוספים ברחביי העולם.

שני הסינגלים הראשונים זכו להצלחה גם הם כאשר הגיעו לעשירייה הפותחת בארצות הברית ואף הגיעו למעמד זהב במדינה.

מוזיקה ומילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליה שרה את שירי האלבום בפלסט מכיוון שהרגישה שהשירים באלבום הגיעו אליה "קצת קשוחים, קצת עצבניים, היפ-הופ" ולכן רצתה לקחת את השירים למקום רגוע ועדים יותר. מבחינה לירית אליה תיארה את מילות השירים כמילים "שצריך להקשיב להם בזהירות": "הקשב להוראות בזהירות בזמן שאתה מנגן את האלבום הזה באוטו שלך, לאליה יש סווינג של שנות ה-90, אז היזהר עם הווליום בבקשה", כך היה רשום בחוברת האלבום. "Throw Your Hands Up" הוא שיר אפ-טמפו קצבי בהשראת מוזיקת ג'י-פאנק וג'אז. מבחינה לירית אליה תיארה את השיר "כהצהרת כוונות" והוא עוסק בעובדה כי הגיעה ממעמד נמוך והיא למעשה כמו כולם, גם כאשר תהיה זמרת מצליחה. השיר "Back & Forth" תואר כשיר דאנס אורבני עם השפעות של פופ ו-R&B. שירתה של אליה בשיר תיארה כ"נינוחה ורגועה" ומבחינה לירית בשיר אליה מדברת עם חברותיה על יציאה למסיבה בסוף שבוע. שיר הנושא של האלבום עוסק במערכת יחסים עם פער גילאים גדול ובכך שהגיל לא מהווה מכשול למערכת היחסים. השיר מסמפל את השיר "What You Won't Do for Love" של הזמר בובי קולדוול עם המשפט "I got a thing for you, and I won’t let go".

השיר "Down with the Clique" הוא שיר אשר מושפע מהיפ-הופ אך השירה של אליה בשיר יותר עדינה ורכה ביחס לשירה בשירי היפ-הופ אחרים. השיר "At Your Best (You Are Love)" הוא גרסת כיסוי לשיר של ההרכב "The Isley Brothers", שיר אשר לטענת בילבורד הציג צד יותר עדין שלה ושבר את התדמית הקשוחה שלה. השיר "No One Knows How to Love Me Quite Like You Do" הוא שיר אפ-טמפו אשר תואר כשיר חושני יותר ועדין יותר. בשיר אליה מדברת על כך שאף אחד לא יודע לאהוב אותה יותר טוב מהבן זוג שלה. השיר כולל גם קטע ראפ של טיה הוקינס אשר הביאה צד יותר קומי לשיר. השיר השמיני באלבום "I'm So into You" כלל גם הוא קטע ראפ של הוקינס. השיר התשיעי באלבום "Street Thing" עוסק במסירות ואהבת נפש כלפי אדם אחר וכולל מטאפורות. בשיר העשירי באלבום "Young Nation" הוא שיר אשר מדברת על חגיגות ויציאות. השיר ה-11 "Old School" הוא שיר אשר משלב סגנונות מוזיקה ישנים לצד סגנונות מוזיקה חדשים יותר. השיר האחרון באלבום "I'm Down" הוא שיר ראפ המשלב מוזיקת נשמה באמצעות מיד-טמפו והוא עוסק באדם אשר מתמסר במליאות לאדם אחר.

הצלחה מסחרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום הגיע לראשונה למקום ה-24 בארצות הברית עם מכירות של 38 אלף עותקים בשבוע הראשון ליציאתו. בשיאו האלבום הגיע למקום ה-18 במצעד ושהה סך הכל 37 שבועות במצעד. במצעד אלבומי ה-R&B וההיפ-הופ האמריקאי האלבום הגיע למקום השלישי ושהה 41 שבועות במצעד. בקנדה האלבום הופיע לראשונה במקום ה-29 במצעד האלבומים הקנדי והגיע בשיאו למקום ה-20. סך הכל בילה 25 שבועות במצעד. בסוף 1994 האלבום קיבל מעמד של אלבום זהב בקנדה.

בבריטניה האלבום הגיע למקום ה-23 ולמקום ה-6 במצעד אלבומי ה-R&B הבריטי. גם בבריטניה האלבום הגיע למעמד זהב. בהולנד האלבום הגיע למקום ה-44 ובמצעד האלבומים האירופאי הגיע למקום ה-90. גם ביפן האלבום זכה להצלחה כאשר הגיע גם שם למעמד אלבום זהב. נכון להיום מכירות האלבום עומדות של 3 מיליון עותקים בארצות הברית ו-6 מיליון עותקים בעולם.[1][2][3]

מחלוקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם יציאת האלבום החלו להתפשט שמועות על רומן בין קלי לאליה. לאחר מכן עם צאת שיר הנושא כסינגל החלו להתפשט שמועות נוספות על כך שאליה וקלי התחתנו בעקבות מילות השיר שעסקו באישה צעירה שמאוהבת בגבר מבוגר. מאוחר יותר מגזין וייב אכן אישר את השמועות שהשניים התחתנו ואף צילם העתק של תעודת הנישואין. הסתבר כי השניים התחתנו כבר באוגוסט אותה שנה. אליה אמנם הייתה בת 15 באותה תקופה אך קלי זייף תעודת זהות ובה רשום שהיא בת 18. בפברואר 1995 הנישואין בוטלו על ידי הוריה. למרות זאת השניים הכחישו את העובדה כי היו נשואים. השמועות גם גרסו כי השניים התחתנו ללא ידיעת הוריה.

אליה וקלי הכירו במסגרת הקלטות האלבום. בעקבות העבודה על האלבום היא וקלי החלו להתקרב אחד לשני והחלו לבלות יותר אחד עם השני. בראיונות הם טענו כי אין ביניהם משהו רומנטי או מיני וכי הם בסך הכל עושים דברים כמו לצפות בסרטים ולאכול. בשנת 2016 קלי הודה כי היה מאוהב באליה אך הוא באמת אהב אותה ולא ניצל אותה. בדצמבר 1994 שהחלו להתפשט השמועות על נישואים בין השניים אליה הכחישה את השמועות. בספר The Man Behind the Man: Looking From the Inside Out של הסופר דמטריוס סמית' אשר היה אחד מחבריו של קלי נכתב כי קלי אמר לסמית' באותה תקופה בה ניהל מערכת יחסים עם אליה כי הוא חושב שהיא בהיריון.

ג'יימי פוסטר בראון, המייסד של מגזין Sister 2 Sister טען באותה תקופה כי הוא אכן שמע מאנשים אחרים שאליה וקלי מנהלים מערכת יחסים. הוא טען כי הם נהגו להסתובב הרבה ביחד וכי היא הייתה נוהגת לצאת הרבה מביתו. אם כי גם טען שחברת התקליטים הכחישה את הרומן ביניהם.

בשלב מאוחר יותר אליה הודתה כי אכן שיקרה שהיא הייתה בת 18 באותה תקופה על מנת להתחתן עם קלי. ב-1997 היא אף הגישה תביעה למחוז קוק וביקשה למחוק את כל רישומי הנישואין. בנוסף היא הפסיקה את הקשר המקצועי והאישי איתו לאחר ביטול הנישואין. ב-2014 הנרקסון הודה כי בגלל הפרשה היה לו קושי למצוא מפיקים שיעבדו עם אליה על האלבום השני מכיוון שהרבה לא ראו בעין יפה את העובדה כי התחתנה איתו כאשר הייתה רק בת 15.

לאחר ניתוק הקשר ביניהם אליה נמנעה מלענות על שאלות שקשורות לקלי וכאשר ענתה ענתה תשובות לקוניות ולא ברורות ובאיזה שהוא שלב נאסר על מראיינים לשאול אותה לגבי מערכת היחסים שלהם.

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים (1994)
מדינה מצעד מיקום שיא
אירופה מצעד האלבומים האירופאי 90
ארצות הברית בילבורד 200 18
מצעד אלבומי ה-R&B/היפ-הופ 3
בריטניה מצעד האלבומים הבריטי 23
מצעד אלבומי ה-R&B 6
הולנד מצעד 100 האלבומים ההולנדיים 44
קנדה מצעד האלבומים הקנדי 20
‏  מצעדים ודירוגים (2001)
מדינה מצעד מיקום שיא
ארצות הברית בילבורד 200
מצעד אלבומי קטלוג הפופ 15
‏  מצעדי סוף שנה (1994)
מדינה מצעד מיקום שיא
ארצות הברית בילבורד 200 74
מצעד אלבומי ה-R&B/היפ-הופ 11

נתוני מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקום תארים מכירות
ארצות הברית (RIAA)[4] פלטינה ×2 3,000,000[5]
בריטניה (BPI)[6] זהב 100,000
יפן (RIAJ)[7] זהב 100,000
קנדה (Music Canada)[8] זהב 50,000
סיכום
בכל העולם 6,000,000[9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ RIAA - Gold & Platinum Searchable Database - July 13, 2015, web.archive.org, ‏2015-07-13
  2. ^ Aaliyah Returns To Music | Billboard, web.archive.org, ‏2014-09-30
  3. ^ REVOLT | Age Still Ain't Nothing But A Number: Aaliyah's Debut Turns 20, web.archive.org, ‏2015-04-17
  4. ^ Gold & Platinum, RIAA (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Aaliyah Returns To Music | Billboard, web.archive.org, ‏2014-09-30
  6. ^ Award, BPI (באנגלית)
  7. ^ 一般社団法人 日本レコード協会, www.riaj.or.jp
  8. ^ Gold/Platinum, Music Canada (באנגלית אמריקאית)
  9. ^ REVOLT | Age Still Ain't Nothing But A Number: Aaliyah's Debut Turns 20, web.archive.org, ‏2015-04-17