P.T (משחק וידאו)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
P.T
כללי
תאריך הוצאה 12 באוגוסט 2014
סוגה משחק אימה
פיתוח Kojima Productions (אנ')
הוצאה לאור Konami
ארץ מקור יפן
שפות יפנית
אנגלית
סדרה Silent Hill
דרישות תוכנה
מנוע משחק Fox Engine (אנ')
מצבי משחק משחק וידאו לשחקן יחיד
פלטפורמות פלייסטיישן 4
דרישות מערכת
בקרים ג'ויסטיק
האתר הרשמי

P.T (ראשי תיבות של "playable teaser" - בעברית: טיזר שניתן לשחק בו) הוא משחק וידאו מסוגת האימה הפסיכולוגית שפותח על ידי האולפן Kojima Productions (אנ') תחת שם העט "7780s Studio" והופץ על ידי חברת ההפצה Konami. המשחק בוים ועוצב על ידי הידאו קוג'ימה, תוך שיתוף פעולה עם הקולנוען גיירמו דל טורו.

המשחק הופץ עבור קונסולת הפלייסטיישן 4 ב-12 באוגוסט 2014 בחינם בחנות המקוונת. המשחק נועד להיות טיזר אינטראקטיבי עבור המשחק Silent Hills (אנ'), אחד אחד ממשחקי הסדרה Silent Hill (אנ'). לאחר שפיתוח המשחק Silent Hills בוטל, Konami הסירו את המשחק מחנות הפלייסטיישן ושחקנים ששיחקו בו קודם לכן, לא יכלו להתקינו מחדש על הקונסולה. ההחלטה ספגה ביקורת, והחברה לבסוף נעתרה לבקשת המעריצים ושחררה את המשחק להורדה מחדש.[1] חלק מהמעריצים יצרו גרסאות משלהם למשחק.

המשחק קיבל ביקורות נלהבות על העלילה והעיצוב, אך גם ביקורות מעורבות על החידות שבו.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד למשחקים הקודמים בסדרה, בהם השחקן שיחק בדמות מנקודת מבט של גוף שלישי (השחקן רואה את הדמות מאחורי גבה), השחקן הפעם משחק בדמות מנקודת מבט של גוף ראשון (השחקן רואה את עולם המשחק דרך עיני הדמות).[2] הדמות היא פרוטגוניסט חסר שם שנשלט על ידי השחקן, שמתעורר בבית פרברי רדוף רוחות,[3] וחווה התרחשויות על טבעיות.[4] המקומות אותם ניתן לחקור בבית הם מסדרון הבנוי בצורת האות L, חדר שירותים וגרם מדרגות המוביל לחדר נוסף בו השחקן נכנס למעין "לופ אינסופי" של המסדרון הקודם.[5][3] הפעולות היחידות שהשחקן מסוגל לבצע הן הליכה והתמקדות בדברים שמולו (Zoom).[2] על מנת להתקדם במשחק, על השחקן לחקור אירועים על טבעיים מאיימים ולפתור חידות שונות בבית.[6][3] בכל פעם שהשחקן מסיים "לופ" אחד בהצלחה, המסדרון משתנה ומתחיל "לופ" חדש.[5] בנוסף, השחקן נתקל ברוח נקמנית של אישה בשם ליסה.[5] במידה וליסה תופסת את השחקן, השחקן יצטרך להתחיל את אותו "הלופ" מחדש.[7]

לאחר שהשחקן פתר את החידה האחרונה, הוא מצליח לצאת מהבית. מיד בצאתו לרחוב, מתברר לשחקן שהמשחק שהוא שיחק הוא רק טיזר אינטראקטיבי למשחק עתידי בשם Silent Hills שבוים על ידי קוג'ימה ודל טורו. עם צאתו מהבית, דמותו של הפרוטגוניסט נחשפת ומגולמת בלכידת תנועה על ידי השחקן נורמן רידוס.[7]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מתמקד בפרוטגוניסט חסר שם המתעורר בחדר פינתי ופותח את הדלת לכיוון המסדרון. ביציאתו למסדרון, השחקן יכול להתלך בו בחופשיות, אך מגלה שהוא חוזר על עצמו והשחקן תקוע במעין "לופ אינסופי". בפעם הראשונה שהשחקן עובר במסדרון, שדרן רדיו מדווח על רצח של אם וילדיה על ידי הבעל. בנוסף, השדרן מזכיר עוד שני מקרים זהים לרצח זה.[8]

לאחר מכן, השחקן נתקל בדמות של אישה עוינת ששמה הוא "ליסה". לאחר שהוא בורח לשירותים וננעל בפנים, השחקן מוצא פנס וחוזה בייצור דמוי עובר בוכה בכיור.[9][9] השחקן יוצא מחדר השירותים ולומד שליסה מתצפתת עליו באופן קבוע. למרות שניתן להימנע מליסה לחלוטין במהלך המשחק, הפרוטגוניסט ימות במידה וליסה תתפוס אותו. לאחר מותו, השחקן חוזר לחדר הראשון במשחק והלופ מתחיל מחדש. בחדר הראשון, השחקן מוצא שקית נייר עם כתמי דם שזזה מעצמה ואומרת לשחקן: "תיזהר. הרווח בדלת .. זאת מציאות אלטרנטיבית. האני היחיד הוא אני, אתה בטוח שאתה היחידי הוא אתה?"

הלופים הבאים מציגים מקרר שתלוי מהתקרה בעזרת שרשראות ודם נוזל מתוכו. מתוך המקרר, השחקן שומע בכי של תינוק. לאחר שהשחקן נכנס ללופ הבא, המקרר נעלם והשדרן ברדיו מדווח על הודעה בשפה השוודית (אזכור לתסכית "מלחמת העולמות" משנת 1938). בלופ הבא, המנורה בתקרה נצבעת באדום וראייתו של השחקן מיטשטשת. השחקן מתקשה לזוז והמסדרון משתנה במהירות. השחקן מגלה חור בקיר ולאחר שהציץ דרכו, הוא חוזה באישה נדקרת למוות בחדר שירותים, בזמן שהשדרן מהרדיו מתלונן על "החברה המעורערת". לאחר שהקול נגמר, חדר השירותים נפתח מעצמו והשחקן פוגש ביצור דמוי העובר בשנית. היצור מספר לשחקן שעשרה חודשים קודם לכן, גבר לא מזוהה פוטר מעבודתו והתחיל לשתות בכבדות. אשתו עבדה בעבודה חלקית בתור קופאית כדי לפרנס את משפחתם, אבל המנהל שלה בעבודה נמשך אליה. המסדרון מסתדר מחדש והשחקן שומע קול שאומר "204863" ללא הפסקה. ראיית השחקן מיטשטשת בשנית והמשחק מציג "הודעת שגיאה (אנ')" מזויפת.

כשהמשחק מאותחל מחדש, השחקן מתעורר בחדר הפינתי. השחקן מתחיל את הלופ האחרון כשבידו פנס שמשמש כמקור האור היחיד. השחקן מוצא חתיכות של תמונה מפוזרות במסדרון ומחבר אותן יחדיו. כאשר התמונה הורכבה מחדש, הטלפון בבית מצלצל והשחקן שומע קול לא ידוע שאומר לו "אתה נבחרת". השחקן שומע את דלת הבית נפתחת ועוזב את הבית.

מיד ביציאתו מהבית, קול נשמע ברקע שאומר "הוא חי חיים בנאליים לחלוטין, עד שאביו הרג אותו ואת אמו. אך כעת הוא חזר ומוכן לשחק בצעצועיו החדשים".[8][9][10] השחקן יוצא ומגלה רחוב נטוש ומתברר שהדמות עצמה גולמה בלכידת תנועה על ידי השחקן נורמן רידוס. מיד לאחר מכן, כתוביות הסיום מתנגנות.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוג'ימה הפקות השתמשו במנוע משחק שהם יצרו בשם "Fox Engine (אנ')" במטרה לייצר את המשחק.[11][12] המטרה של קוג'ימה בייצור המשחק הייתה להפחיד את השחקנים בדרך מקורית ולייצר טריילר אינטראקטיבי במקום להפיץ עוד תמונות וסרטונים מהמשחק Silent Hills.[12]

המשחק עוצב כך שלשחקנים ייקח לפחות שבוע לסיים אותו, וקוג'ימה רצה שהחידות יהיו כמה שיותר מאתגרות.[4] למרות זאת, מספר שחקנים סיימו את המשחק מספר שעות לאחר ששוחרר, מה שהפתיע את קוג'ימה.[13][4] קוג'ימה תכנן שהמשחק יהיה כמה שיותר מסתורי במטרה להפוך את חווית המשחק למפחידה. עלילת המשחק ניתנת לשחקנים בצורה מאוד מינימלית והרמזים לפתירת החידות כמעט ולא שם.[12] קוג'ימה בחר שהמשחק יתקיים בתוך מסדרון בבית מאשר במקומות אחרים מכיוון שרצה שהמשחק ישפיע על כל השחקנים ללא "הבדלי תרבות" ביניהם.[14] קוג'ימה הצהיר של-P.T ול-Silent Hills אין קשר ישיר ביניהם, וש-Silent Hills היה אמור להציג אלמנטים חדשים שלא הופיעו ב-P.T.[12] קוג'ימה יצר את הקונספט למשחק על סמך סרטי אימה ומדיות נוספות שהוא חשב שהן מפחידות מספיק.[12] במהלך יצירת המשחק, קוג'ימה נרתע משימוש באלימות גרפית (אנ') כדי לבנות מתח כי הוא הרגיש שמלא משחקי אימה השתמשו כבר בטכניקה הזאת. הוא רצה ליצור חוויה יותר "טבעית".[12]

אחד השחקנים הצליח לפרוץ את מצלמת המשחק וגילה שברגע שהשחקנים מקבלים לידם את הפנס, דמותה של ליסה עומדת בדיוק מאחוריהם לכל אורך הדרך (במידה והשחקן יסתובב אחורה, ליסה תעבור אוטומטית לצד השני). רמזים לכך במשחק ניתנו בצלליות שנמצאות תחת השחקן ובקולות שהוא שומע כאשר הוא מתהלך בבית.[15] אותו שחקן גם גילה קטע שלא נכנס למשחק הסופי בו גופתה של ליסה היא חסרת ראש ושוכבת בתוך אמבט מלא דם.[16] דמות הפרוטגוניסט ממודלת על פי השחקן נורמן רידוס לא רק במשחק P.T, אלא הייתה אמורה להיות ממודלת כך גם במשחק Silent Hills המלא.[17] הרחובות שהשחקנים ראו בסוף המשחק היו אמורים להיות חלק מהמפה של העיירה סיילנט היל.[18]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Allegra Frank, You can re-download P.T., and here's how, Polygon, ‏2015-12-16 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ 1 2 Lucy O'BrienUpdated: Jan 4, 2019 11:19 pmPosted: Dec 17, 2014 1:39 Am, My Game of the Year Wasn't a Game At All, IGN, ‏2014-12-17 (באנגלית)
  3. ^ 1 2 3 Game of the Month - August 2014 - PT, GameSpot (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ 1 2 3 "Hideo Kojima and Guillermo del Toro are making Silent Hills". Eurogamer.net (באנגלית). 2014-08-13. נבדק ב-2023-07-13.
  5. ^ 1 2 3 Is Silent Hills teaser PT the scariest game ever? - Gaming Feature - Digital Spy, web.archive.org, ‏2014-10-18
  6. ^ David Houghton published, P.T. is still the purest horror game around, and one of the smartest on PS4, gamesradar, ‏2016-10-31 (באנגלית)
  7. ^ 1 2 Lucy O'BrienUpdated: Jan 4, 2019 11:41 pmPosted: Aug 13, 2014 12:01 Am, Hideo Kojima and Guillermo del Toro Are Teaming Up for Silent Hills, IGN, ‏2014-08-13 (באנגלית)
  8. ^ 1 2 Philip Kollar, Silent Hills' future is up in the air, but we're still trying to figure out P.T., Polygon, ‏2015-04-08 (באנגלית אמריקאית)
  9. ^ 1 2 3 Iain Wilson published, P.T./Silent Hills demo walkthrough, gamesradar, ‏2014-08-15 (באנגלית)
  10. ^ הקול מתאר: "אבא היה כזה כישלון. בכל יום, הוא אכל את אותו האוכל, התלבש באותם הבגדים, צפה באותם המשחקים... כן, הוא היה בחור כזה. אבל יום אחד, הוא פשוט הרג אותנו! הדרך שבה הוא עשה את זה אפילו לא הייתה מקורית. אני לא מתלונן, אני מתתי בשירותים בכל מקרה. אבל תנחשו מה? אני חוזר ואני מביא את הצעצועים החדשים שלי איתי"
  11. ^ In Memory of the Unbearable Enigma, P.T., GameSpot (באנגלית אמריקאית)
  12. ^ 1 2 3 4 5 6 Jason Coskrey, Kojima's terrifying world of the unknown, The Japan Times, ‏2014-09-26 (באנגלית אמריקאית)
  13. ^ Christopher Grant, Why 'P.T.' is more exciting than 'Silent Hills,' and the future of the video game demo, The Verge, ‏2014-08-21 (באנגלית אמריקאית)
  14. ^ Hideo Kojima and Shinji Mikami Talk Horror Games, Kotaku, ‏2014-10-02 (באנגלית)
  15. ^ https://www.gamedeveloper.com/author/alissa-mcaloon-2, Camera hack reveals PT's ghost is legitimately always just offs, Game Developer, ‏2019-09-09 (באנגלית)
  16. ^ https://www.facebook.com/aaronmamiit, P.T. Hacker Discovers Scene That May Explain What Happened to Lisa, Digital Trends, ‏2019-09-29 (באנגלית)
  17. ^ "PT camera hacker finally confirms the identity of P.T.'s protagonist". Eurogamer.net (באנגלית). 2019-12-14. נבדק ב-2023-07-14.
  18. ^ Owen S. Good, Modder slips the surly bonds of P.T. and explores Silent Hill outside, Polygon, ‏2019-12-21 (באנגלית אמריקאית)