איראז'דרכו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאיראז'דרכו
איור של היצור בציד צפרדע
תקופה
קרטיקון עליון
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: פטרוזאוריה
תת־סדרה: פטרודקטיליים
משפחה: אז'דרכיים
סוג: איראז'דרכו
מינים

Eurazhdarcho langendorfensis

שם מדעי
Eurazhdarcho
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
עצמות של איראז'דרכו שנמצאו

איראז'דרכו (שם מדעי: Eurazhdarcho) הוא סוג של פטרוזאור ממשפחת האזדרקיים הענקיים שחי באזור רומניה של ימינו בתקופת הקרטיקון העליון.

האיראז'דרכו נתגלה ב-2013 ונחשב כפטרוזאור בגודל בינוני במשפחתו, אך התגלו ממנו רק כמה חוליות צוואר, מהם הסיקו על גודלו ומראו. על פי הערכה, הגיעה מוטת כנפיו לשלושה מטרים ואורך עצם המסרק הרביעית שלו הגיע ל-25 ס"מ. לאיראז'דרכו הייתה לסת גדולה וחסרת שיניים, שהזכירה מקור של קלאו או טוקאן והייתה בעלת שרירים בקדמתה, בעזרתם ניתן היה לסוגרה במהירות. לאיראז'דרכו היה צוואר ארוך, בדומה לג'ירף, וגפיים ארוכים. אף על פי שנראה מגושם, היה האיראז'דרכו מסוגל לצעוד במהירות על האדמה.

האיראז'דרכו חי בעבר על אי קדום בשם "האצג", סמוך לעיר האטג ברומניה של ימינו. הוא היה טורף גדול שניזון מיצורים קטנים יותר ששרצו באיים והתגמדו בהרבה מקרוביהם, ביניהם כמה צבים, התלמטוזאורוס והטיטנוזאור מגיארוזאורוס. ככל הנראה, במקום לאכול דגים צד הפטרוזאור זוחלים בריצה על ארבע רגליו ותפיסתם בלסתו.

למרות גודלו המרשים היה האיראז'דרכו קטן בהרבה מפטרוזאור נוסף שנמצא באותו אזור - ההטצגופטריקס, שהיה אחד מהגדולים שבפטרוזאורים וטורף העל של האי האטג.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פטרוזאור זה מופיע בסדרה הכוכב דינוזאור.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איראז'דרכו בוויקישיתוף
  • איראז'דרכו, באתר GBIF (באנגלית)