Speak No Evil (סרט, 2022)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Speak No Evil
Gæsterne
כרזת הסרט באנגלית
כרזת הסרט באנגלית
בימוי כריסטיאן טפדרופ (אנ')
הופק בידי ג'ייקוב ג'ארק
תסריט כריסטיאן טפדרופ (אנ')
מאדס טפדרופ
עריכה ניקולאז' מונברג עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מורטן ביוריאן
סידסל סיאם קוך
פדג'ה ואן הוט (אנ')
קארינה סמולדרס (אנ')
ליווה פורסברג
מריוס דמסלב
מוזיקה סון קוטאר קלסטר
צילום אריק מולברג הנסן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה דנמרק, הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Profile Pictures
Oak Motion Pictures
חברה מפיצה Nordisk Film (אנ') (דנמרק)
September Film (הולנד)
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה
הקרנת בכורה 22 בינואר 2022 (סאנדנס)
17 במרץ 2022 (דנמרק)
21 ביולי 2022 (הולנד)
משך הקרנה 98 דקות
שפת הסרט אנגלית, דנית, הולנדית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אימה פסיכולוגית (אנ')
מותחן
תקציב 2.8 מיליון אירו
הכנסות 631,249 דולר
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Speak No Evilתרגום חופשי לעברית: אל תוציא מילה, בדנית: Gæsterne - "האורחים") הוא סרט מתח ואימה פסיכולוגית (אנ') משנת 2022. הסרט בוים על ידי כריסטיאן טפדרופ (אנ') והתסריט נכתב על ידי טאפדרופ עצמו ועל ידי אחיו, מאדס. הסרט הופק על ידי ג'ייקוב ג'רק והופץ על ידי Nordisk Film (אנ'). צילומי הסרט התקיימו בדנמרק, הולנד ואיטליה. רוב הסרט הוא דובר אנגלית, ובחלקו הדמויות מדברות בדנית ובהולנדית.

עלילת הסרט עוקבת אחר ביורן ולואיס, זוג דני המוזמנים להתארח אצל פטריק וקרין, זוג הולנדי בבית הנופש הכפרי שלהם בתקופת החגים. המארחים, שבתחילה נראו חביבים, מתחילים למתוח את הגבולות ובמהרה העניינים יוצאים משליטה.

הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל הסרטים "סאנדנס" ב-22 בינואר 2022. לאחר מכן, הסרט הופץ לבתי הקולנוע בדנמרק ב-17 במרץ 2022 ובהולנד ב-21 ביולי באותה השנה.

הסרט זכה לעיבוד אמריקאי בכיכובם של ג'יימס מק'אבוי, מקנזי דייוויס, סקוט מק'ניירי ואליקס וסט לפלר. העיבוד אמור לצאת במהלך שנת 2024.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך חופשה בטוסקנה, ביורן ולואיס, זוג דני ובתם אגנס פוגשים את פטריק וקרין, זוג הולנדי ואת בנם אבאל שסובל מאגלוסיה (אנ') (אבאל נולד בלי לשון). ביורן ולואיס מוזמנים על ידי פטריק וקרין לבלות בבית הנופש שלהם בהולנד. במהלך היומיים הראשונים, לואיס לא מרגישה בנוח עם התנהגותם הפסיבית-אגרסיבית של המארחים, כשבאחד הרגעים פטריק נעשה אלים כלפיי אבאל.

דאגותיה של לואיס גדלות לאחר שפטריק מזלזל בהיותה של לואיס צמחונית ולאחר מכן הוא אף מתעלס עם אשתו בחושניות למול האורחים. לאחר שגרם לביורן לשלם על ארוחת הערב, פטריק מסיע את המשפחות בחזרה לבית בזמן שהוא שיכור. בנוסף, פטריק נכנס לחדר השירותים בזמן שלואיס מתקלחת ובהמשך אף צופה בזוג שוכבים. לאחר שאגנס מבקשת לישון עם הוריה, אך הם מתעלמים ממנה, פטריק לוקח אותה ביחד איתו. לואיס מוצאת את אגנס ישנה ביחד עם פטריק העירום. המשפחה מחליטה לעזוב, אך חוזרים בחזרה מכיוון שאגנס שכחה את ארנב הצעצוע שלה בבית.

בחזרה בבית, ביורן ולואיס משוכנעים על ידי מארחיהם להישאר. בהמשך, הזוג מגלה שפטריק שיקר בקשר להיותו רופא במטרה להרשים את הזוג ושהוא בעצם מובטל, מכיוון שהוא לא מאמין בצורך בעבודה. לאחר ארוחת הערב, הזוגות מתווכחים בנוגע להתעללות של פטריק באבאל.

באותו הלילה, ביורן מוצא בקתה מאחורי הבית ובתוכה הוא מוצא מזוודות ריקות ומצלמות. קירות הבקתה מכוסים בתמונות בהן נראים פטריק וקרין עם זוגות אחרים וילדים אחרים בתקופות החגים. התמונות רומזות שהזוג הם בעצם רוצחים סדרתיים שרוצחים זוגות וחוטפים את ילדיהם. ביורן מסיק שהוא ומשפחתו הם הקורבנות הבאים של הזוג ובהמשך אף מוצא את גופתו הטבועה של אבאל בבריכה. ביורן מבריח את אשתו ובתו מהבית, אך לא מספר לאשתו על מה שגילה.

לאחר שמכוניתם מתקלקלת, ביורן עוזב במטרה למצוא עזרה. בחזרתו לרכב, הוא מוצא את משפחתו ברכבו של פטריק, לאחר שלואיס (שלא מודעת למתרחש) מתקשרת אליו כדי לבקש עזרה. פטריק תוקף את ביורן ומוג'יד, השמרטף של אבאל, מחזיק בלואיס בזמן שקרין כורתת את לשונה של אגנס. מוג'יד עוזב עם אגנס והוריה נלקחים על ידי פטריק וקרין לאזור נטוש. פטריק וקרין מבקשים מהזוג להתפשט וביורן שואל אותם מדוע הם עושים את זה, פטריק עונה לו בתגובה "כי נתתם לי".[1][2] ביורן ולואיס מונחים להיכנס לבור ולאחר מכן פטריק וקרין סוקלים אותם למוות.

אגנס, שהפכה לאילמת, "מאומצת" על ידי פטריק וקרין כבתם. הסרט מסתיים כשפטריק, קרין ואגנס נמצאים בחופשה ופטריק וקרין מפתים זוג נוסף.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הוא הסרט השלישי אותו ביים טפדרופ, שעד כה התעסק רק במשחק ולא ביים. הסרט מהווה ניסיון של טפדרופ לשלב בין סוגות שונות, ביניהן דרמה, אמירה חברתית ואלמנטים של אימה פסיכולוגית.[3] טפדרופ כתב את התסריט לסרט ביחד עם אחיו, מאדס טפדרופ. ג'ייקוב ג'ארק שימש כמפיק ועלות ההפקה עמדה על 2.8 מיליון אירו.[4] צילומי הסרט נקטעו בעקבות התפשטות מגפת הקורונה. רוב הסרט הוא דובר אנגלית, וצילומי ההמשך התקיימו בהולנד ואיטליה.[5]

הפרויקט הוצג לקהל הנורדי במהלך פסטיבל סרטי "גות'נבורג (אנ')" טרם השלמתו בינואר 2021 ולאחר מכן מספר רב של חברות הפצה הביעו עניין בהפצתו. הזכויות להפצת הסרט נרכשו על ידי אוסטרליה, ניו זילנד, ארצות הבנלוקס, חבר המדינות והונגריה.[3][6]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הוזמן להקרנה בפסטיבל "סאנדנס" ב-22 בינואר 2022.[7][8] הסרט הופץ בבתי הקולנוע בדנמרק ב-17 במרץ 2022 על ידי Nordisk Film (אנ').[9] בנוסף, הסרט הופץ בהולנד ב-21 ביולי על ידי September Film.[10][11] הסרט הופץ בבתי קולנוע נבחרים ב-9 בספטמבר 2022 ובהמשך על ידי שירות הזרמת המדיה Shudder (אנ') ועל ידי IFC Films ב-15 בספטמבר 2022.[12]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר Rotten Tomatoes העניק לסרט ציון של 84% טריות על סמך 90 ביקורות.[13]

האתר Metacritic העניק לסרט ציון של 78/100 על סמך 17 ביקורות.[14]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Shikhar Agrawal, 'Speak No Evil' Ending, Explained: What Happened To Bjorn and Louise? Is Agnes Dead Or Alive?, ‏2022-09-16 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ filmfest, SPEAK NO EVIL fantasy filmfest 2022, fantasyfilmfest, ‏2022-08-17 (באנגלית בריטית)
  3. ^ 1 2 Wendy Mitchell2021-03-04T06:00:00+00:00, Buyers shout for TrustNordisk psychological thriller ‘Speak No Evil’ (exclusive), Screen (באנגלית)
  4. ^ SPEAK NO EVIL, trustnordisk.com (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Tom Grater, TrustNordisk Boards ‘Speak No Evil’; BFI Gives $1.4M To UK Cinemas; AGC Takes ‘John Lewis’ Doc To Cannes – Global Briefs, Deadline, ‏2020-06-12 (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ Wendy Mitchell2021-02-11T08:00:00+00:00, Hot presentations at Goteborg include ‘Stranger,’ ‘Speak No Evil’, ‘Hypnosis’, Screen (באנגלית)
  7. ^ With “Speak No Evil,” the Tafdrup brothers set out to create “the most unpleasant experience ever” - sundance.org, ‏2022-01-23 (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ Kate Erbland,Anne Thompson, Kate Erbland, Anne Thompson, Sundance 2022 Lineup: New Films from Lena Dunham, Amy Poehler, Jesse Eisenberg, and More, IndieWire, ‏2021-12-09 (באנגלית אמריקאית)
  9. ^ Gæsterne (2022) - Financial Information, The Numbers
  10. ^ SPEAK NO EVIL, FilmFyn (באנגלית בריטית)
  11. ^ SLIM Web Architecture- www.slimweb.be, Speak No Evil @ September Film, septemberfilm.nl, ‏2022-07-21 (ב־)
  12. ^ Speak No Evil, Box Office Mojo
  13. ^ Speak No Evil | Rotten Tomatoes, www.rottentomatoes.com, ‏2022-09-09 (באנגלית)
  14. ^ Speak No Evil, www.metacritic.com (באנגלית)