דרום טרנדלג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דרום טרנדלג (מחוז)
Sør-Trøndelag
סמל דרום טרנדלג
סמל דרום טרנדלג
סמל דרום טרנדלג
דגל דרום טרנדלג
דגל דרום טרנדלג
דגל דרום טרנדלג
מדינה נורווגיהנורווגיה נורווגיה
מושל Tore O. Sandvik
בירת המחוז טרונדהיים עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך ייסוד 1919 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 18,839 קמ"ר
תאריך נטישה 31 בדצמבר 2017 עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה
 ‑ במחוז 318,359 (30 ביוני 2017)
קואורדינטות 63°23′N 10°16′E / 63.39°N 10.26°E / 63.39; 10.26 
אזור זמן UTC+1

לחצו כדי להקטין חזרה

סבאלברדיאן מאייןאסטפולוסטפולאוסלואקרסהוסטלמרק (מחוז)מזרח אגדרמערב אגדררוגלנדהורדלנדבוסקרודהדמרקאופלנד (נורווגיה)סון או פיורנהמרה ורומסדלטרנדלגנורדלנדטרומספינמרקאסטוניהלטביהדנמרקפינלנדשוודיהשוודיהרוסיה
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דרום טרנדלגנורווגית: Sør-Trøndelag) היה מחוז המורכב מהחלק הדרומי של מחוז טרנדלג של ימינו בנורווגיה. הוא גבל במחוז צפון טרנדלג הישן וכן במחוזות מרה ורומסדל, אופלנד והדמרק. ממערב נמצא הים הנורווגי, וממזרח בשוודיה. המחוז הופרד לחלק הצפוני והדרומי על ידי טרונדהיימס פיורד. מעט יותר מ-200,000 מאוכלוסיית המחוז (או כ־55%) גרים בעיר טרונדהיים ופרבריה. הניב הנורווגי של האזור הוא טרונדרסק.

האזור חולק לשני מחוזות מינהליים בשנת 1804. בשנת 2016 הצביעו שתי המועצות במחוז להתמזג למחוז יחיד ב-1 בינואר 2018.[1]

שם המחוז[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם דרום טרנדלג נוצר בשנת 1919.

הסמל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסמל היה מתקופת ימינו (1983) - אך היה לו שורשים ישנים: זה היה חותם של גוט אייברסון, הארכיבישוף של טרונדהיים בין השנים 14751510.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחוז הורכב מ־25 עיריות והיה שטח כולל של 18,848 קמ"ר (7,277 מ"ר). טרונדהיים היא העיר הגדולה והמרכז הניהולי של המחוז.

טרונדהיימס פיורד הרחב והארוך נמצא במרכז המחוז הזה, אם כי אזורי החוף משתרעים צפונה מעט יותר. רכסי ההרים דוברפל וטרולהיימן נמצאים בדרום, ואילו חצי האי פוזן נמצא צפונית לפיורד. ההר הגבוה ביותר הוא סטורסקרימן בגובה 1,985 מטר (6,512 רגל), שנמצא בגבול המחוז בין מרה ורומסדל, אופלנד וטרנדלג. הנהר הארוך ביותר שלו הוא אורקלה העובר דרך טרנדלג והדמרק.

כמה מנהרות הסלמון הטובים ביותר באירופה ממוקמים במחוז, הגדולה והמפורסמת ביותר היא גאולה ואורקלווה. הפארק הלאומי דוברפאל – סוננדלספיאלה, הפארק הלאומי פורולוגה, הפארק הלאומי סקרוואן ורולטלדן והפארק הלאומי פמונדסמרקה ממוקמים, או בחלקם, במחוז.

רורוס, בחלק הדרום-מזרחי של המחוז, היא עיירת כרייה שמורה היטב על מישור הררי, והיא אתר מורשת עולמית של אונסקו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשים חיו באזור זה אלפי שנים. השפלה הפורה הגובלת טרונדהיימס פיורד הייתה ככל הנראה מרכז הכוח החשוב ביותר בעידן הוויקינגים. אורטינגט היה אולם כינוס שנמצא לצד נהר הניד בטרונדהיים ששימש מקום ההכתרה למלכי הוויקינגים כמו הרלד פייר-יאיר (865 עד 933 לספירה) ובנו הוקון הראשון. נידרוס (שמה הקודם של טרונדהיים) שימש כבירת נורווגיה בתקופת הוויקינגים עד ראשית המאה ה-13.

טרונדהיים הייתה מקום מושבו של הארכיבישוף במשך כמה מאות שנים, ויעד עלייה לרגל חשוב לאחר מותו של סנט אולב בשנת 1030.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחוז מחובר למחוזות האחרים על ידי כביש 6 האירופי (E6) שעובר בטרונדהיים ומחבר את אוסלו בדרום ועובר צפונה לאורך החוף ומסתיים ממש מזרחית לקירקנס בפינמרק. תוואי אירופה E39 מקשר בין דרום טרנדלג למור אוד רומסל.

במחוז ישנם שני שדות תעופה: שדה התעופה רורוס ושדה התעופה אורלנד. שדה התעופה של טרונדהיים, ורנס, נמצא למעשה בסטירדל שבנורד-טרנדלג.

יש רכבות מקומיות המחברות בין כמה עיריות; ישנן גם רכבות המחברות את טרונדהיים לאוסלו, בודו, רורוס וסטיינקר בנורווגיה, וכן סטורלין בשוודיה.[2]

במהלך חודשי הקיץ עוצרות ספינות שייט גדולות יותר בטרונדהיים.

אקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מזג האוויר נקבע מאוד לפי כיוון הרוח; רוח דרומית ומזרחית מביאים מזג אוויר שטוף שמש, ואילו מערבית מביאה משקעים עם מזג אוויר מתון בחורף ומזג אוויר גשום קריר בקיץ. צפון מערב-מערב מביא את מזג האוויר הגרוע ביותר עם שלג בחורף (לרוב גשם או גשם בחוף). המשקעים השנתיים הממוצעים משתנים מ-2,000 מ"מ באזורים מסוימים בפוסן, ל-850 מ"מ בטרונדהיים ו-500 מ"מ בלבד באופדל. באזורים הפנימיים בגבהים גבוהים במקצת יש חורפים קרים עם כיסוי שלג אמין, בעוד שבאזורי החוף יש אקלים ימי עם חורפים מתונים וסוערים יותר. בסולה בעיריית פרויה יש ממוצע של 1.5 מעלות צלזיוס בחודש הקר ביותר. ברורוס, בגובה של 628 מ '(2,000 רגל), הממוצע של ינואר הוא 11.2 מעלות צלזיוס (12 מעלות צלזיוס; טמפרטורות הקיץ אינן שונות כל כך הרבה; השפלה המוגנת מעט בפנים הארץ תהיה בקיץ החם ביותר. בסיס תקופה 1961–1990.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דרום טרנדלג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sigrun Hofstad, Fylkespolitikerne sier ja til Trøndelag fylke, NRK, ‏2016-04-27 (ב־)
  2. ^ Vy (før NSB og Nettbuss) | Togbillett | Bussbillett | vy.no, www.vy.no (בנורווגית)