האתגר (סרט, 2023)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האתגר
Вызов
בימוי קלים שיפנקו עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קונסטנטין ארנסט
ויטאלי שליאפו
דניס ז'לינסקי
אדוארד אילויאן
דמיטרי רוגוזין
סרגיי טיטינקוב
אלכסיי טרוציוק
תסריט קלים שיפנקו
באקור באקוראדזה
שחקנים ראשיים יוליה פרסילד
אליונה מורדובינה
צילום אלכסיי דודין
מדינה רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה רוסקוסמוס
ערוץ 1 הרוסי
אולפן Yellow, Black and White
חברה מפיצה סנטרל פרטנרשיפ עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 11 באפריל 2023 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 165 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה space drama, דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 1 מיליארד רובל
הכנסות 2.1 מיליארד רובל
פרסים פרס הפדרציה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
vyzov.roscosmos.ru/101/
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האתגררוסית: «Вызов») הוא סרט דרמה רוסי, בבימויו של קלים שיפנקו ובהפקת קונסטנטין ארנסט, בכיכובה של יוליה פרסילד כרופאה שנשלחת לטפל בקוסמונאוט על תחנת החלל הבינלאומית.[1][2][3] הסרט צולם בתחנת החלל הבינלאומית והוא הראשון מסוגו.[4] זהו שיתוף הפעולה הראשון בין תאגיד החלל הרוסי רוסקוסמוס והשידור הציבורי של הערוץ הראשון.[5]

הקרנת הסרט החלה ב-10 באפריל 2023. הביקרות לא הייתה חד-משמעית. יוצרי הסרט ויוליה פרסילד קיבלו פרס הפדרציה הרוסית על עבודתם בסרט.

זהו הסרט העלילתי הראשון בהיסטוריה של הקולנוע שצולם בחלל החיצון, הרבה לפני תחילת ההפקה על אפוס החלל של טום קרוז, שתקציבו 200 מיליון דולר והוכרז ב־2020. "האתגר" הוא חלק מפרויקט מדעי של רוסקוסמוס שנועד להפוך להוכחה לעובדה שטיסות חלל הופכות בהדרגה לזמינות לא רק עבור מקצוענים, אלא גם למגוון רחב יותר של מתעניינים בתחום.

"האתגר" הוא סיפורה של רופאה רוסייה שנשלחת לתחנת החלל הבינלאומית לנסות להציל את חייו של קוסמונאוט.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקוסמונאוט בוגדאנוב מאבד את הכרתו בזמן טיסת חלל. הרופאים מחליטים שיהיה צורך לבצע ניתוח לב באפס כבידה. מנתחת הלב ז'ניה, שאין לה זמן לגדל את בתה המתבגרת, נבחרת להתכונן לטיסה לחלל לביצוע ההליך הרפואי המורכב באפס כבידה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סויוז MS-19

עבדנו ממש קשה ואנחנו ממש עייפים, למרות שאנחנו נשארים במצב רוח טוב ומחייכים. האימונים היו קשים מבחינה פסיכולוגית, פיזית ומוסרית... בתור שחקנית, מעולם לא היו לי ציפיות להגיע לחלל... אבל אני חושבת שברגע שנשיג את המטרה, כל זה ייראה לא כל כך קשה ונזכור את האימונים עם חיוך

בשנת 2020 פרסם תאגיד החלל הרוסי רוסקוסמוס דרישות לשחקנית לצורך השתתפות בצילומי סרט חלל בתחנת החלל הבינלאומית. ערוץ 1 הרוסי נבחר כפלטפורמה להפקת הסרט העלילתי. לאחר ועדה ממלכתית פורסם במאי 2021 כי שחקנית הקולנוע יוליה פרסילד תגלם את התפקיד הראשי. לצדה תשתתף בצילומים גם השחקנית אליונה מורדובינה, כשההכנות לטיסת חלל החלו ב־1 ביוני 2021. כדי להתכונן לצילומים, קלם שיפנקו התאמן באופן אינטנסיבי והוריד 15 ק"ג ממשקלו. בטיסת החלל, הוא עצמו שימש הצלם, מאפר ומעצב ההפקה. הקוסמונאוט אנטון שקפלרוב היה למפקד הטיסה, בעוד שיפנקו ופרסילד טסו כמהנדסי טיסה. צוות הגיבוי כלל את הקוסמונאוט אולג ארטמייב, הצלם אלכסיי דודין והשחקנית אליונה מורדובינה. בחודשים שקדמו לשיגור פרסילד ושיפנקו עברו אימונים רבים.

הקטעים שצולמו בחלל כללו כ־35 דקות מהסרט המלא. החוויה הייחודית של אימון אקספרס לטיסה של טייסי חלל לא-מקצועיים עשויה להיות שימושית לאחר מכן לצורך האמיתי לשלוח מדענים או רופאים לחלל. החל מה־12 בספטמבר הערוץ הראשון שידר את סדרת התעודה "האתגר — הראשונים בחלל" על הכשרתם של משתתפי הסרט.[9]

שיגור החללית בוצע ב־5 באוקטובר 2021 מקוסמודרום בייקונור בטיסת סויוז MS-19, כאשר פרסילד ושיפנקו התכוננו לטיסתם בנמל החלל עצמו.[10][7] צילומי הסרט בחלל החלו עוד באותו היום.[8]

תחנת החלל הבינלאומית, בה נערכים חלק מהצילומים.

לראשונה, רוסקוסמוס בחנה בשטח כיצד מפקד טיסה מומחה יכול להטיס חללית לבדו כשעמו שני "נוסעים", ללא יכולת לקבל עזרה ממהנדס טיסה או קוסמונאוט מחקר — בפעם הראשונה בהיסטוריה של טיסות החלל הרוסיות. בנוסף, נבדקה בפועל החוויה הייחודית לחלוטין של הכשרה מהירה מאוד של קוסמונאוטים לא מקצועיים שהצטברה במהלך ההכנות לטיסה שתידרש במקרה של צורך ממשי בשליחות דחופות של מדענים, רופאים או בעלי מקצוע אחרים שאינם טייסי חלל מקצוענים.

כתוצאה מביקורת על הרעיון לצלם סרט בחלל תוך פגיעה אפשרית בתוכניות הטיסה הסדירות, הקוסמונאוט סרגיי קריקאליוב, פוטר מרוסקוסמוס בשנת 2021, כאשר מאוחר יותר, הנהלת רוסקוסמוס בחנה מחדש את פיטוריו של קריקאליוב והשיבה אותו לעבודה.

שיפנקו ופרסילד חזרו לכדור הארץ, 12 ימים לאחר מכן בטיסת סויוז MS-18, עם הקוסמונאוט אולג נוביצקי, ב־17 באוקטובר 2021. הצילומים הושלמו באוקטובר 2022 לאחר ששלב הצילומים הסופי נערך באתר קוסמודרום בייקונור.

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט יצא לאקרנים ב־20 באפריל 2023 והכניס יותר מ־2 מיליארד רובל לעומת תקציב הפקה של מיליארד רובלים.

הסרט זכה לביקורות מעורבות והוקרן גם במדינות כמו מונטנגרו, סלובניה, בוסניה והרצגובינה, קרואטיה, סרביה, מקדוניה הצפונית ובמדינות הערביות במזרח התיכון.

ב־1 בספטמבר 2023, הסרט שוחרר לצפייה ישירה בשירותי הסטרימינג Start.ru, Okko, Wink ו־Premier.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא האתגר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]