ג'ון קרטר (דמות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון קרטר
John Carter of Mars
יוצרים אדגר רייס בורוז עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות אנטוניו סבאטו ג'וניור, טיילור קיטש עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
תאריך לידה שנות ה־50 של המאה ה־19 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לידה וירג'יניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע חייל, הרפתקן, מצביא
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ג'ון קרטר ודג'ה ת'וריס, כפי שהם מופיעים על עטיפת הנסיכה ממאדים מאת אדגר רייס בורוז, 1917

ג'ון קרטראנגלית: John Carter) הוא דמות בדיונית שנוצרה על ידי סופר הספרות הזולה אדגר רייס בורוז ואשר הופיעה בסדרת ספרי בארסום. אף על פי שמקורו של קרטר מווירג'יניה בכדור הארץ, הוא מבקר במאדים ולעיתים מכונה בשם ג'ון קרטר ממאדים עם התייחסות לרקע הכללי בו מתרחשות הרפתקאותיו.

ג'ון קרטר הופיע לראשונה ברומן הנסיכה ממאדים, סיפורו הראשון של בורוז שהתרחש על גרסה בדיונית של מאדים אותה כינה הסופר בשם "בארסום". הסיפור נכתב בין יולי לספטמבר 1911 ואוגד כסדרה בשם "תחת ירחי מאדים" בגליונות המגזין All-Story, שהתפרסמו בין פברואר ליולי 1912. הסדרה פורסמה לראשונה בצורת ספר באוקטובר 1917.

קרטר הופיע בכרכים נוספים בסדרה, ביניהם בכרך השני אלילי מאדים (1918), בשלישי שר-המלחמה של מאדים (1919), בשמיני חרבות מאדים (1936), בעשירי לאנה מגאתול (1948) ובאחד עשר ג'ון קרטר ממאדים (1964). ג'ון קרטר הוא גם דמות משנה חשובה בכרך הרביעי, תוביה נערת מאדים (1920) ובתשיעי האנשים הסינתטיים ממאדים (1940). דמותו גם הופיעה ברצועות קומיקס רבות משנות ה-30 ושנות ה-40 של המאה ה-20, בכתיבתו של ג'ון קולמן בורוז, וכן בעיבודי קומיקס שנעשו לדמות על ידי חברות הקומיקס DC קומיקס, מארוול קומיקס ודארק הורס בשנים 19721973, 1977-1979 ו-1996, בהתאמה.

סרט לייב אקשן על עלילות הדמות יצא ב-9 במרץ 2012, "ג'ון קרטר ממאדים", בכיכובם של טיילור קיטש כג'ון קרטר ולין קולינס כדג'ה ת'וריס.

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גובהו של קרטר הוא מטר שמונים ושמונה סנטימטר, ולו שיער שחור קצר ועיניים אפורות-כמתכת. בורוז משרטט אותו כישות אלמותית. בפתיחת הספר "הנסיכה ממאדים", הסופר מגלה לקורא כי קרטר אינו זוכר את ילדותו. דורות רבים של בני משפחתו מתייחסים אליו כ"דוד ג'ק", משום שהוא תמיד האריך חיים וראה את בני משפחתו מזדקנים ומתים בעוד הוא נותר צעיר.

דמותו ואורח חייו משקפים את האידיאלים של דרום ארצות הברית מתקופה קדומה. קרטר נולד בווירג'יניה, ושירת כקפטן במלחמת האזרחים האמריקנית לצד הקונפדרציה. עם תום הלחימות, הוא מתחבא במערה מהאפאצ'ים, ומת ככל הנראה. נשמתו עוזבת את גופו חסר החיים ועוברת מסע אסטראלי למאדים, שם היא מתגלמת מחדש בגוף שדומה לגופו הארצי. קרטר רגיל לכוח המשיכה של כדור הארץ, לכן הוא מגלה שיש לו כוח רב יותר מזה של ילידי מאדים.

במאדים - לו קוראים ילידיו בארסום - קרטר נתקל ביצורים חייזריים אימתניים הדומים לחיות מהמיתולוגיה העתיקה וכן בני אנוש נוספים, ומוצא את יעודו כלוחם ומושיע עבור תושבי הכוכב. הוא זוכה בידה של הנסיכה דג'ה ת'וריס, אך מקריב את עצמו כדי להציל את בארסום. הוא מתעורר לאחר מותו השני ומגלה כי הוא שוגר חזרה לגופו הגשמי בכדור הארץ. עד מהרה, הוא הופך לעשיר לאחר שמצא זהב באריזונה. הוא מעביר את שארית ימיו בקוטג' קטן בנהר הדסון אשר בניו יורק, שבו הוא מת פעם נוספת בשנת 1886.

מותו של קרטר אינו מתברר כאמיתי, משום שהוא מועבר שוב לבארסום, ולאחר מספר הרפתקאות נוספות עולה לתואר שר מלחמה. הוא חוזר לכדור הארץ במספר מקרים, בהם הוא מגולל את עלילותיו בפני אחיינו, ומגלה לו כי למד לשלוט במסע האסטראלי בין כוכבי הלכת. במהלך הרפתקאותיו במאדים, גופו הארצי מתחדש מתוך קבר מיוחד הנפתח רק מבפנים.

לג'ון קרטר ודג'ה ת'וריס נולדים בן ובת, קרטוריס וטארה. קרטוריס משחק תפקיד חשוב בעלילות "אלילי מאדים" ו"שר-המלחמה של מאדים", והוא הפרוטגוניסט בספר "תוביה נערת מאדים". טארה היא גיבורת אנשי-השחמט ממאדים (1922), והיא אימה של לאנה, גיבורת "לאנה מגאתול".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון קרטר בוויקישיתוף