ג'ארנייל סינג בהינדרנוואלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ארנייל סינג בהינדרנוואלה
ਸੰਤ ਜਰਨੈਲ ਸਿੰਘ ਭਿੰਡਰਾਂਵਾਲੇ
לידה 12 בפברואר 1947
Moga district, הודו עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 6 ביוני 1984 (בגיל 37)
אמריטסר, הודו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הודו עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית סיקיזם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ארנייל סינג בהינדרנוואלהפנג'אבי: ਜਰਨੈਲ ਸਿੰਘ ਭਿੰਡਰਾਂਵਾਲੇ‏; 12 בפברואר 19476 ביוני 1984) היה מנהיג הדמדמי טאקסל, קבוצה דתית סיקית שבסיסה בהודו. לבהינדרנוואלה הייתה השפעה רבה על הסיקים בחבל פנג'אב. הוא הטיף לחזרה לערכים המקוריים של הסיקיזם ושכנע אנשים צעירים לקיים את הכללים והחוקים המקוריים של הדת. הוא ידוע בשל תמיכתו בהקמת מדינת קהליסטן, תאוקרטיה המבוססת על עקרונות הסיקיזם.

ב-1981 נאסר בהינדרנוואלה בשל חשד למעורבות ברצח ג'אגט נאראין, פוליטיקאי הינדי. הוא הסגיר עצמו למשטרה מרצון, אך שוחרר בשל היעדר הוכחות, אולם שוטרים ממשטרת הודו קיימו אחריו מעקב צמוד. בהינדרנוואלה התפרסם בשל מעורבותו במאורע שבו הוא ומיליטנטים נוספים התבצרו במתחם האקאי טאקט, כולל מקדש הזהב, באמריטסר. בהינדרנוואלה נהרג במבצע כוכב כחול, ההתקפה של צבא הודו על המתחם, לאחר שראש ממשלת הודו, אינדירה גנדי, הורתה לצבא להרוג את הבדלנים המיליטנטים הסיקים שבתחום המקדש הקדוש. מאז מותו, נשאר בהינדרנוואלה דמות מעוררת מחלוקת בהיסטוריה של הודו. יש הרואים בו מרטיר שנלחם למען טובת עניינם של הסיקים, ואחרים רואים אותו כטיפוס מיליטנטי וקיצוני.

שנותיו הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהינדרנוואלה נולד בכפר רוֹדֶה, במחוז פרידקוט בפנג'אב שבהודו. אביו, ג'וגינדר סינג היה איכר ומנהיג סיקי מקומי. ג'ארנייל סינג היה השביעי מבין שמונה אחים. הוא גדל כצמחוני מוחלט. עד שנת 1965 עסק בהינדרנוואלה בחקלאות ואז הצטרף ל"דמדמי טאקסל", אוניברסיטה סיקית נודדת, סמוך לעיר מוגה שבפנג'אב, אז בניהולו של גורבאצ'ן סינג חלסה. בהדרכתו של גורבאצ'ן סינג חלסה החל בהינדרנוואלה ללמוד קורס שנתי בלימודי כתבי הקודש, התאולוגיה וההיסטוריה של הסיקים. שנה אחר־כך חזר בהינדרנוואלה לכפרו וחזר לעסוק בחקלאות. הוא נשא לאישה את בּיבּי פריטאם קאוּר, בתו של בהאי סוצ'ה סינג מהעיר בילאספור. לזוג נולדו שני בנים, אישהאר ואינדרג'יט ב-1971 ו-1975 בהתאם. בּיבּי פריטאם קאוּר מתה ממחלת לב בגיל 60 ב-15 בספטמבר 2007 בג'אלאנדר.

פרסום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהינדרנוואלה החל לעבור מכפר לכפר בפנג'אב כמיסיונר דתי כשהוא משוחח עם סיקים. הוא בקש מהסיקים לחיות בהתאם לכללים ולחוקים של הסיקיזם. הוא נהג לשאת נאומים ארוכים ולעודד צעירים רבים ליטול את האמריט ("צוּף" - מים קדושים מסוכרים שעורבבו בחרב "קאנדה"). בהינדרנוואלה הטיף לצעירים הסיקים שאיבדו את דרכם, כשהוא מעודד אותם לחזור לנתיב הקהלסה על ידי ויתור על הרגלים מגונים כדוגמת נשים, סמים, התמכרויות וכו'. בעיני סיקים צעירים רבים הוא נחשב גיבור בשל התמקדותו במאבק למען מטרה. יורשו של גורבאצ'ן סינג חלסה, קארטר סינג קהלסה, שמת בתאונת דרכים ב-16 באוגוסט 1977 הזכיר את בהינדרנוואלה כמנהיג החדש של ה"דמדמי טאקסל". בהינדרנוואלה נבחר רשמית בטקס הבהוג במהטה צ'וֹווק ב-25 באוגוסט 1977.

פוליטיקה והתנועה למען קהליסטן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתגובה לשאלות בנוגע לשאיפותיו הפוליטיות אמר פעם בהינדרנוואלה:

אם אי פעם אהיה נשיא של מפלגת האקלי דאל או של ועדת ה-S.G.P.C, חבר באספה המחוקקת של הודו, שר בממשלה או חבר פרלמנט.. יגיע לי שתכו בי בנעליכם

למרות הצהרות אלו השתתף בהינדרנוואלה בפעילות פוליטית מאחורי הקלעים. ב-1979 הציב בהינדרנוואלה 40 מועמדים בבחירות ל-SGPC (ועדה נבחרת של הסיקים שתפקידה לשמור על המקומות הקדושים לסיקים) שהתחרו על 140 המושבים בוועדה, כולם מלבד ארבעה הפסידו בבחירות. שנה אחר־כך השתתף בהינדרנוואלה באופן פעיל בבחירות הכלליות לקונגרס וניהל מסע תעמולה בשלושה מחוזות בחירה. בשל כישלונותיו בפוליטיקה של הבחירות, לא ביקש בהינדרנוואלה לקבל כל משרה פוליטית. כפי שצוין במאמר משנת 1984 בשבועון החדשות האמריקני, טיים מגזין בהינדרנוואלה נעשה כה פופולרי עד שלמעשה הוא גזל מהשירומני אקאלי דאל (מפלגה סיקית שבסיסה בפנג'אב) את הסמכות שהייתה לה בעיני הסיקים. בהינדרנוואלה רכש עוצמה רבה ואף סיעה פוליטית בפנג'אב לא נקטה בצעד כלשהו מבלי שלקחה בחשבון את תגובותו של בהינדרנוואלה.

בהינדרנוואלה נתפס בעיני רבים כתומך ברעיון המדינה התאוקרטית הסיקית הקרויה קהליסטן. עם זאת, בריאיון ל–BBC הוא הצהיר כי אם הממשלה תסכים להקמת מדינה כזו, הוא לא יסרב אם הסכמה זו תוצג בכוונה תחילה בצורה עמומה. בין הציטוטים נוספים המיוחסים לבהינדרנוואלה "אנו לא בעד קהליסטן ואנו גם לא נגדה". בתגובה לשאלה בדבר הקמת קהליסטן הוא צוטט כאומר "לא נדחה אותה. לא נחזור על אירועי 1947". כמו כן הוסיף "אם ממשלת הודו תפלוש למתחם דארבר סאהיב, יוקמו היסודות למדינה סיקית עצמאית".

תפקידו בקרב הקיצונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-13 באפריל 1978 יצאו כמה אוהדים של סיעת האקהנד קירטאני ג'אתה (סיעה סיקית קיצונית) להפגין כנגד הניראנקארים (חברים במיסיון סאנט ניראנקארי, דת חדשה שפרשה מהסיקיזם). העימות הוביל לרצח של 13 חברים מהאקהנד קירטאני ג'אתה ושלושה ניראנקארים. דו"ח המשטרה נקב בשמם של עשרים ושניים אנשים, כמה מהם, מקורבים ידועים של בהינדרנוואלה. גם הקורבנות הואשמו בתקרית. דבר זה הכעיס את הסיקים עוד יותר. ב-24 באפריל 1980 נרצח מנהיגם של הניראנקארים, גורבאצ'ן סינג. דו"ח המשטרה נקב בשמם של עשרים אנשים המעורבים ברצח, לרובם היו קשרים לבהינדרנוואלה. בהינדרנוואלה הואשם כי הורה על ביצוע ההתנקשות. חבר בהאקהנד קירטאני ג'אתה בשם רנג'יט סינג הודה בביצוע הרצח שלוש שנים אחר כך, ונידון לשלוש עשרה שנים בכלא טיהאר. בהינדרנוואלה שוחרר בשל חוסר ראיות.

ב-9 בספטמבר 1981 נורה ג'אגט נאראין, פוליטיקאי הינדי ממתנגדיו הבולטים של בהינדרנוואלה. יומיים לאחר הרצח הוציאה המשטרה צווי מעצר כנגד בהינדרנוואלה. המשטרה ערכה אחריו מצוד אך חיפוש בצ'אנדו קאלן, כפר בהריאנה העלה חרס. בתגובה הודיע בהינדרנוואלה פומבית כי יסגיר עצמו ב-20 בספטמבר.

ב-20 בספטמבר 1981 נעצר בהינדרנוואלה באשמת ארגון רצח לאלה ג'אגט נאראין. במהלך עשרים וחמישה הימים שאחר־כך, בזמן שבהינדרנוואלה שהה במאסר התלקחו מעת לעת קרבות באזורים בהם התקבצו שותפיו של בהינדרנוואלה. בהינדרנוואלה שוחרר בערבות ב-15 באוקטובר כאשר שר הפנים הסיקי של הודו, ג'יאני זאיל סינג הודיע בפרלמנט של הודו שאין כל ראיות כנגד בהינדרנוואלה. בהודעות פומביות שנאמרו מיד אחר כך הביע בהינדרנוואלה את הסתייגותו מרצח של לאלה ג'אגט נאראין. עם זאת, אנשי הצוות של עיתונו של ג'אגט נאראין, ה"פאנג'אב קסרי" ומפיצי העיתון היו מטרה להתקפות במשך כמה חודשים ובסך הכל נרצחו 62 אנשים הקשורים לעיתון.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-3 ביוני 1984 יזמה אינדירה גנדי, ראש ממשלת הודו את מבצע כוכב כחול שנועד להביא להשבת השלטון ההודי בפנג'אב. הצבא נכנס למקדש הזהב ונלחם במיליטנטים שבו, כשהוא הורג רבים מהם. קיימים דיווחים כי בהינדרנוואלה לא שרד את ההתקפה ולכן נחשב "מרטיר" בעיני הסיקים.

על פי לוטננט גנרל קולדיפ סינג בראר שפיקד על הפעולה, זוהתה גופתו של בהינדרנוואלה על ידי מספר סוכנויות, כולל: המשטרה, לשכת המודיעין והלוחמים הסיקים שנשבו על ידי הצבא. גם אחיו של בהינדרנוואלה זיהה את גופתו. תמונות של גופתו לכאורה הודפסו בלפחות שני ספרים רבי מכר "טרגדיה של פנג'אב: מבצע כוכב כחול ולאחריו" ו"אמריטסר: הקרב האחרון של הגברת גנדי". כתב ה-BBC מארק טלי (Mark Tully) דיווח גם הוא כי ראה את גופתו של בהינדרנוואלה בזמן הלווייתו.

אנשים הטוענים כי שרד את ההתקפה כוללים את דירביר סינג, יועץ יחסי ציבור באוניברסיטת גורו ננק דב. הוא טען כי בהינדרנוואלה נפצע בחלקו הימני של המקדש שלו. הוא הצהיר "רופא ממשלתי אימת כי הוא נלכד חי. הוא עונה למוות". ר.ק. באג'אג', כתב של המגזין סורייה טען שראה תמונה של בהינדרנוואלה במעצר. טענה זו נדחתה בתוקף, בייחוד על ידי בנו של בהינדרנוואלה, כיום דמות בולטת בפוליטיקה הסיקית. כמה מתוך הדמדמי טקסאל טוענים כי עודנו בחיים. עם זאת, ג'ארנייל סינג הוכרז מרטיר על ידי ועדת השירומני גורדווארה פרבאנדאק בכינוס ב-2003.

מורשתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיקים רבים מעתירים שבחים על ג'ארנייל סינג בהינדרנוואלה כמרטיר למען טובת הכלל, אך עבור סיקים אחרים הוא נחשב טרוריסט. יש המשבחים את בהינדרנוואלה בשל מאמציו להטיף את הפילוסופיה של הגורו גראנת סאהיב לסיקים. הסופר ההודי הידוע קהושוואנט סינג טוען כי מבצע כוכב כחול סיפק לתנועה למען חליסטן את הקדוש המעונה הראשון שלה בדמות ג'ארנייל סינג בהינדרנוואלה. באירוע חגיגי שאורגן על ידי ועדת השירומני גורדווארה פרבאנדאק, ה"ג'אתאדר" הנוכחי של האקאל טאקט הצהיר פומבית כי בהינדרנוואלה היה "מרטיר" והעניק לבנו, אישהאר סינג, גלימת כבוד. ב"אנציקלופדיה של סיהיזם" של הארבן סינג מתואר בהינדרנוואלה כ"דמות פנומנלית בסיקיזם המודרני".

ויר סאנגהווי אחד מהפרשנים הפוליטיים ההודים המובילים אמר "בעיני סיקים רבים בהינדרנוואלה הוא עדיין מרטיר. אפילו כיום נדירים הפוליטיקאים הסיקים שיעזו לכנותו בכינוי לו הוא ראוי, רוצח פנאטי". יש החושבים כי מטרתו של בהינדרנוואלה הייתה להתפרסם ולהקים את האומה התאוקרטית של חליסטן. ויש החושבים כי בהינדרנוואלה היה אחראי להחלטה ליזום את מבצע כוכב כחול לאחר שמצא מחסה באקאל טאקט באמריטסר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]