אאטיוס מאמידה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אאטיוס מאמידה
לידה 502
דיארבקיר, טורקיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 575 (בגיל 73 בערך)
אלכסנדריה, מצרים עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקידים רופא, סופר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אָאֶטְיוּס מֵאָמִידָהיוונית: Ἀέτιος Ἀμιδηνός; פעל סביב אמצע המאה ה-5 עד אמצע המאה ה-6) היה רופא יווני ביזנטי, שנודע בשל כתביו הרפואיים שתיעדו את הידע הרפואי בתקופתו. הוא שימש רופאו האישי של יוסטיניאנוס הראשון, קיסר האימפריה הביזנטית.[1]

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אאטיוס נולד בעיר אמידה ולמד באלכסנדריה, שנודעה בבית הספר לרפואה בה בתקופתו. הוא מציין בכתביו את הפטריארך קירילוס האלכסנדרוני, שנפטר בשנת 444, ואת פטרוס, רופאו הראשי של תאודריך הגדול, אשר אותו הוא מגדיר כבן זמנו, כך שככל הנראה הוא פעל וכתב בשלהי המאה ה-5 ותחילת המאה ה-6. הוא גם מצוטט על ידי אלכסנדר מטראלס, אשר משוער כי חי באמצע המאה ה-6.

אאטיוס נסע וביקר במכרות הנחושת בסולי, ביריחו ובים המלח.

במספר כתבי יד מוצמד לאאטיוס התואר κόμης ὀψικίου, מפקד האופסיקיון (התמה האופסיקית).

עבודתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אאטיוס היה לסופר הרפואי היווני הראשון מבין הנוצרים שהביא תיעוד ללחשים ולקמעות שנפוצו במצרים, כמו דבריו של בלזיוס הקדוש לסילוק עצם מהגרון, או הליך אחר הקשור בפיסטולה.

חלוקת עבודתו של אאטיוס, "שישה עשר ספרים על רפואה" (Βιβλία Ἰατρικά Ἑκκαίδεκα), לארבעה כרכים בני ארבעה ספרים לא נעשתה על ידיו, אלא פרי עטו של מתרגם מתקופה מאוחרת. אף שעבודה זו אינה מכילה ברובה תוכן מקורי של אאטיוס, ומצטטת במידה ניכרת את קלאודיוס גלנוס ואת אוריבסיוס, היא שריד רפואי בעל ערך היסטורי רפואי רב, שכן מדובר באסופה של כתבי סופרים רבים, בכללם מהספרייה הגדולה של אלכסנדריה, שעבודותיהם אבדו מאז.

אאטיוס מתועד כמי שרקח אמצעי מניעה הכולל אלוורה, זרעי אריסימון, פלפל שחור וזעפרן. הוא גם פיתח תערובת להפסקת היריון שמרכיביה אינם ידועים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lazaris DP, Laskaratos FJ, Lascaratos GJ. Surgical diseases of the womb according to Aetius of Amida (6th century A.D.). World J Surg. 2009 Jun;33(6):1310-7. doi:10.1007/s00268-009-9960-2. PMID 19343416.