ונוס המנצחת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ונוס המנצחת
Venus Victrix
מידע כללי
פַּסל אנטוניו קנובה עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך יצירה 1809-1805
טכניקה וחומרים שיש קרארה עריכת הנתון בוויקינתונים
ממדים בס"מ
רוחב 192 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 92 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים על היצירה
זרם אמנותי נאו-קלאסיציזם עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר יצירה LIV (גלריה בורגזה) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום גלריה בורגזה
רומא שבאיטליה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"ונוס המנצחת" (בלטינית: Venus Victrix) או "פולין בונפרטה כוונוס המנצחת" הוא פסל בסגנון נאו-קלאסי, המציג את דמותה של פולין בונפרטה, ונוצר על ידי הפסל האיטלקי אנטוניו קנובה בראשית המאה ה-19.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפסל "ונוס המנצחת" מציג את דמותה של פולין בונפרטה בדמות האלה ונוס. היא מתוארת בעירום חלקי, יושבת בהסבה כשבד מכסה את מבושיה ורגליה. על ידה האחת צמיד, ובידה השנייה היא מחזיקה בתפוח, המהווה סמל (אטריביוט) לדמותה של ונוס (אפרודיטה) ב"משפט פאריס". הדמות שוכבת על גבי מזרן מפוסל, המוצב על גבי כן בצורה של ספה רומית, המעוטרת בקישוטים מוזהבים ובחיקוי של בד.

הפסל הוזמן על ידי בעלה של בונפרטה, קמילו בורגזה, הנסיך השישי מסולמונה, אציל רומאי מבית בורגזה, ששימש גם כשליחו של האפיפיור פיוס השביעי. הוא שואב את השראתו ממסורת אמנותית הלקוחה מן האמנות הרומית של גילום אלים על ידי בני אצולה. למרות זאת, העירום בפסל איננו שכיח בעבודות מסוג זה. קנובה התבקש בתחילה לתאר את בורגזה כאלת הציד דיאנה, אולם על פי המסורת בורגזה צחקה מהצעה זו, משום שהאלה דיאנה היא אחת משלוש "האלות הבתולות", ואילו בורגזה נתפשה כבעלת מיניות חופשית.[דרוש מקור]

הפסל נוצר בשיש על ידי קנובה בין השנים 18051809 ברומא. הוא הוצב בתחילה בבתיו של קמילו בורגזה בטורינו ובגנואה, ובשנת 1838 בקירוב הועבר אל גלריה בורגזה ברומא, שם הוא מוצג כיום. פסל גבס ששימש כמודל עבודה מוצג כיום במוזיאון קנובה, הנמצא בפוסגנו (Possagno) שבאיטליה. פסל זה ניזוק בשנת 1917 מהפצצה בזמן קרב מונטה גראפה, אז נקטע ראשו של הפסל. בשנת 2020 נקטעו אצבעות רגלי הפסל, בשל תייר שישב על היצירה, בזמן שניסה לצלם סלפי[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ונוס המנצחת בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ A Clumsy Museum Visitor Snapped the Toes Off a Historic Sculpture in Italy While Trying to Pose for a Selfie in Its Lap, artnet News, ‏2020-08-03 (באנגלית)