ארנון פלטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארנון פלטי
לידה 22 בדצמבר 1955 (בן 68)
חיפה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים מכללת ברקלי למוזיקה, בית הספר מנהטן למוזיקה, אוניברסיטת בר-אילן עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ג'אז עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה בס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארנון פלטי (נולד ב-22 בדצמבר 1955 בחיפה) הוא מוזיקאי, בסיסט, מרצה, מאייר ותמלילן ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופת שירותו הצבאי היה נגן בס בלהקת חיל הים. בהמשך, ניגן והקליט עם אמנים ישראליים ובינלאומיים, ביניהם אריק איינשטיין, יוני רכטר, יהודית רביץ, גידי גוב, שלמה ארצי ויוסי בנאי, בתקליט הילדים הכבש השישה עשר, וגם בלהקתו "פלוטוניום", שבה נמנים עשרה נגנים שעבורם חיבר ועיבד את כל הטקסטים והמוזיקה. שימש כבסיסט של להקת הרוק המתקדם דובדבן[1] ושל להקת הרוק המתקדם "Ordinary Listeners" הבריטית. כמו כן, ניגן בתוכנית הטלוויזיה של דורי בן זאב דורי באוויר.

כמעבד, נגן ומלחין הוציא פלטי שישה אלבומים, כשביניהם אלבום המוקדש לעיבודים פרי עטו עבור אמן הג'אז דייב ליבמן ותזמורתו (ביג בנד). נוסף על כך הוציא פלטי אלבום לאופרת הג'אז "זרח החייזר", שלה כתב את הלברית ואת המוזיקה.

פלטי סיים תואר ראשון בעיבוד והלחנה ממכללת ברקלי למוזיקה, תואר שני מבית הספר מנהטן למוזיקה ותואר דוקטור בהצטיינות יתרה מאוניברסיטת בר-אילן בנושא הרמוניית הג'אז. כמו כן לפלטי תואר שני בכתיבה יוצרת (שירה ופרוזה) מאוניברסיטת חיפה ודיפלומה באנימציה ממכללת מורלי, לונדון, אנגליה.

פלטי היה סגן מנהל אקדמי בבית הספר למוזיקה רימון בשנים 2006–2007, שם ניהל את מחלקת הבס בשנים 2002–2014. הוא לימד גם בבית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה, ושימש כמרצה וכראש מחלקת הג'אז בבית הספר למוסיקה בקריה האקדמית אונו. פלטי משמש כפרופסור באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים ומכהן בה כדיקן של הפקולטה למוזיקה רב-תחומית. בנוסף, הוא משמש כמרצה אורח במכללת ברקלי בבוסטון, אוניברסיטת מוראביאן בפילדלפיה, אוניברסיטת ניו יורק, אוניברסיטת מישיגן באן-ארבור, אוניברסיטת נורת'איסטרן בבוסטון ובאוניברסיטאות רבות ברחבי העולם כולל אירלנד, הולנד, גרמניה ומונגוליה. הוא ידוע כמומחה להוראת הרמוניית הג'אז, עיבוד ונגינת ג'אז.

פלטי זכה בחמישה פרסי קרן אמריקה-ישראל כמלחין ונגן ג'אז בין השנים 1973–1978, פרס מיוחד מ"לילה לבן" עבור רביעיית המיתרים אופוס 500, פרס ראשון בעיבוד ג'אז בתחרות עיבוד תזמורות ביג בנד במנהיים, גרמניה 2012 ובפרס ראש הממשלה למלחינים בתחום הג'אז בשנת 2021.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארנון פלטי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "דובדבן", באתר "רוק מתקדם - מדריך עברי", 15 בנובמבר 2009