דן או'הרליהי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דן או'הרליהי
Dan O'Herlihy
לידה 1 במאי 1919
וקספורד, אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 בפברואר 2005 (בגיל 85)
מליבו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1947 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
צאצאים גייבן או'הרליהי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דניאל או'הרליהיאנגלית: Daniel O'Herlihy;‏ 1 במאי 1919 - 17 בפברואר 2005) היה שחקן קולנוע וטלוויזיה אירי שהיה מועמד פרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר בשנת 1955 על הופעתו בתפקיד רובינזון קרוזו בסרט "הרפתקאותיו של רובינזון קרוזו". זכה לפרסום עבור הופעותיו בסרטי הפעולה "רובוקופ" ו"רובוקופ 2" בתפקיד נשיא תאגיד OCP "האיש הזקן".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

או'הרליהי נולד בעיירה וקספורד, אירלנד ובילה את רוב ילדותו בדבלין שם למד ב"מכללת האחים הנוצרים מונקסטון פארק" וב"אוניברסיטת דבלין" משם סיים בהצלחה יתרה את לימודיו עם תואר באדריכלות. היה אחיו הבוגר של הבמאי והמפיק האירי מייקל או'הרליהי.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

או'הרליהי קיבל תפקידי משחק ראשונים בסוף שנות ה-40 של המאה ה-20 מאורסון וולס בעיבודו למחזה "מקבת'" שם שיחק או'הרליהי בתפקיד מקדף, ומקרול ריד בסרטו "האיש המוזר בחוץ". בשנת 1954 שידרג או'הרליהי את מעמדו כשחקן קולנוע בזכות הופעה מרשימה בעיבודו של לואיס בוניואל לרומן ההרפתקאות "רובינזון קרוזו". על הופעתו בתפקיד רובינזון קרוזו בסרט "הרפתקאותיו של רובינזון קרוזו" הועמד או'הרליהי לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר. המשיך בשנות ה-50 את התנופה שקיבל מהמועמדות לאוסקר כאשר שיחק בדרמה של מרווין לרוי "הביתה לפני החשיכה" בתפקיד פרופסור ארנולד ברון בעלה של שארלוט ברון המעורערת בנפשה (ג'ין סימונס), בדרמה "חיקוי לחיים" בתור דייוויד אדוארדס הסוכן של הכוכבת לורה מרדית' (לנה טרנר), בדרמה ההיסטורית "המלכה הבתולה" של הנרי קוסטר בתפקיד הלורד דארי ובמערבון "אדמה צעירה" בתפקיד השופט מילארד אישהם. ב-1964 שיחק או'הרליהי בסאטירה המלחמתית של סידני לומט "זעקת שווא" בתפקיד גנרל חיל האוויר האמריקאי וורדן בלאק. ב-1969 השתתף במערבון "100 רובים". ב-1970 שיחק או'הרליהי בסרט המלחמה התקופתי של סרגיי בונדרצ'וק "ווטרלו" בתור גיבור המלחמה הצרפתי מישל נה. ב-1974 הופיע או'הרליהי בדרמה הקומית של בלייק אדוארדס "זרע התמרינד" בתור השר הבריטי פרגוס סטפנסון. ב-1977 גילם את דמותו של נשיא ארצות הברית פרנקלין רוזוולט בדרמה הצבאית של ג'וזף סרג'נט "מקארת'ור".

בשנת 1982 הופיע בסרט השלישי בסדרת סרטי "ליל המסכות", ליל המסכות 3: עונת המכשפה" בתפקיד קונאל קוקראן, הבעלים של חברת צעצועים המוכרת מסכות בליל כל הקדושים. ב-1984 שיחק בסרט ההרפתאות המדע בדיוני "אחרון לוחמי החלל" בתור הנווט גריג. או'הרליהי לפרסום נרחב בשנת 1987 בזכות תפקידו בלהיט הפעולה של פול ורהובן "רובוקופ" בתור "האיש הזקן", נשיא התאגיד המסחרי "OCP". באותה שנה הצטלם גם לסרטו של ג'ון יוסטון "המת" בתפקיד מר בראון. בשנת 1990 חזר על תפקיד האיש הזקן בסרט "רובוקופ 2" שהיה פחות מוצלח מקודמו, בנוסף שיחק בסדרת המתח של דייוויד לינץ' "טווין פיקס" בתפקיד אנדרו פאקרד. את הופעתו האחרונה כשחקן עשה או'הרליהי בשנת 1998 בתור ג'וזף קנדי בדרמה המוזיקלית של רוב כהן "חבורת העכברושים".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

או'הרליהי היה אב לחמישה ילדים, מביניהם השחקן גאוון או'הרליהי (אנ') מנישואיו לאלסה בנט. או'הרליהי נפטר ב-17 בפברואר 2005 במאליבו מנסיבות טבעיות בגיל 85.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דן או'הרליהי בוויקישיתוף