ברנרד דוהם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברנרד דוהם
Bernhard Duhm
לידה 10 באוקטובר 1847
בינגום, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 בנובמבר 1928 (בגיל 81)
בזל, שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי תאולוגיה, biblical theology, ביקורת המקרא עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה וולפגוטיסאקר עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת גטינגן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברנרד לאוארדוס דוהםגרמנית: Bernhard Lauardus Duhm;‏ 10 באוקטובר 1847 - 1 בנובמבר 1928) היה תאולוג לותרני גרמני, יליד בינגינג, כיום חלק מלר, פריזיה המזרחית. הוא היה חבר בבית הספר של היסטוריה של דתות (בגרמנית Religionsgeschichtliche Schule).

לימודיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוהם למד תאולוגיה באוניברסיטת גטינגן, בהדרכת אלברכט ריטשל, היינריך אוולד ויוליוס ולהאוזן, שהיה גם חבר טוב ועמית לדוהם. בשנת 1873 התמנה כמרצה באוניברסיטת גטינגן ובהמשך פרופסור חבר ללימודי הברית הישנה (1877). בשנת 1888 הוא עבר לאוניברסיטת בזל, שם היה לאחד החוקרים המשפיעים בתחום חקר הברית הישנה בתקופתו.

עבודתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוהם זכור בזכות עבודתו האקסגטית על נביאי הברית הישנה, ובמיוחד מחקרים העוסקים במורכבות של ספרי ירמיהו וישעיהו. הוא היה החלוץ של תיאורית "המחברים המרובים של ספר ישעיהו" והיה הראשון לזהות את שירי עבד ה' ככאלה. פירושו תיאר את המבנה והתוכן של ישעיהו פרקים 1–39 (המכונה "ישעיהו הראשון" או "ישעיהו של ירושלים"). דוהם באותה פרשנות מספק ניתוח מעמיק של 'ישעיהו השני' (פרקים 40–55) (בגרמנית Deuterojesaja), ושל 'ישעיהו השלישי' (פרקים 56–66) (בגרמנית Tritojesaja).

שירי עבד ה'[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוהם מזהה את מושג שירי עבד ה' בספר ישעיהו, וזיהה ארבעה מהם בטקסט של ישעיהו: (ספר ישעיהו, פרק מ"ב, פסוקים א'ד'); (ספר ישעיהו, פרק מ"ט, פסוקים א'ו') ; (ספר ישעיהו, פרק נ', פסוקים ד'ז') ;ו-(ספר ישעיהו, פרק נ"ב, פסוק י"ג-ספר ישעיהו, פרק נ"ג, פסוק י"ב)[1].‏ ג'וזף בלנקינסופ סיכם את התאוריות של דוהם לגבי שירי עבד ה' ואת קבלת הפנים שלהם באקדמיה המודרנית כך:

ניתן לסכם את מסקנותיו כך: "שירי עבד ה'" חוברו על ידי חבר בקהילה יהודית, אך לא מהפזורה, במחצית הראשונה של המאה החמישית, בין זמני החיבורים של ספר איוב וספר מלאכי; המחבר הושפע מירמיהו, "ישעיהו השני" ואיוב, ובתורו השפיע על "ישעיהו השלישי" ומלאכי. גיבור "השירים" היה דמות היסטורית, מורה לחוק שסבל מהתעללות, קודם כל מאנשיו; ה"שירים" נבדלים מהתוכן של ישעיהו השני בסגנון מכוון ומפוכח יותר, משקל רגיל יותר, ובעיקר בניגוד לתיאורו של ישעיהו השני את ישראל כ-"עבד". הם יצרו במקור קומפוזיציה אחת יחד עם תוספות עריכה (מב 5-7; נ 10–11). הם הוכנסו לישעיהו השני על ידי עורך מאוחר יותר היכן שהתאפשר לו. ניתן יהיה לומר כי אף אחת מהמסקנות הללו לא תעבור היום ללא התנגדות[2].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא היה אב לשלושה בנים, האנס (1878–1946) דיטריך (1880–1940) ואנדראס (1883–1975), כולם שחקני שחמט מקצועיים. ברנרד דוהם מת בבזל ב-1 בנובמבר 1928 כתוצאה מתאונת דרכים.

מעבודותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Die Theologie der Propheten als Grundlage für die innere Entwicklungsgeschichte der israelitischen Religion, 1875. קישור לספר
  • Das Buch Jesaia übersetzt und erklärt (The Book of Isaiah translated and explained), 1892.
  • Das Buch Jeremia, (The Book of Jeremiah), 1901.
  • Israels Propheten (Israel's prophets), 1922.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברנרד דוהם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Bernhard Duhm. Das Buch Jesaia. Gottingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1892.
  2. ^ Blenkinsopp, Joseph. "Isaiah 40–55: A New Translation with Introduction and Commentary. AB 19A." (2000): 76-77