המחסן של כאילו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כאילו וכמוני

המחסן של כאילו היא תוכנית טלוויזיה ישראלית לילדים ששודרה בערוץ הילדים בין השנים 19921997. את הסדרה בראשיתה יצר התסריטאי והבמאי יוסי אשדות לבקשתו של אלון שטרוזמן מי שהיה מנהל התוכניות בערוץ הילדים. מאוחר יותר, הצטרפה לכתיבה שירה גפן, שגם כתבה את שיר הפתיחה של הסדרה.

המפיקה והעורכת של התוכנית, מטעם ערוץ הילדים, הייתה אורנה לביא-פלינט, והיא הופקה על ידי חברת "סרטי ארגו".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונות הראשונות שני כוכבי התוכנית היו כאילו, בעל המחסן והאפסנאי הראשי של ערוץ הילדים, אותו גילם אריה מוסקונה, ואפילו, בובה דמוית פיל. כאשר העונות האלה פעלו כרצועות שידור בשעות הבוקר והערב, ועל פי העונה השנייה העונה התרחשה במחסן של תיאטרון. בעונות הבאות התחלף אפילו בכמוני (אילן סביר), שהיה דמות צהובה חובבת תירס וסרטים מצוירים. כמוני אהב משחקי מילים, לדוגמה את המחסן כינה "החמסן", וכשהיה שמח היה אומר "פצפוצים!", וכשהיה מאוכזב הוא היה אומר "בטטה!". כאשר על פי העלילה המחסן היה שייך לערוץ הילדים עצמו, והיה ממוקם תחילה בגינת ההפתעות כאשר דמותו של שפיץ עצמו (עמי ויינברג) התארחה בעונה הראשונה כשהיא בקשה מכאילו שיכין"כפפות לאוזניים" והשיא היה בפורים 1994 כשהדמויות של המחסן התאחדו עם הדמויות של הגינה וכאילו עצמו התחפש לכמוני וכמוני עצמו לליצן. בפרקים האחרונים של העונה השנייה היו שתי קשתות סיפור שכללו: שליחות של כאילו למדבר צין ומחסנאי חדש שכמוני לא כל כך הסתדר אתו והופעה שלהם בכפר האירוסים.

בעונות הראשונות (19921993) שיר הפתיחה של התוכנית הולחן והופק על ידי אורי כבירי, נכתב על ידי שירה גפן ובוצע על ידי אופירה יוספי. במופע "ערוץ הילדים על הבמה" מ-1993 בוצעו שירי הפתיחה של תוכניות ערוץ הילדים על הבמה, בחלקם על ידי הזמרים המקוריים שביצעו אותם בטלוויזיה, ובו שיר הפתיחה המקורי של "המחסן של כאילו" בוצע לא על ידי אופירה יוספי אלא על ידי אורנה ומשה דץ בעיבוד רוקיסטי של גיא מרוז. החל מ-1994 עד 1997 הוחלף שיר הפתיחה בשיר חדש שביצעה גני תמיר.

בעונות המאוחרות יותר התבצעו מספר שינויים בתוכנית: בובת דמותו של "כמוני" עוצבה מחדש לבובה מעט גדולה יותר הכוללת גם עפעפיים זזים בעיניו, אולם תוך שמירה על מראהו המוכר. לתוכנית הצטרפה דמות נוספת בשם "דווקא" (אופירה ארכוני), יצור ירוק חובב אשפתות הניזון מחלודה ובעל קול צורמני, שטוען שהוא היה במחסן מאז ומתמיד ושהמקום שייך לו. "דווקא" מנסה מספר פעמים לגרש את כמוני וכאילו מהמחסן אך ללא הועיל. באותה עונה הצטרף גם "דיווקי", בן דודו של דווקא שלעיתים היו כאילו וכמוני מתבלבלים בינו לבין דווקא. כמו כן, בעונות האחרונות הופסק שילוב סרטוני אנימציה קצרים בתוכנית, אשר הוקרנו לכאורה על גבי המסך שבמחסן תוך הפעלת מכניקה מורכבת. וכן, בעונה הזאת המחסן וגינת ההפתעות הופרדו. כשגינת ההפתעות הייתה בעלת תפאורה אחרת ומחסן משלה, והמחסן עצמו הפך להיות חלק מהמבנה שבו הערוץ שכן. דמותו של כאילו ב1997 כיכבה באחת התוכניות של "כדור פורח".

בשנת 1995 דמותו של כאילו השתתפה במחזמר המבוסס על התוכנית בשם "מחסן ההפתעות". בעלילת המחזמר כאילו הסתיר כמה אומני קרקס ממנהלם הזדוני. במחזמר עצמו שולבו בעיקר שירים מסרטים בכלל ומסרטים של דיסני בפרט. בנוסף לאריה מוסקונה עצמו, השתתפו במחזמר דובי גל, ענת עצמון ורות גונזלס.

בשנת 1997 עלה מופע של התוכנית, כשאת דמותו של כמוני שיחק אמיר שלום.

בשנת 2005 זכתה הסדרה לעיבוד בימתי בכיכובם של אריה מוסקונה בתפקיד כאילו ואילן סביר בתפקיד הבובה כמוני. את העיבוד לבימה כתב יוסי אשדות וביים צדי צרפתי. ההצגה זכתה להצלחה רבה בקרב קהל מעריצי הסדרה.

בשנת 2006 נבחר כמוני במקום הראשון בתחרות "הבובה הכי מוערצת בתולדות ערוץ הילדים" בתוכנית "היכל התהילה".

בשלהי שנת 2008 שודרה הסדרה בשידורים חוזרים בערוץ הילדים, לראשונה מזה מספר שנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]