אל מקפירסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אל מקפירסון
Elle Macpherson
אל מקפירסון, 2009
אל מקפירסון, 2009
אל מקפירסון, 2009
לידה 29 במרץ 1964 (בת 60)
קילארה, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אל מקפירסוןאנגלית: Elle Macpherson; נהגה: /ˈɛl məkˈfɝːsən/; נולדה ב-29 במרץ 1964) היא דוגמנית, שחקנית ואשת עסקים אוסטרלית. היא הופיעה חמש פעמים בשער המגזין "גיליון בגדי הים של ספורטס אילוסטרייטד" החל משנות השמונים - יותר מכל דוגמנית אחרת מאז ומעולם. היא ידועה גם כמייסדת והדוגמנית העיקרית של סדרת מיזמים עסקיים, בכללם Elle Macpherson Intimates, סדרת לבני נשים, ו-"The Body", סדרת מוצרים לטיפוח העור. המגזין "פורבס" דיווח שנכסיה נאמדו ב-60 מיליון לירות שטרלינג. ב-2010 היא הייתה למנחה ולמפיקה בפועל של התוכנית "הדוגמנית הבאה של בריטניה".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנותיה הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקפירסון נולדה כאלינור ננסי גואו (Eleanor Nancy Gow), בשכונת קילרה שבסידני, אוסטרליה. היא בתם של פיטר גואו, נשיאה לשעבר של קבוצת ליגת הרוגבי של סידני Cronulla-Sutherland Sharks[1].

אמה פרנסס עבדה כאחות לפני שנישאה. מקפירסון גדלה בקילרה, פרבר צפוני של סידני, ולמדה בבית הספר התיכון קילרה. היא הבכורה מארבעה ילדים בכללם האקטיביסטית והדוגמנית לפרקים מימי מקפירסון. הוריה התגרשו כשהייתה בת עשר והיא עברה עם אמה ושני אחיה. מאוחר יותר נישאה אמה בשנית, ובשל טעות של פקיד ברישום בבית הספר התיכון שלה שוּנָה שמה מזה של אביה, גואו, לזה של אביה החורג, מקפירסון[2][3].

קריירת הדוגמנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקפירסון בסידני, 2011

בהיותה בת 17, נרשמה מקפירסון לסוכנות הדוגמנות צ'דוויק בסידני. לפני שהחלה ללמוד בקולג, היא ביקרה בארצות הברית מתוך כוונה לדגמן במשך שנה על מנת להרוויח כסף לתשלום שכר הלימוד. מקפירסון טסה לניו יורק, שם היא נרשמה בתחילה לסוכנות הדוגמנות קליק. הדבר היווה את ראשיתה של קריירת דוגמנות בת 25 שנה.

קריירת הדוגמנות שלה החלה ב-1982 בפרסומת לטלוויזיה "Tab" brand soda שביססה אותה כ"בת השכן" באוסטרליה. [4] ב-1986 בחר בה ה"טיים מגזין" להופיע בעמוד השער שלו (בכותרת היה רשום "אל הגדולה"). באותה עת הופיעה על שעריהם של כתבי עת רבים נוספים.

היא כבר זכתה להכרה רחבה, וביצרה את מעמדה בהופעות תכופות בכתב העת אל, שם הופיעה בכל גיליון כמעט במשך שש שנים רצופות. במהלך תקופה זו היא נישאה בהיותה בת 21 למנהל הקריאטיבי של "Elle" ג'ילס בן סימון, הפרש הגילאים ביניהם (הוא היה מבוגר ממנה בכעשרים שנה) התברר כגדול מדי, והם התגרשו שש שנים לאחר מכן. [5]

מקפירסון זכתה לחשיפה גדולה כשכיכבה בגיליון השנתי של גיליון בגדי הים של ספורטס אילוסטרייטד. היא דגמנה על עטיפות כתב העת חמש פעמים, בשנים 1986, 1987, 1988, 1994 ו-2006. הפופולריות שלה הגיעה לרמה כזו שממשלת אוסטרליה הציעה לה להיות השגרירה הבלתי רשמית שלה[6].

ב-2001 הנחתה את טקס בחירת מיס תבל.

קריירת העסקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות השמונים, ביחד עם לינדה אוונג'ליסטה, כריסטי טרלינגטון, נעמי קמפבל, פולינה פוריסקובה וסינדי קרופורד, הייתה מקפירסון חלק מהדור החדש של דוגמניות-העל. ב-1994 היא עזבה את הסוכנות שלה, פורד מודלס, על מנת להגדיל את רווחיה והקימה חברה משלה, Elle Macpherson Inc. חברה זו תהיה בסיס כספי וארגוני למאמציה העתידיים. [7]

במהרה המשיכה מקפירסון והפיקה את הסדרה הפופולרית שלה של לוחות שנה, כל אחד מהם לווה ביצירתה של תוכנית טלוויזיה ב-1992, 1993 ו-1994. היא השתמשה בהצלחתה כקרש קפיצה על מנת ליצור את סדרת קלטות הכושר שלה "Your Personal Best - The Body"[8].

מאוחר יותר גיוונה את תמהיל העסקים שלה ובשנת 1990 השיקה את סדרת לבני הנשים 'Elle Macpherson Intimates' ביחד עם בנדון לימיטד אפארל. סדרת לבני הנשים זכתה להצלחה בינלאומית גדולה והפכה לסדרת לבני הנשים הנמכרת ביותר בבריטניה[9].

ובאוסטרליה[10].

מקפירסון לקחה חלק פעיל בפיתוח ובניהול החברה שלה וכיהנה כמנהלת שיווק ראשית ומאוחר יותר כמנהלת קריאטיבית. כשהיניקה את ילדה השני, היא עמדה בראש פיתוחה של סדרת חזיות הנקה לאמהות אחרי לידה[11].

Intimates שמרה על מעמדה כמותג מוביל במרוצת שנות האלפיים, והופיעה כמותג בסדרה America's Next Top Model הדוגמנית הבאה של אמריקה.

לאחרונה יצרה מקפירסון את קו מוצרי היופי שלה: : 'Elle Macpherson - The Body' היא השיקה או שירתה כפרזנטורית של הקמפיינים של Boots [12] Invisible Zinc [13] ו-Hot Tuna[14].

במרץ 2008 חתמה מקפירסון על חוזה בן שלוש שנים להיות הפרזנטורית של חברת הקומסטיקה רבלון. מאז היא מופיעה במודעות פרסומת של החברה[15],

מקפירסון הכריזה שהיא תרחיב את סדרת הלבנים שלה ותיצור סדרת לבני נשים חדשה בשם 'Obisidion' שתושק באביב 2010[16].

קריירת המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקפירסון הופיעה לראשונה על גבי המרקע כשגילמה את דמותה של דוגמנית אמנותית בסרט "סירנות", משנת 1994. מקפירסון העלתה תשעה קילוגרמים על מנת להסוות את גזרתה האתלטית ולעצב לעצמה גזרה שתהלום את תפקידה בסדרה[17].

בשנתיים הבאות אחרי "סירנות", מקפירסון שיחקה בתפקידים שונים, היא הופיעה בסרטים כמו "אליס" של וודי אלן, "באטמן ורובין" (בתפקיד קטן), "על הסף" ו"שתי פנים למראה".

ב-1999 הופיעה מקפירסון בחמישה פרקים בסדרת הטלוויזיה האמריקאית חברים, כשותפתו לחדר ובת זוגו של ג'ואי, ז'אנין לקרואה. מקפירסון המשיכה לשחק בסרט "ג'יין אייר" בשנת 1996, והופיעה בסרט If Lucy Fell. תפקידה השנוי ביותר במחלוקת היה במיני-סדרה בשואוטיים A Girl Thing, בה גילמה את דמותה של אשה שמתנסה בביסקסואליות ביחד עם קייט קפשאו.

מקפירסון שיחקה את סוכנת הדוגמנות "קלאודיה פוסטר" בסדרת הדרמה של רשת "CW - The Beautiful Life". הסדרה עוסקת בדוגמניות שאפתניות העובדות עבור סוכנות דוגמנות, המנסות לעלות לגדולה בעיר ניו יורק, ובעולם האופנה[18].

הסדרה בוטלה אחרי שני פרקים.

הדוגמנית הבאה של בריטניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2 בפברואר 2010 הוכרז שמקפירסון תהיה המנחה הבאה של התוכנית הדוגמנית הבאה של בריטניה במקומה של ליסה סנואודון, היא גם תשרת כמפיקה בפועל של התוכנית. לצידה ישתתפו מעצבת האופנה זוכת מסדר האימפריה הבריטית ז'וליין מקדונלד, מעצבת האופנה גרייס וודוורד והדוגמן צ'רלי ספיד[19].

ניסיון סחיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויליאם ריאן הולט ומיכאל מישלר התפרצו לביתה של מקפירסון בלוס אנג'לס בעת ששהתה במסגרת עסקיה בשיקגו. הם גנבו תכשיטים בשווי של $100,000, מזומנים בסך $6,000, ותמונות עירום. השניים נעצרו ב-4 באוגוסט 1997[20].

מישלר, בן 29, הודה באשמה גם בניסיון סחיטה וגם בגנבה. הוא נידון לשש שנים ושמונה חודשי מאסר בכלא. הולט, בן 26, חוגר לשעבר בחיל האוויר האמריקני ואסיר צבאי ששוחרר על תנאי, הודה באשמה בסעיף סחיטה, והוא נידון לשנת מאסר בכלא.

פעילות הומניטרית ונדבנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקפירסון היא השגרירה האירופאית של RED, מיזם שהקימו בונו ובובי שרייבר לגייס כספים ולעורר מודעות לקרן העולמית למאבק באיידס, שחפת ומלריה[21].

כדי לסייע בלעקור מן השורש את האיידס לנשים וילדים באפריקה, היא גם שגרירה של קרן החירום הבינלאומית של האומות המאוחדות לילדים.[22] במולדתה אוסטרליה, היא שגרירה של קרן חיוך (Smile Foundation) שמסייעת למשפחות עם ילדים הלוקים במחלות נדירות ומארגנת קרנות מחקר ממשלתיות[2].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקפירסון פגשה את ג'ילס בן-סימון ב-1982 במהלך צילומים למגזין אל. הם נישאו ב-1985, אולם התגרשו ב-1989[23]

למקפירסון יש שני בנים מיחסיה עם בן-זוגה לשעבר, איש העסקים ארפד בוסון, אך הם מעולם לא נישאו. בניה הם אפרד פלין אלכסנדר בוסון (נולד ב-14 בפברואר 1998), ואורליוס סי אנדראה בוסון (נולד ב-4 בפברואר 2003).

מקפירסון מתגוררת רוב הזמן בבריטניה לצד שני בניה.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1990 - אליס
  • 1994 - סירנות
  • 1996 ‏ - If Lucy Fell
  • 1996 - שתי פנים למראה
  • 1997 - באטמן ורובין
  • 1997 - על הסף
  • 1998 - With Friends Like These...
  • 2000 - חברים
  • 2001 - דברים של בנות - סרט טלוויזיה
  • 2001 - South Kensington
  • 2009 ‏ - The Beautiful Life (סדרת טלוויזיה)
  • 2010 ‏ - הדוגמנית הבאה של בריטניה (סדרת טלוויזיה)

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Celebrity1000.com—profile for Elle MacPherson[sic]
  • SouthCoast Today, 24 July 1997, "Elle Macpherson says she was the victim of burglary..."
  • SouthCoast Today, 6 December 1997, "Two men pleaded guilty..."
  • The Smoking Gun
  • Elle is also a Patron for NACOA, the National Association for Children of Alcoholics.
  • "Elle is dating canadian singer Bryan Adams."

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אל מקפירסון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ timeout magazine "Colourful Sydney Identity #50" - 19 November 2008, edition
  2. ^ 1 2 Above Magazine, Fall 2008. "Body Talk with Elle Macpherson," p. 16-31
  3. ^ Davidson, Andrew (23 March 2008), "Elle Macpherson looks good with Intimates", The Sunday Times (London),
  4. ^ Elle Macpherson Tab Commercial
  5. ^ ES Magazine, Evening Standard, 23 April 2004, p. 30-33 "לפני שהתחילה את הקולג', נסעה אל לטיול סקי באספן, קולורדו. בדרכה הביתה, שכנע אותה סוכן הדוגמנות האוסטרלי שלה לעצור בניו יורק ולראות אם היא תוכל להשיג שם עבודה. היא נשארה עשרים שנה, נישאה לצלם ג'ילס בן סימון בהיותה בת 21. היא הייתה המוזה שלו, אבל הפרש הגילאים (הוא היה מבוגר ממנה בכעשרים שנה) התברר כגדול מדי, והם התגרשו שש שנים לאחר מכן (1989)."
  6. ^ Elle Macpherson, New York Fashion
  7. ^ The Daily Mail, Sunday You Magazine, 15 September 2002, p. 28-33: "הקטלוג שבו הופיעה אל נהפך ללהיט כלל עולמי, ומאז הופקו שתי גרסאות חדשות, בעוד הווידאו שלה מ-1995, ‏ Personal Best Workout: The Body, היה אף הוא רב-מכר".
  8. ^ שם
  9. ^ The Sunday Times Business, 23 March 2008, p. 17: "מקפירסון, דוגמנית-על שנהפכה למלכה לבני נשים, הפכה זאת למוטיב המרכזי שלה. המותג Intimates של אל מקפירסון הוא מותג לבני הנשים הנמכר ביותר בבריטניה".
  10. ^ Tatler, July 2002, vol. 297, num. 7, p. 98-107 "אנחנו סוקרים את הבגדים התחתונים של אל. זה מה שהיא עושה. היא מעצבת לבנים וחזיות. היא מאוד טובה בזה, מאוד מוצלחת. זה מכניס לכיסה יותר כסף מדוגמנות, ואל הרוויחה הרבה כסף מדוגמנות."
  11. ^ Wall Street Journal Europe, Style Journal, Winter 2006 Edition, p. 36-42: "וכך, מקפירסון עשתה את המעבר מדוגמנית, למעצבת ומנהלת שיווק ראשית של קו המוצרים ההולך וגדל שלה. החברה זוקפת לזכותה רעיונות לרבים מהמוצרים, בכללם סדרת חזיות לאמהות אחרי לידה, שמקפירסון עיצבה כשהיא היניקה את ילדה השני."
  12. ^ היופי של דוגמנית-על עם הגוף של אל מקפירסון
  13. ^ אל מקפירסון היא הפנים החדשות של WA sunscreen
  14. ^ ‏Hot Tuna ממנה את אל מקפירסון למנהלת
  15. ^ אל עבור רבלון(הקישור אינו פעיל, 22.5.2020), ווג, 27 במרץ 2008
  16. ^ מקורד מול מקפירסון: מי טובה יותר?
  17. ^ הביוגרפיה של אל מקפירסון ב-imdb
  18. ^ The CW Network | CW Shows | Official CW Shows, The CW Network (באנגלית)
  19. ^ אל מקפירסון מנחה את התוכנית הדוגמנית הבאה של בריטניה
  20. ^ The Smoking Gun
  21. ^ The Global Fund(הקישור אינו פעיל, 22.5.2020)
  22. ^ GQ Australia, Winter 2006, p. 90-99: "אני עובדת על פרויקטים כמו תוכנית החינוך של האקס שלי (ARK, מיזם נדבנות שמממן חינוך בבתי ספר לילדים נזקקים ברחבי תבל), עם בונו ופרויקט American Express RED - שכולם עוסקים בטיפול בעוני ובאיידס - ותוכנית הזנת השד של יוניס"ף."
  23. ^ ראו הערה 5