לדלג לתוכן

The Low End Theory

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ניכוש טעויות תרגום.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ניכוש טעויות תרגום.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
The Low End Theory
אלבום אולפן מאת א טרייב קולד קווסט
יצא לאור 24 בספטמבר 1991
הוקלט 1990–1991
מקום הקלטה אולפני באטרי, ניו יורק
סוגה היפ הופ אלטרנטיביג'אז ראפ
שפה אנגלית
אורך 48:03
חברת תקליטים ג'ייב רקורדס
הפקה א טרייב קולד קווסט וסקף אנסלם
כרונולוגיית אלבומים של א טרייב קולד קווסט
People's Instinctive Travels and the Paths of Rhythm
(1990)
The Low End Theory
(1991)
Midnight Marauders
(1993)
סינגלים מ-The Low End Theory
  1. "Check the Rhime"
    תאריך יציאה: 9 בספטמבר 1991
  2. "Jazz (We've Got)"
    תאריך יציאה: 27 בנובמבר 1991
  3. "Scenario"
    תאריך יציאה: 13 במרץ 1992

The Low End Theory (בתרגום חופשי לעברית: תאוריית הקצה הנמוך) הוא אלבום האולפן השני של הרכב ההיפ הופ האמריקאי א טרייב קולד קווסט. האלבום יצא לאור ב-24 בספטמבר 1991 על ידי חברת התקליטים ג'ייב רקורדס. האלבום הוקלט ברובו באולפני באטרי בניו יורק בין 1990 ל-1991. האלבום הופק בעיקר על ידי חבר ההרכב קיו טיפ, עם צלילים מינימליים המשלבים בס, ברייקים, ודגימות ג'אז, להבדיל מאלבומם הראשון, People's Instinctive Travels and the Paths of Rhythm‏ (1990). מבחינת מילות השירים, מציג האלבום פרשנות חברתית, משחקי מילים, הומור, ואינטראקציות בין קיו טיפ וחברו להרכב פייף דוג.

האלבום נתמך על ידי הסינגל המוביל "Check the Rhime". האלבום הגיע למקום 45 ברשימת הבילבורד 200. עם הוצאת האלבום, מבקרי המוזיקה, ומנהלי התקליטים בג'ייב רקורדס הטילו ספק בפוטנציאל המסחרי של האלבום. למרות זאת, הוצאתם לאור של שני הסינגלים "Jazz (We've Got)" ו-"Scenario", משכו תשומת לב והרחיבו את המוניטין של ההרכב. ב-19 בפברואר 1992 קיבל האלבום תקליט זהב על ידי איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי, עם תפוצה של 500 אלף יחידות שקולות לאלבום בארצות הברית, וב-1 בפברואר 1995 קיבל האלבום תקליט פלטינה, עם תפוצה של מיליון יחידות.

בשנים שלאחר יציאתו, צבר "The Low End Theory" הכרה רבה על ידי מבקרי מוזיקה וכותבים והפך לאבן דרך בתרבות ההיפ הופ האלטרנטיבי. האלבום נחשב לאלבום הפריצה של פייף דוג ושתרם לתחילת קריירת הסולו של באסטה ריימס. השפעת האלבום על אמנים בז'אנר ההיפ הופ, R&B ועוד נבעה משילוב המילות השירים וההפקה של קיו טיפ, שגשרו על הפער בין היפ הופ לג'אז. האלבום הופיע במגוון רחב של רשימות "האלבומים הטובים ביותר" של מבקרי מוזיקה וכתבים. ב-2020 דורג במקום ה-43 ברשימת 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של הרולינג סטון. ב-2022, הוצג האלבום בספריית הקונגרס ברשימת ההקלטות הלאומית שלה בגלל היותו "חשוב מבחינה תרבותית, היסטורית ואסתטית".[1]

חודש לאחר יציאת אלבום הבכורה של ההרכב People's Instinctive Travels and the Paths of Rhythm, אובחן חבר ההרכב פייף דוג כסוכרתי והוא שקל לעזוב את ההרכב.[2] אחרי שיחה עם חברו להרכב קיו טיפ, הם הסכימו להגדיל את השתתפותו של פייף דוג באלבומם הבא ו"לקדם את עצמם בכלליות כהרכב". מפגשים לאלבום התחילו עוד בעודם בזמן ההקלטות של אלבום הבכורה.[3] ההרכב רצה להתחיל את ההקלטות לאלבום החדש זמן קצר לאחר השלמת אלבום הבכורה שלהם, עוד לפני צילום הקליפים לאלבום הבכורה ולפני סיבוב ההופעות שלהם. פייף דוג אחר כך אמר ש"טיפ לא מוכן לעצור". שם האלבום, The Low End Theory, מתייחס בו זמנית למעמד הגבר השחור בחברה ולתדרי הבס במוזיקה, בזמן שבעטיפת האלבום מופיעה תמונה מופשטת של אישה כורעת ברך צבועה בצבעים הכלל אפריקאיים.[4]

בזמן הקלטות האלבום, פיטרו ההרכב את מנהל המוזיקה שלהם קול די ג'יי רד אלרט והצטרפו לחברת ההנהלה של ראסל סימונס, עם כריס לייטי מנהלם החדש.[5] בנוסף הם פיטרו את עורך הדין שלהם, שהיה המנהל של רד אלרט שבעקבות כך חטף תביעה.[6] הפעולות האלה יצרו מתח עם הקבוצה שהיו חברים בה "Native Tongues", המתח לעולם לא הפסיק אחרי החלפת המנהלים, ההרכב דרש מקדמות רבות מג'ייב רקורדס מה שגרם בסופו של דבר להארכת החוזה שלהם איתם לאלבום נוסף. בכל זאת המשיך המשא ומתן שלהם עם ג'ייב במשך שנה מה שגרם למתח גם בניהם. אירועים אלה גרמו להתפכחות בתעשיית המוזיקה בנוגע להרכב, מה שהשפיע המון על "הגישה באלבום ועל חומרתו".

הקלטות והפקה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרבית הקלטות האלבום הוקלטו במנהטן באולפני באטרי, בין השנים 1990 ל-1991, שהוקלטו על ידי קונסולת המיקסינג Neve 8068 ששומשה בעבר על ידי ג'ון לנון.[7][8] כמו אלבומם הראשון הפקת האלבום בוצעה בעיקר על ידי קיו טיפ, בזמן שעלי שאהיד מוחמד חבר ההרכב שימש כדי ג'יי וכמפיק משנה.[9][10] סקף אנסלם הפיק שני שירים באלבום, אשר תוכנתו בסטודיו של ג'אזי ג'יי ברובע הברונקס. פיט רוק היה המפיק המקורי של הסינגל השני שיצא, "Jazz (We've Got)", לפני שקיו טיפ הפיק מחדש את הסינגל, קיו טיפ אף נתן לו קרדיט בסוף של השיר.[2]

חבר ההרכב ג'ארובי וואיט שהופיע באלבום הבכורה הקליט מספר בתים, למרות זאת הוא עזב את ההרכב בזמן הקלטות ההאלבום כדי ללמוד אומנות קולינרית והבתים שלו לא נכנסו לאלבום בסופו של דבר.[11] בשיר "Butter" היה אמור להיות בית של קיו טיפ, אבל פייף דוג התעקש לבצע את השיר לבד, מה שגרם לריב קצר שבסופו פייף דוג שר את השיר וקיו טיפ את הפזמון.[8]

במהלך הקלטת האלבום קיו טיפ התקרר ולא רצה להשמע מצונן באלבום אז הוא החל להקליט מחדש את כל הבתים שלו לפני שאנשים אמרו לו שהוא נשמע בסדר ושכנעו אותו אחרת.[12]

מורשת והשפעה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

The Low End Theory הוא אלבום שנחשב לאחד מכמה אלבומים שהשפיעו הכי הרבה על היסטוריית ההיפ הופ, קורבין רייף מקומפלקס שאמר שהאלבום "פרץ דרך ודחק את המעטפת הקולית של כל ז'אנר הראפ".[13] הוא עזר לעצב את ההיפ הופ האלטרנטיבי בשנות התשעים, בזכות ה"חידושים העדינים" של ההרכב הוא עזר לפרסם משמעותית את ז'אנר הג'אז ראפ בין השנים 1992 ל־1993. בזכות האלבום יכלו ההרכב להראות איך היפ הופ היה לפני שההצלחה המסחרית השפיעה רבות על היצרתיות של המון ראפרים, וכדי לאתגר את תרבות הגאנגסטה ראפ שבאותה תקופה הייתה פופולרית.[13][14]

האלבום נחשב לפריצת הדרך המילולית של פייף דוג, הוא הגיע לרמה של Master of ceremonies בלתי שכיח.[7] ופריצת הדרך של חבר ההרכב לידרס אוף דה ניו סקול, באסטה ריימס ששר בית בסינגל "Scenario", שבזכותו קריירת הסולו של באסטה נתנה קפיצה משמעותית בהצלחה שלה. הוא "השתפר גם בתור MC וגם בתור מנהל הדירקטוריון", השורה של קיו טיפ "חוק מספר 4080 בתעשייה, אנשי חברות התקליטים הם מפוקפקים" בסינגל "Check the Rhime" הפכה להיות בין השורות הכי מצוטטות בכל ז'אנר ההיפ הופ, האלבום התחיל להקרא בכינוי "Sgt. Pepper's של עולם ההיפ הופ" בגלל פריצת הדרך המוזיקלית שלו בתחום הפקת ותכנות ההיפ הופ. עטיפת האלבום נחשבת לאחת מהטובות והמוכרות ביותר בהיסטוריית ההיפ הופ ואף דורגה במקום ראשון ברשימת הטופ 50 של קומפלקס.

האלבום השפיע רבות על מגוון רחב של מוזיקאים מתחום ההיפ הופ והאר אנד בי. המפיק 9th Wonder אמר כי האלבום הוא "פסקול החיים שלו" בזמן התבגרותו, ואפילו אמר שהאלבום "שינה את חייו". והמשיך והוסיף על "השפעת האלבום שהצליחה להשפיע גם עליו, על Phonte, סלאם וילג', מוס דף, דה רוטס, קוולי, פארל, אאוטקאסט, אפשר להמשיך לנצח אם מסתכלים על העץ המשפחה שטרייב יצרו, יש להם הרבה צאצאים". האלבום השפיע בנוסף על קניה ווסט,[15] קומון, דיאנג'לו, ג'יל סקוט, נאז,[16] קנדריק לאמאר,[17] לוג'יק,[18] האבוק, מאדליב,[19] רוברט גלאספר, ועל ד"ר דרה, שהפיק ושחרר לאור את אלבום הבכורה שלו The Chronic אחרי שהושפע רבות על ידי האלבום.[20] מוזיקאים ומז'אנרים אחרים אמרו שגם הושפעו מהאלבום, כגון זמר הרוק ג'ק ווייט והסולן של להקת אלקטרוניקה, ג'יימס לאבל.[21][22]

רשימת השמעה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיקה לשירים הולחנה על ידי א טרייב קולד קווסט למעט שירים מספר 6 ו-10 שהולחנו על ידי סקף אנסלם ביחד עם ההרכב.

The Low End Theory
מס' שם משך
1. Excursions 3:55
2. Buggin' Out 3:37
3. Rap Promoter 2:13
4. Butter 3:39
5. Verses from the Abstract (בהשתתפות ויניה מוג'יקה ורון קרטר) 3:59
6. Show Business (בהשתתפות דיימונד די, לורד ג'אמאר וסדת אקס) 3:53
7. Vibes and Stuff 4:18
8. The Infamous Date Rape 2:54
9. Check the Rhime 3:37
10. Everything Is Fair 2:58
11. Jazz (We've Got) 4:10
12. Skypager 2:12
13. What? 2:29
14. Scenario (בהשתתפות באסטה ריימס, צ'ארלי בראון ודינקו די) 4:10
משך כולל:
48:03

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ National Recording Registry Inducts Music from Alicia Keys, Ricky Martin, Journey and More in 2022, Library of Congress, Washington, D.C. 20540 USA
  2. ^ 1 2 A Tribe Called Quest │ Exclaim!, A Tribe Called Quest │ Exclaim! (באנגלית)
  3. ^ VH1 ALBUM-VERSARIES: A Tribe Called Quest Celebrates The 20th Anniversary Of 'The Low End Theory' (PART I of II), www.vh1.com (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ The 50 Best Hip-Hop Album Covers, www.complex.com (באנגלית)
  5. ^ Mosi Reeves, A Tribe Called Quest's 'The Low End Theory': 10 Things You Didn't Know, Rolling Stone, ‏2016-09-24 (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ Keith Murphy, Phife Dawg: Memories Of Native Tongues’ Five Foot Assassin, VIBE.com, ‏2016-03-23 (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ 1 2 Preezy Brown, 20 Facts About A Tribe Called Quest’s ‘The Low End Theory’, VIBE.com, ‏2016-09-24 (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ 1 2 VH1 ALBUM-VERSARIES: A Tribe Called Quest Reminisces About 'The Low End Theory' At 20 (PART II of II), www.vh1.com (באנגלית אמריקאית)
  9. ^ Exclusive: Q-Tip Interview - MOOVMNT.com, ‏2009-04-19 (באנגלית אמריקאית)
  10. ^ End of Discussion: Why A Tribe Called Quest’s “Midnight Marauders” Is Better Than “The Low End Theory”, www.complex.com (באנגלית)
  11. ^ Davis, Stephen Spencer (2011-07-07). "What Exactly Does Jarobi White, the Mysterious Fourth Member of A Tribe Called Quest, Actually Do?". Slate (באנגלית אמריקאית). ISSN 1091-2339. נבדק ב-2024-08-09.
  12. ^ Exclusive: Read Jonah Hill's 'Inner Children' Interview With Q-Tip, www.complex.com (באנגלית)
  13. ^ 1 2 A Tribe Called Quest's Landmark Album 'The Low End Theory' Came Out 25 Years Ago Today, www.complex.com (באנגלית)
  14. ^ "Tribe Called Quest star Phife Dawg dies aged 45". BBC News (באנגלית בריטית). 2016-03-23. נבדק ב-2024-08-09.
  15. ^ Ralph Bristout, Kanye On Phife Dawg And A Tribe Called Quest: ‘Tribe Made Kanye West’, REVOLT
  16. ^ Nas' 25 Favorite Albums, www.complex.com (באנגלית)
  17. ^ A Tribe Called Quest Sparked Hip-Hop’s Love Affair With Jazz on ‘Low End Theory’, Observer, ‏2016-09-21 (באנגלית אמריקאית)
  18. ^ Logic - XXL, XXL Mag (באנגלית)
  19. ^ XXL StaffXXL Staff, Producers Speak on the Influence of A Tribe Called Quest's The Low End Theory - XXL, XXL Mag, ‏2011-09-24 (באנגלית)
  20. ^ Lupe Fiasco Vs. A Tribe Called Quest: A 'Fiascogate' Timeline - Music…, archive.md, ‏2013-01-29
  21. ^ Touré (2016-11-02). "Loss Haunts A Tribe Called Quest's First Album in 18 Years". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2024-08-09.
  22. ^ The Quietus, Baker's Dozen: UNKLE'S James Lavelle On His 13 Favourite Records, The Quietus, ‏2011-04-20 (באנגלית בריטית)