הלן שרמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ד"ר הלן שרמן
ד"ר הלן שרמן
ד"ר הלן שרמן
ד"ר הלן שרמן
לידה 30 במאי 1963 (בת 60)
שפילד, אנגליה
מידע כללי
בשירות קוסמונאוטית
לאום אנגליהאנגליה אנגליה
השכלה
תקופת השירות 1989–הווה (כ־35 שנים)
זמן שהייה בחלל 7 ימים 2 שעות ו-13 דקות
עיסוק נוכחי כימאית
משימות
סויוז TM-11, סויוז TM-12, תחנת החלל מיר
עיטורים
  • קצינה במסדר האימפריה הבריטית
  • מדליה על הישגים בכיבוש החלל
  • עיטור הידידות בין העמים
  • עמית האגודה המלכותית לכימיה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ד"ר הלן פטריסיה שרמן (Helen Patricia Sharman נולדה ב-30 במאי 1963 בשפילד, אנגליה) היא טייסת חלל בריטית שנשלחה כמדענית לתחנת החלל הסובייטית מיר. שרמן הייתה אזרח הממלכה המאוחדת הראשון בחלל.

ביוגרפיה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרמן נולדה וגדלה בשפילד, אנגליה. למדה כימיה לתואר ראשון באוניברסיטת שפילד (1984), הדוקטורט שלה הוא מבירקבק, אוניברסיטת לונדון. היא עבדה במחקר ופיתוח בחברת ג'נרל אלקטריק האנגלית, ולאחר מכן בחברת מרס בפיתוח טעמים לשוקולד.

תוכנית ג'ונו[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכנית ג'ונו הייתה יוזמה של קונסורציום בריטי פרטי לשלוח אסטרונאוט בריטי אל תחנת החלל הסובייטית מיר. זאת במסגרת שבה תוכנית החלל הסובייטית "מכרה מקומות" בתחנת החלל. הכסף נאסף באמצעות תוכנית הגרלות מיוחדת, מכירת זכויות לשידורי טלוויזיה ומכירת חסויות לחברות בריטיות. בסופו של דבר הבריטים לא הצליחו לאסוף את כל הסכום הנדרש, אולם שליט ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב הורה להמשיך את היוזמה במימון סובייטי.

הקונסורציום פרסם קריאה למועמדים: "דרוש אסטרונאוט, לא נדרש ניסיון קודם". 13000 איש נענו לקריאה מתוכם נבחרו 4 מועמדים: הלן שרמן, עוד מדען ושני טייסי קרב. בסופו של דבר שרמן והטייס טימותי מייס נבחרו להיות האסטרונאוטים ויצאו לרוסיה לאימונים שכללו גם לימוד רוסית.

המשימה בחלל[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרמן שוגרה אל תחנת החלל בחללית סויוז TM-12, יחד עם 2 קוסמונאוטים סובייטיים (אנטולי ארצברסקי היה מפקד צוות), ב-18 במאי 1991. היא הוחזרה בחללית סויוז סויוז TM-11 ב-26 במאי.

משימותיה של שרמן במהלך שהותה בתחנת החלל היו: ביצוע ניסויים בתחומי הרפואה ומדעי החקלאות, צילום מהחלל של האיים הבריטיים ותקשורת רדיו עם תלמידי בתי ספר בבריטניה. בין הניסויים שביצעה הייתה בחינה של מוליכות-על בטמפרטורות גבוהות באמצעות אלקטרוגרף ומספר ניסויים על התנהגות צמחים בתנאים של חוסר משקל: על הקרקע הם צומחים כלפי מעלה ובתנאים של חוסר משקל הם צומחים לכל הכיוונים[1].

לאחר הטיסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרמן עסקה בפופולריזציה של המדע בדגש על החלל. הנחתה תוכניות בטלוויזיה החינוכית של הBBC וברדיו, פרסמה אטוביוגרפיה בשנת 1993, וספר ילדים בנושא החלל (1997). בהמשך עבדה במעבדת המטרולוגיה הלאומית הבריטית. ב-2015 מונתה למנהלת התפעול של מחלקת הכימיה באימפריאל קולג'.

פרסים ואותות כבוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הלן שרמן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ריאיון עם הלן שרמן באתר האימפריאל קולג'.
  2. ^ המינויים החדשים, The London Gazette, מספר 62150 עמוד N4 מתאריך 30 בדצמבר 2017