TUGS

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
TUGS
סוגה סדרה מצולמת לילדים
יוצרים רוברט ד. קרדונה
דייוויד מיטון
בימוי דייוויד מיטון
מדבבים פטריק אלן
נייג'ל אנתוני
סיימון נאש
כריס טולוץ'
ג'ון בדלי
שון פרנדרגסט
ארץ מקור הממלכה המאוחדת
שפות אנגלית
מספר עונות 1
מספר פרקים 13
הפקה
חברת הפקה Clearwater Features
הפצה Clearwater Features עריכת הנתון בוויקינתונים
טכניקת צילום מערך מרובה מצלמות עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה מייק אודונל
ג'וניור קמפבל
אורך פרק 15 דקות
שידור
רשת שידור CITV (בריטניה)
תקופת שידור מקורית 4 באפריל 198927 ביוני 1989
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

TUGS ("גוררות") הייתה סדרת טלוויזיה בריטית לילדים, בת 13 פרקים, שהופקה לטלוויזיה בשנת 1988. הסדרה עלתה לשידור בממלכה המאוחדת ולאחר מכן גם באוסטרליה וביפן.

הודות להצלחת שתי העונות הראשונות של "תומס הקטר וחברים" החליטו רוברט ד. קרדונה ודייוויד מיטון ליצור סדרת טלוויזיה מקורית. הסדרה צולמה באולפני שפרטון בשנת 1988 באמצעות דגמים מציאותיים, בדומה ל"תומס הקטר וחברים". כלי השיט הוצבו על גבי תושבות שנמשכו מתחת למים באמצעות חוטים. מנועי שלט רחוק שימשו להפעלת מנגנונים בתוך הדגמים כגון עיניים זזות.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסדרה התרחשה בשנות העשרים הסוערות ועסקה בעלילותיהם של שני ציים של גוררות מואנשות: צי הכוכבים (Star Fleet) וארובות האפס (Z-Stacks) בנמל העיר הבדיונית ביג (Bigg) סיטי. שני הציים התחרו ביניהם כדי לחתום על חוזים להכנסת כלי שיט גדולים לנמל, כגון אוניות נוסעים, אוניות שוטטות ומפרשיות.

הסדרה הופקה על ידי חברת "Tugs Ltd" בעבור TVS ו-Clearwater Features Ltd. פסקול הסדרה הולחן על ידי מייק אודונל וג'וניור קמפבל, שהלחינו גם את המוזיקה ב"תומס הקטר וחברים".

פרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1: "סאנשיין" (Sunshine)
  • 2: "פיראט" (Pirate)
  • 3: "לכודים" (Trapped)
  • 4: "תחרות שיט" (Regatta)
  • 5: "תחמושת" (Munitions)
  • 6: "ווריור" (Warrior)
  • 7: "גאות גבוהה" (High Tide)
  • 8: "הסגר" (Quarantine)
  • 9: "שדים" (Ghosts)
  • 10: "מזל רע" (Jinxed)
  • 11: "רוח חזקה" (High Winds)
  • 12: "במעלה הנהר" (Up-River)
  • 13: "ביג סיטי הקפואה" (Bigg Freeze)

פשיטת רגל והפקות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פשיטת הרגל של חברת ההפקה TVS, לא נוצרו פרקים נוספים מלבד השלושה עשר שיועדו לעונה הראשונה. בעקבות השידור הראשון בשנת 1989 נמכרו זכויות השידור לחברה לא ידועה, וכל הדגמים והתפאורות נמכרו לבריט אולקרופט. אביזרי סט הצילומים ודגמי גוררות מחודשים הועברו להפקה של "תומס הקטר וחברים" ושימשו בה בין השנים 1991 ו-2008, וקטעים מהתוכנית המקורית עברו דיבוב ועריכה מחדש עבור הסדרה האמריקאית לילדים "המגדלור של סולטי" (Salty's Lighthouse). מיטון חזר לעבוד עם צוות ההפקה של "תומס הקטר וחברים" בשנת 1991, וקרדונה עבר לביים את הסדרה "טדי ספינת הגרר (אנ')" (במקור: Theodore Tugboat, "תיאודור הגוררת"), סדרה אחרת ברוח "גוררות" המתרחשת בקנדה. כל שלושה עשר פרקי הסדרה יצאו בקלטות VHS בין השנים 1989 ו-1993.

הדגמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מהדגמים, ביניהם העגורן ביג מיקי, נמכרו כאביזרי רקע לשימוש ב"תומס הקטר וחברים". היו שטענו שרוב הדגמים המקוריים נצבעו מחדש, אם כי באמצע שנת 2012 נמכרו רבות מיציקות הבעות הפנים של הדמויות ב-eBay, ובדצמבר אותה שנה התגלה שדגמי הדמויות עדיין קיימים. נכון ל-9 בינואר 2013 נמכרו הדגמים באוסף כמעט שלם (חלק מהם, ובעיקר טופ האט, חסרים), והם נשמרו על ידי ארגון "Star Tugs Company Ltd", שהתחיל פרויקט לשחזור הדגמים ולשימורם. הדגמים נמסרו לבעליהם החדשים ב-26 בינואר 2013. החברה הפעילה קמפיין קיקסטארטר להקמת תערוכה קבועה של הדגמים, שאותה מימנו ב-16 בפברואר 2014[1].

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרת הטלוויזיה הבריטית TUGS משתתפות שתי קבוצות של ציי גוררות מואנשים: צי הכוכבים וארובות האפס. הם מתחרים אחד נגד השני בעיר הנמל הבדיונית ביג סיטי.

צי הכוכבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צי הכוכבים היא קבוצה ששואפת לעבוד ביחד כדי להשיג ולספק חוזי נמל. המפקד שלהם הוא קפטן כוכב. הסמל שלהם הוא ארובה אדומה עם פסים כחולים ולבנים סביב העליון. חברי הצי גם נושאים דגל אדום עם כוכב לבן. בצוות של קפטן כוכב יש שבע גוררות, ולכולן מספר על ארובותיהן :

  • טן סנטס (באנגלית: Ten Cents) - טן סנטס (מספר 1) הוא גורר קטן המשמש למספר עבודות בנמל ביג סיטי. הוא בעיקר מושך דוברות, והשתתף עם כל הצוות במשימות עיגון של אוניות נוסעים. כגורר צעיר, יש לו רצון חזק וקשה מאוד להפיל אותו. יש לו תפיסה מהירה והוא מתייצב במהירות וללא היסוס. הוא לעולם לא מאפשר לגוררות אחרות להציק לו, אך הוא מוכן לעשות הכול למען האחרים, גם אם הוא מסכן את עצמו. טן סנטס כמעט תמיד מופיע עם סאנשיין, גורר העיתוק השני של צי הכוכבים. לעיתים, הרקולס סומך עליו להשגיח על אחרים כמו לילי מגדלור ו-"הדוכסית". בסדרה "המגדלור של סולטי", טן סנטס וסאנשיין הם אח ואחות. אף על פי שהעיצוב של טן סנטס דומה לגוררת סן פרנסיסקו משנות ה-20, טן סנטס מדבר במבטא קוקני חזק. הוא "לובש" כובע כחול ושטוח; הצופר שלו צורם אבל באמצע ודק, והוא צופר בו במהירות פעמיים או שלוש. הוא הגוררת שמופיעה בלוגו של TUGS. כריס טולוק מציין כי טן סנטס היה הדגם הראשון שבנה עבור הסדרה: "אורכו של טן סנטס היה 20 [אינץ'], והגוף שלו היה הבסיס לזיפ וזאג." טן סנטס מדובב על ידי סימון נאש. ב-"המגדלור של סולטי", הוא מדובב על ידי איאן ג'יימס קורלט.
  • ביג מק (באנגלית: Big Mac) - ביג מק (מספר 2) הוא גורר נמל המדבר במבטא סקוטי. לרוב, הוא גורר משאות כבדים והוא בין החזקים בצי. הוא בעיקר עובד עם אחיו, ווריור, גורר חזק אחר שחולק פרצוף גדול וכובע שטוח דומים. הם לא קרובים כמו טן סנטס וסאנשיין- לפעמים, ווריור לא מבין את הרעיונות של ביג מק, והשלומיאליות של ווריור לפעמים מרתיחה את ביג מק- אך יש להם כבוד הדדי זה לזה. העיצוב של ביג מק מבוסס על הגוררות של סן פרנסיסקו משנות ה-20. ביג מק לפעמים יוצא גס, מאצ'ו, ושוחק, אבל יש לו לב זהב, כי הוא תמיד מוכן לעזור לכל מי שבצרה, ומשתמש בכוחו הגדול מתי שהוא יכול. הוא מנסה להישאר שקול בדעתו כשהוא עושה תוכניות. ביג מק מדובב על ידי נייג'ל אנתוני. ב-"המגדלור של סולטי", הוא נקרא ביג סטק, ומדובב על ידי פול דובסון.
  • או ג'יי (באנגלית: O.J.) - או ג'יי (מספר 3) הוא הגורר היחיד עם משוטים שנותר בנמל ביג סיטי. כ-"הזקן החכם" של צי הכוכבים, הוא בעל ידע וניסיון של חיי נמל ותמרונים נרחבים. הוא מפקח על חלק מהמשימות המסובכות כמו תיאום העגינה של אוניית נוסעים. לעיתים, הוא במהירות ממציא אסטרטגיות כדי להציל את צי הכוכבים ממצוקות. אף על פי שהוא יכול לבצע מגוון רחב של משימות, הוא לפעמים מוגבל על ידי הגיל שלו ומצבו המכני. בפרק "הסגר", קפטן כוכב אומר ש-"הוא נתן הרבה שנים של שירות טוב, אך הזמן תפס אותו." הוא לא סובל שטויות, ומהיר לתקן את הגוררות הצעירות על טעויות, אבל מראה אכפתיות כמו סבא לנכדיו. באופן אירוני, כריס טולוק ציין כי הדגם של או ג'יי ששימש בסדרה היה אחד מהאמינים ביותר. דגמים אחרים, שהכילו מנגנונים פנימיים, לעיתים קרובות היו מתהפכים ונאלצו להיות מחוברים ביציבות למרכב. אולם, לאו ג'יי היו גלגלי הנעה ששמרו על יציבותו. ללא קשר, טולוק חיבר אותו למרכב כדי למנוע ממנו מלקפץ מעלה ומטה כמו סירת צעצוע. זקנתו של או ג'יי הייתה בדיחה חוזרת בסדרה, כיעד של בדיחות והעלבות מגוררות צי הכוכבים וגם מארובות האפס. בפרק אחד שעסק בגל חום, או ג'יי בטעות גורם לטביעתה של הפולטון פרי. סוחרי הגרוטאות, בורק ובלייר, מנסים לשכנע את קפטן כוכב למכור את או ג'יי, אך טן סנטס מצליח לשכנע את קפטן כוכב לשפץ אותו במקום. הוא מדבר במבטא וולשי ומדובב על ידי טימוטי בייטסון. ב-"המגדלור של סולטי", הוא נקרא אוטיס ומדובב על ידי איאן ג'יימס קורלט. לאו ג'יי היו כמה הופעות בסדרת תומס הקטר הקשורה, בה הוא נבנה מחדש כאבזר עבור סצנות הנמל שלה. לעולם לא נאמר מה "O.J." מייצג בסדרה, אבל ייתכן ששמו המלא היה "אולד ג'ונס" (ג'ונס הזקן).
  • טופ האט (באנגלית: Top Hat) - טופ הט (מספר 4) הוא גורר יהיר וגאוותן הידוע בכובעו השחור הגדול ובמונוקל. הוא מדבר במבטא פוש אנגלי ומאמין שהוא הגורר הטוב ביותר בצי הכוכבים. היהירות שלו לעיתים קרובות מרגיזה את חברי הצי האחרים, וקפטן כוכב נוזף בו מדי פעם. המשימות שלו כוללות שיווק של קרונות רכבת עם הדוברות שלו- פרנק ואדי. העיצוב שלו דומה לגוררות של סן פרנסיסקו משנות ה-20 וגוררת מרכז ניו יורק #13, שנבנתה על ידי חברת דיאלוג. כגורר רכבת, יש לו הגה מוגבה שמאפשר למפעילים ולצוותות לראות מעבר לקצה של המשאות הגבוהים שלהם. אולם, הוא שונה מגוררות רכבת אמיתיים בזה שהוא יכול להקפיץ את ההגה שלו למעלה ולמטה, שמאפשר לו לזוז בצורה דרמטית או קומית. טופ הט שונא פעילויות שיכולות ללכלך את צבעו, ומגיע לאורכים כדי להיזהר מהן. בפרק "גאות גבוהה", ביג מק אומר שהוא (טופ הט) תמיד מנסה לצאת מעבודות מגעילות - באופן אירוני, הוא נשלח לגרור את לורד סטינקר, דוברת אשפה, לאתר הפסולת. הוא מופיע עם לורד סטינקר פעמיים בסדרה. למרות ההתנהגות השחצנית שלו וסלידתו מעבודות מגעילות, יש לטופ הט קצת שכל, והוא יכול להתמודד בעת משבר.

טופ הט מדובב על ידי ג'ון בדלי. ב-"המגדלור של סולטי", הוא מדובב על ידי לונג ג'ון בלדרי.

  • ווריור (באנגלית: Warrior) -
  • הרקולס (באנגלית: Hercules) -
  • סאנשיין (באנגלית: Sunshine) -
  • גרמפוס (באנגלית: Grampus) -
  • פרנק ואדי (באנגלית: Frank and Eddie) -

קפטן כוכב (באנגלית: Captain Star) - בעלם של צי הכוכבים. הוא מספר את הסדרה בלשון העבר, שרומז כי הוא כבר לא המפקד של הצי, ושהוא פרש. הוא אינו מופיע בעצמו, כי הוא מעדיף ליצור קשר באמצעות מגפון מהחלון של בנין המזח של צי הכוכבים. הוא מאוד גאה בצי שלו, והוא קיצוני כדי שהם יצליחו.

ארובות האפס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארובות האפס הם גוררים ערמומיים, רמאים וזוממים. המפקד שלהם הוא קפטן אפס. הם מחפשים דרכים כדי להפיל ולהכשיל את צי הכוכבים המתחרה.

  • זוראן (באנגלית: Zorran) - זוראן הוא הגורר הראשון של קפטן אפס, והמנהיג של ארובות האפס. הוא גורר נמל שרוקם מזימות ערמומיות שונות נגד צי הכוכבים. נראה שהוא רואה את החברים האחרים של הצי שלו בבוז כמו גוררות הכוכבים המתחרות. אולם, התוכניות שלו בדרך כלל פועלות כבומרנג בביצוען, בגלל אוזלת ידם של ארובות האפס האחרות, או בגלל הביטחון עצמי המופרז שלו. הוא לא פוחד מאף אחד, כולל הבוס שלו, פרט להרקולס. זוראן מדבר במבטא קוקני קל. אף על פי שהוא גוררת קיטור, השריקה העמוקה והתוקפנית שלו נשמעת יותר דומה לצופרי האוויר המצוידים בקטרי דיזל, משאיות ואוניות מודרניות. כשהוא אינו זומם, הוא מנהיג נבון של הצי. בפרק "תחמושת", הוא מפקח על משלוח אדיר של חומרי נפץ על ידי מתן הוראות בטיחות נכונות לחברי הצי האחרים. בבריכה הימית, הוא נכנס לתפקידו של או ג'יי בהתווכחות עם בלונוז על איזון שכל ישר עם פקודות. ג'רממי קינג בנה את הדגם עבור זוראן. בריאיון עם ג'יימס גראטון, הוא מסביר שלגוררות "היו גופים מסיבי זכוכית שנלקחו מגיזרת עץ שבתוכה הותקנו סיפון ומבנה עילי מפרספקס. העיניים הזזות נצבעו על חצי צילינדר שעלה, נפל והסתובב עם שני מנועי סירבו מאחורי תבניות הפרצופים." זוראן מדובב על ידי המנהל האמנותי של הסדרה, כריס טולוק, אף על פי שהקרדיט שלו לא מופיע. ב-"המגדלור של סולטי", הוא היה מדובב על ידי סקוט מקניל וקירבי מורו.
  • זבדי (באנגלית: Zebedee) -
  • זאק (באנגלית: Zak) -
  • זאג (באנגלית: Zug) -
  • זיפ (באנגלית: Zip) -

קפטן אפס (באנגלית: Captain Zero) - בעלם של ארובות האפס. כמו קפטן כוכב, הוא מייצר קשר באמצעות מגפון מבנין מזח האפס. הוא מדבר בניב אורקדיאני. מרומז בפרק "רוח חזקה" שייתכן שיש לו רקע פלילי גנגסטר. הוא תמיד מחפש דרכים להפיל את קפטן כוכב ולעיתים קרובות הוא נופש לשיתות ערמומיות. הגוררות שלו מפחדות ממנו מאוד ומצייתות לפקודות בצייתנות. קפטן אפס רק מדבר בשני פרקים, אך המגפון שלו מופיע בפרק "מזל רע".

דמויות משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • איזי גומז (באנגלית: Izzy Gomez) -
  • לילי לייטשיפ (באנגלית: Lillie Lightship) -
  • בלונוז (באנגלית: Bluenose) -
  • ספינת הכיבוי (באנגלית: Fire Tug) -

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "TUGS", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]