ויליאם ממלר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויליאם ה. ממלר
William H. Mumler
לידה 1832
בוסטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 16 במאי 1884 (בגיל 52 בערך)
בוסטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות 1847–1884 (כ־37 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם ה. מַמלֶראנגלית: William H. Mumler, 1832 – 16 במאי 1884) היה צלם רוחות אמריקאי שפעל בניו יורק ובבוסטון. "צילום רוחות", משמעו צילום של אדם חי, כשברקע מופיעה לכאורה רוחו של אדם מת. שתי עבודותיו המפורסמות, הן של מרי טוד לינקולן עם רוחו של אברהם לינקולן, וצילום של המדיום מאסטר הארוד, עם שלוש רוחות מנחות.

תצלום הרוחות הראשון של ממלר היה דיוקן עצמי שכלל גם את מה שנראה כרוחו של בת דודתו שנפטרה. ממלר עזב את עבודתו כיהלומן, והחל לעבוד כצלם רוחות, בנצלו את מצוקתם של המשפחות שאיבדו את יקיריהן במלחמת האזרחים האמריקנית.

לאחר שהואשם במספר אישומים, ולמרות שזוכה מאשמת הונאה, הקריירה שלו בתור צלם רוחות הסתיימה, והוא נפטר בחוסר כל. תצלומיו של ממלר נחשבים כיום כזיוף.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תצלומו של פי. טי. ברנום יחד עם "רוחו" של אברהם לינקולן, כפי שזויף לבקשתו על ידי אברהם בוגרדוס, לשם הצגת השיטה במשפט כנגד ממלר.

לפני פרוץ הקריירה שלו כצלם רוחות, ממלר עבד כחרט בבוסטון ועסק בצילום כתחביב. בשנות ה-80 המוקדמות של המאה ה-19, פיתח תשליל של דיוקן עצמי שלו, ובתצלום הופיע, מה שנראה, כרוחה של בת דודתו שנפטרה כתריסר שנים קודם לכן. תצלום זה הוכר כתצלום הרוחות הראשון, תצלום המשלב איש חי עם רוחו של אדם שנפטר (בדרך כלל קרוב משפחתו). ממלר החליט להפוך לצלם רוחות מקצועי, ועבר לניו-יורק. מספר מומחי צילום בזמנו בחנו את עבודותיו ולא מצאו הוכחות לזיוף.

צילום רוחות הפך להיות מבוקש בקרב משפחות שאיבדו את יקירן במהלך מלחמת האזרחים האמריקנית, ושחיפשו זכר להם.

האישה איתה התחתן ממלר עסקה כ"מדיום מרפא", לצידו.

אנשים רבים מתחו ביקורת על פועלו של ממלר, וביניהם המתחן פי. טי. ברנום שטען שממלר ניצל את אמונם של אנשים שדעתם שובשה מיגון. זאת, לאחר שנתגלה שכמה מה"רוחות" שהופיעו בתצלומיו של ממלר, היו בעצם של אנשים חיים, והאשמות שפרץ לבתיהם של כמה מהמצולמים, על מנת לגנוב תצלומים של הנפטרים.

ממלר הואשם בזיוף באפריל 1869. ברנום העיד כנגדו במשפט, תוך הצגת תצלום שזייף הצלם אברהם בוגרדוס לבקשתו, המציג את ברנום עצמו עם "רוחו" של אברהם לינקולן. למרות שבמשפט עצמו ממלר זוכה, הקריירה שלו כצלם רוחות, נהרסה עקב הפרסום השלילי.

לאחר המשפט, פיתח שיטת צילום שנודעה כ"שיטת ממלר", בה הדפיס תמונות באמצעות תחריטי עץ.

ממלר נפטר ב-1884 ותצלומיו ידועים כהונאה.

תצלומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוחו של אברהם לינקולן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרי טוד לינקולן עם רוחו של אברהם לינקולן

אחד מתצלומיו המפורסמים של ממלר, מראה את מרי טוד לינקולן, עם "רוחו" של בעלה, אברהם לינקולן.

מלווין ווילין, חוקר העל-טבעי, טוען בספרו "רוחות שנתפסו בפילם", שהתצלום צולם בסביבות 1869 ושממלר כלל לא ידע את ייחוסה של הגברת, בחושבו ששמה גברת טנדל, ורק לאחר שפיתח את התשליל, הבין את זהותה האמיתית.

אף על פי שהתמונה אובחנה כזיוף מסוג חשיפה כפולה, היא זכתה לתפוצה רחבה.

מאסטר הארוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאסטר הארוד היה מדיום צעיר ממסצ'וסטס, שצולם בערך ב-1872. תצלום אחד שלו הראה לכאורה גם את שלוש הרוחות של אירופה, אפריקה ואמריקה. התצלום פורסם ב"ז'ורנאל הדתי-פילוסופי" ב-24 באוגוסט 1872.

תצלומים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תצלומים אחרים של ממלר כללו תמונות של רוחות מגוונות, כולל קרובים, ארוסות ורוחות מנחות, בתצלומים של אנשים חיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויליאם ממלר בוויקישיתוף