ג'יין אייר (סרט, 1996)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יין אייר
Jane Eyre
מבוסס על ג'יין אייר מאת שרלוט ברונטה
בימוי פרנקו זפירלי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי דייסון לוול עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט יו ויטמור, פרנקו זפירלי עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ריצ'רד מארדן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים שארלוט גינסבורג
ויליאם הרט
אנה פקווין
ג'ואן פלורייט
מוזיקה קלאודו קפוני
אלסיו ולאד
צילום דייוויד ווטקין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת, איטליה, ארצות הברית, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה מירמקס עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מירמקס (ארצות הברית)
Pathé (בריטניה)
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 12 באפריל 1996
משך הקרנה 112 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
צרפתית
סוגה סרט רומנטי, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו janeeyre
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יין אייר (באנגלית: Jane Eyre) הוא סרט מסוגת דרמה רומנטית משנת 1996 בהפקה אמריקאית, בריטית צרפתית ואיטלקית. זהו עיבוד לרומן ג'יין אייר מאת שרלוט ברונטה שיצא לאור ב-1847. הסרט בבימויו של פרנקו זפירלי נאמן ברובו למקור הספרותי, אם כי בהשמטות מהעלילה מחלקו האחרון של הרומן (הבריחה של ג'יין, תלאותיה בדרכה, מציאת קרובי משפחה ועבודה חדשה), כדי שיתאים לסרט עלילתי באורך של שעתיים.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יין אייר (בגילומה של אנה פקווין כילדה, ובגילומה של שארלוט גינסבורג כאשה צעירה) היא יתומה הגדלה בבית דודתה. בגיל 10 היא נשלחת לבית יתומים. בבגרותה היא מתקבלת לעבודה כאומנת אצל גברת פיירפקס (ג'ואן פלורייט) סוכנת הבית בביתו של מר רוצ'סטר (ויליאם הרט). למרות חזותה הנזירית ג'יין מפגינה תשוקה פנימית, מבטאת בחופשיות את דעותיה ומביעה את החוזק הנפשי שלה בשעת צרה. רוצ'סטר הוא אנטי גיבור ביירוני, מעונה ומיוסר בגלל בעיות משפחתיות, עוולות מן העבר וסודות. ג'יין ורוצ'סטר נמשכים זה לזה ומתאהבים. נקבע תאריך לנישואיהם. אך היא לא מודעת לכך שלאישה נוספת בבית יש חלק ברוצ'סטר, אשתו ברטה (מריה שניידר), אשה חולת נפש המתגוררת כלואה בעליית הגג יחד עם גרייס פול (בילי וייטלו) המשגיחה עליה.

מייסון, אחיה של ברטה, ועורך הדין בריגס לא מאפשרים את קיום החתונה. ג'יין בורחת מהאחוזה, עולמה חרב עליה והיא מתמוטטת. כשהיא מתעוררת בבית כומר, היא מגלה שדוד שלה, אחי אביה שחי במדיירה, הוריש לה את הונו והיא כעת אישה בעלת אמצעים. הכומר סינג'ין ריברס מציעה לה נישואים אך ליבה נתון לרוצ'סטר והיא מסרבת. ג'יין חוזרת לת'ורנפילד הול ומוצאת את חורבות הבית, תוצאה מכך שברטה הפירומנית העלתה את הבית באש. השריפה פגעה ברוצ'סטר והוא כעת נכה ועיוור. ברטה עצמה נהרגה. אהבתה של ג'יין לרוצ'סטר לא פחתה, היא מטפלת בו עד להחלמתו, והם מתחתנים.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האדון הול

אתר הצילומים של ת'ורנפילד הול היה האדון הול בבייקוול שבדרבישייר.[1] מאז שהאדון הול שימש כאתר צילומים לסרט של זפירלי, גרסאות נוספות של "ג'יין אייר" גם עשו שימוש באתר זה, והוא כיום שם נרדף לת'ורנפילד הול. לפני כן שימש האדון הול כאתר הצילומים של הטירה ב"הנסיכה הקסומה".

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט קיבל דירוג חיובי של 74% באתר הביקורות Rotten Tomatoes.[2] בכתבה בניו יורק טיימס כינה צ'ארלס מקגרת' את הליהוק של הרט כ"ליהוק שגוי באופן מביך. רוצ'סטר נראה יותר תמהוני מאשר הטיפוס הביירוני המהורהר". בכל זאת, הוא כותב, "יש בסרט רגעים מוצלחים".[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Filming Locations, IMDb
  2. ^ "Charlotte Bronte's Jane Eyre (1996)". Rotten Tomatoes. נבדק ב-13 בפברואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ McGrath, Charles (2011-03-04) Another Hike on the Moors for ‘Jane Eyre’, New York Times