Fallen

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Fallen
אלבום אולפן מאת אוונסנס
יצא לאור 4 במרץ 2003
הוקלט 2002–2003
סוגה רוק אלטרנטיבי
שפה אנגלית
אורך 44:19
חברת תקליטים ווינד-אפאפיק
הפקה דייב פורטמן, בן מודי
כרונולוגיית אלבומים של אוונסנס
Origin
(2000)
Fallen
(2003)
Anywhere but Home
(2004)
סינגלים מ-Fallen
  1. "Bring Me to Life"
    תאריך יציאה: 22 באפריל 2003
  2. "Going Under"
    תאריך יציאה: 9 בספטמבר 2003
  3. "My Immortal"
    תאריך יציאה: 8 בדצמבר 2003
  4. "Everybody's Fool"
    תאריך יציאה: 7 ביוני 2004

Fallenעברית: נָפוּל) הוא אלבום הבכורה של להקת הרוק האמריקנית אוונסנס. האלבום יצא לאור ב-4 במרץ 2003 בארצות הברית, וב-28 באפריל 2003, בבריטניה, תחת חסותן של חברות התקליטים וינד אפ ואפיק רקורדס. כתיבת השירים שבאלבום החלה לקראת הקמת הלהקה. כמה שירים שנכללו באלבום הזה, נכללו גם בשני המיני-אלבומים הקודמים של הלהקה, Sound Asleep ו-Evanescence, ובאלבום הדמו הראשון שלהם, Origin. האלבום הוקלט בין השנים 03–2002, באולפני ההקלטות של קונוויי שבהוליווד, קליפורניה.

עם יציאתו נכנס האלבום אל המקום ה-3 במצעד הבילבורד 200, וה-1 במצעד האלבומים הבריטי.

האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

Fallen זכה להצלחה גדולה. הוא הוכתר כתקליט פלטינה משושה (על ידי ה-RIAA), ונמכרו למעלה מ-17 מיליון עותקים שלו ברחבי העולם (כמחציתם בארצות הברית). האלבום שהה בעשיריה הראשונה של מצעד בבילבורד במשך 42 שבועות וסיים במקום השלישי, 16 שבועות במצעד הפזמונים של בריטניה (מקום ראשון), 100 שבועות במצעד הפזמונים של ארצות הברית, האלבום השמיני הנמכר ביותר באמריקה בשנת 2004, והוכתר כאלבום זהב ופלטינה ב-35 מדינות שונות. כמו כן, האלבום היה לאחד מתוך שבעה אלבומים שהיו ברשימת ה-Billboard Top 50 במשך שנה ומעלה.

בין היתר, הועמד לפרס גראמי לאלבום השנה.

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "Going Under"
  2. "Bring Me to Life"
  3. "Everybody's Fool"
  4. "My Immortal"
  5. "Haunted"
  6. "Tourniquet"
  7. "Imaginary"
  8. "Taking Over Me"
  9. "Hello"
  10. "My Last Breath"
  11. "Whisper"
  12. "Farther Away" (שיר בונוס בגרסה היפנית)
  13. "Missing" (שיר בונוס בגרסה היפנית)
  14. "Breath No More" (שיר בונוס בגרסה היפנית)

תוכן השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "Bring Me to Life" - נכתב על ידי איימי לי והולחן במקור כבלדת פסנתר על ידי מודי. השיר לא היה אמור להיכלל באלבום הבכורה, אך Wind-Up זיהו אותו כלהיט פוטנציאלי ודרשו את הקלטתו ברגע האחרון. אנשי הלייבל הוסיפו כאורח קולי את סולן להקת Twelve Stones (השותפים בלייבל), פול מקוי. הגרסה הביאה לביקורת רבה כנגד הלהקה בטענה שהם מחקים את הסאונד של להקת הנו מטאל לינקין פארק ושל להקות דומות אחרות, כגון: POD, Papa Roach, Nightwish, Within Temptation, Lacuna Coil ו-In Winter. השיר נכתב בהשראת מקרה בו פגשה לי במהלך יציאה בחור שלא הכיר אותה והיה מכר של חבריה. הוא התבונן בה והדבר הראשון שהוא אמר לה הוא "האם את שמחה?". לי נדהמה מכך שהבחין בדיכאון בו הייתה שרויה ואותו ניסתה להסתיר. היא הרגישה שהוא "עורר אותה מבפנים", וכתבה בעקבות המקרה את הליריקה ל-Bring Me to Life שעוסקת בגילוי משהו או מישהו המעוררים בך תחושה בפנים שלא הכרת בעבר. גילוי עולם גדול יותר מהבועה הבטוחה שלך, שגורם לך לרצות לצאת מכהות החושים וחוסר האונים בו אתה שרוי. הזוג נשוי מאז ה-6 במאי 2007. השיר הופיעו בפסקול הסרט של דרדוויל יחד עם השיר "My Immortal".
  • "Everybody's Fool" - נכתב בהשראת אחותה הקטנה של לי, שהחלה להעריץ דוגמניות ומוזיקאיות מהמדיה הפופולרית, ביניהן גם את בריטני ספירס. אחותה הופתעה מכך שבכל פעם בריטני הופיעה בפחות ופחות בגדים, ולכן לי הושיבה את אחותה לשיחה על כך שתמיד צריך לנסות להיות אתה עצמך, לא משנה מה אנשים אחרים אומרים, כל עוד אתה שמח עם מי שאתה ואינך מעמיד פנים. היא כתבה למענה שיר אודות אנשים שטחיים ומזויפים המונעים על ידי רצונם להיות אהובים, מצליחים ומקובלים בחברה, גם דרך אמצעים קלוקלים.
  • "My Immortal" - להיט גדול של הלהקה (ונחשב לשיר הכי פחות אהוד מהאלבום על ידי לי), הוא טקסט בדיוני שנכתב לבלדת פסנתר אותה הלחין מודי. הוא נוצר בהשראת רעיון מתוך סרט בו צפה, וקיימות לו מספר גרסאות טקסטואליות ומלודיות. חיבור כל הגרסאות השונות יחד יוצר סיפור המציג כל פעם פרטים שונים אודות געגועים של אדם אחד לאחר. תחילה האדם נראה פגוע ומדוכא מקשר רומנטי שלא הצליח להתקיים זמן רב. הוא מטיח האשמות בבת הזוג, על כך שלא הייתה לצידו, שהפנתה לו את גבה אחרי שהוא היה שם לצידה, ושהיא הותירה בו צלקות ופצעים נפשיים (או שמא פיזיים). לבסוף מתגלה כי הכותב הוא זה שאחראי לפגיעה ביחסים. הוא אהב את בת זוגו כל כך, והם עברו ביחד כה הרבה, עד שחששו מעזיבתה הטריף אותו, והוא רצח אותה. השיר מתהפך ומקבל רובד, משמעות, נקודת מבט שונה, ונהפך למעין קינה, או התייפחות של נשמת או רוח-הרפאים של בת הזוג שנרצחה, המספרת את סיפורה ורודפת את נוכחות בן זוגה בחייו. השיר הופיעו בפסקול הסרט של דרדוויל.
  • "Whisper" - שיר הנוצרי שגם בו אומצו חלקים ממספר שירים מ"רומיאו ויוליה" - 'Juliet's Requiem' ו-'O Verona' - ששימשו כקטעי מבוא וסיום לגרסת הדמו הראשונה. באלבום Origin הטרק הפותח הוא גם המבוא ל-Whisper, ובגרסת Fallen המקהלה ברקע שרה: Servatis A Periculum, Servatis A Maleficum. מלטינית - "הצל אותנו מסכנה, הצל אותנו מרוע". השיר מדבר על נערה שרוצה למות ולהגיע כבר לגיהנום, כדי לסיים את חייה ואת המצוקה בה היא שרויה, בשל מחלה ואולי בשל מצב נפשי. היא מתפללת לגאולה, שאם תזכה לה תשוחרר. כאשר הזמן מגיע, היא מתחרטת ומבינה שבגיהנום סבלה וכאבה ימשכו לעד ולכן זועקת לעזרה מאלוהים ומבכה עצמה עד עיוורון.
  • "Tourniquet" - אימוץ של שיר זהה הנקרא My Tourniquet, שנכתב במקור על ידי מתופף אוונסנס לשעבר, רוקי גריי, לאחת מלהקותיו - Soul Embraced. השיר כולל צרחה של הסולנית בגשר - שהיא בעצם חיקוי לצרחה מהסרט "רומיאו" ו-"ויוליה". נושא השיר הוא המחלוקת הנוצרית הנוגעת להתאבדותו של אדם מאמין - האם הוא יגיע לגן עדן וכל חטאיו יסלחו, או שבשל המעשה הוא ילך לגיהנום.
  • "Hello" - מעולם לא נוגן בהופעה, עקב היותו שיר כאוב ואישי מאוד שכתבה לי על אחותה הקטנה, בוני, שנפטרה בגיל שלוש ממחלה לא ידועה, כשלי הייתה בת שש. השיר מתאר את התחושות שהתחוללו בה כאשר נודע לה על כך בזמן שהייתה ביום לימודים בבית הספר. גם הבלדה Like You מ-The Open Door נכתבה על פטירתה של בוני.
  • "Imaginary" - שיר שהיה אהוד במיוחד על הקהל המוקדם של הלהקה. היה אמור להיות הסינגל הרביעי, אך בשל לחצים מהלייבל Wind-Up Records השיר יצא רק כסינגל לרדיו בספרד, והוחלט על צילומי הקליפ ל-"Everybody's Fool".

פרטים טכניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום הוקלט באולפני: Track Record Inc ,nrg Recording Studios (צפון הוליווד), Ocean Way Studios (ברבנק) וב-Conway Recording Studios (הוליווד), כולם בקליפורניה.

כלי המיתר הוקלטו ב-The New Man Stage שבאולפני 20th Century Fox.

שלושה שירים נחתכו מן האלבום: Missing, Farther Away והשיר Breathe No More (שהיה חלק מפסקול הסרט "אלקטרה").

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
ארצות הברית בילבורד 200 3
מצעד האלבומים המסחריים 3

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]