טיוטה:היווצרות היקום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שאלת היווצרות היקום או ראשית היקום מעסיקה את האדם מימי קדם. עוד קודם להתפתחות כלים מדעיים נודעו תשובות מגוונות לשאלת בריאת העולם באמצעות הדת, הפילוסופיה, המיסטיקה והמיתולוגיה. במדע המודרני עוסקות הקוסמוגוניה והקוסמולוגיה בשאלה זו.

התפשטות היקום לאחר המפץ הגדול

לפי התאוריה המקובלת החל היקום במה שמכונה המפץ הגדול - אשר אירע לפני כ-13.8 מיליארד שנה. ההתחלה הייתה נקודת אנרגיה חסרת ממדים, עבור דרך פאזות שונות של אנרגיה, חלקיקים, כוחות פיזיקליים, היווצרות יסודות כימיים ועד להתגבשות צבירי חומר שהיוו את חומר הגלם למבנים השונים ביקום. כל זה בתהליך בלתי פוסק של התפשטות, או עדיף לומר התנפחות - תהליך הנמשך עד היום ויימשך גם בעתיד, ומתבטא בכך שצבירי הגלקסיות מתרחקים אחד מן השני כפי שגילה אדווין האבל, ומביא להנחה שפעם הם יצאו מנקודה אחת. עובדה נצפית זו תומכת במודל המפץ הגדול, כמו גם גילוי קרינת הרקע הקוסמית באמצעים תצפיתיים שונים הן מהארץ והן מהחלל.

אחת הביקורות המושמעות ביחס לתאוריית המפץ מתייחסת לשלמותה. מחקרים גורסים כי התאוריה אינה יכולה להיחשב שלמה, מאחר שהיא מניחה תנאים מקדימים טרם ההיווצרות, ולפיכך אינה מסבירה בריאה יש מאין (אנ'). בניסיון לפתור בעיה זו, תאוריות שונות כבר הציעו כי היקום נוצר מ"לא כלום", לדוגמה: תאוריית CEN[1].

גיל היקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך שנים רבות נאבקו אסטרונומים כדי לחשב את גיל היקום. הערכותיהם המוקדמות נעו בין 10 ל-20 מיליארד שנה, תחום מתסכל מבחינת המרחב שבו. התלבטויות אלה נמשכו עד לשיגור טלסקופ החלל האבל, הקרוי על שם האסטרונום שהחל לפני 70 שנה לחקור את גיל היקום.

אדווין האבל גילה שקצב התרחקות הגלקסיות זו מזו יחסי למרחק שלהן. קצב ההתפשטות קבוע האבל הוא המפתח לחישוב גילו וגודלו של היקום. אבל כדי לזהות את הקבוע באופן חד-משמעי יש לערוך מדידות מדויקות של הגלקסיות המרוחקות.

בחודש מאי 1999 פרסם צוות בראשות ונדי פרידמן ממכון קרנגי בוושינגטון הבירה, את תוצאות המדידות שנערכו באמצעות טלסקופ האבל בשמונה השנים שבהן עסק האבל בתצפיות עד אז.

היקום מתפשט בקצב של 21 קילומטרים בשנייה, והגיע עד כה עד למרחק של כמיליון שנות אור. מכאן שגילו המשוער של היקום הוא 12 מיליארד שנה, בערך כגיל הכוכבים הוותיקים ביותר. המספר החדש פותר סתירה מביכה: הערכות מוקדמות יותר העלו שהיקום צעיר מגיל כוכביו הקשישים.

"סוף-סוף, אחרי כל השנים הללו", אומרת פרידמן, "נכנסנו לעידן הקוסמולוגיה המדויקת. מעתה נוכל להתפנות לתמונה הרחבה יותר של מוצא היקום, התפתחותו ועתידו". אך גם המספר החדש אינו המילה האחרונה: בחודש יוני 1999 דיווחו אסטרונומים שהשתמשו במערך נרחב של רדיו טלסקופים על מדידות לגלקסיה מרוחקת אשר "מצעירה" את היקום ב-15 אחוז לעומת התוצאות של פרידמן.

התייחסות דתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההתייחסות של הדתות להיווצרות היקום השתנתה במהלך ההיסטוריה.

מאמיני הדתות האברהמיות, המבוססת על התיאור בספר התנ"ך, מאמינים בבריאת העולם. לפי אמונה זו נברא העולם על ידי האל. על פי פשט הכתוב בתנ"ך האדם נברא לפני פחות מששת אלפי שנה, ובריאת העולם קדמה לו בשישה ימים. כמו כן התנ"ך מפרט את המהלכים בבריאת העולם וסדרם הכרונולוגי.

בקרב היוונים הקדמונים התקיימו שני זרמים בנוגע להיווצרות העולם: הזרם שבראשו עמד אפלטון טען שהאל הקדמון ברא את העולם מחומר קודם, כיוון שאפילו הוא אינו יכול לברוא יש מאין. הזרם שבראשו עמד אריסטו טען שהעולם נצחי ממש כשם שהאל נצחי. קיום העולם תלוי ברצון האל, אולם לא היה רגע בריאה בפועל. היקום הוא מחזורי ולכן אין לו התחלה או סוף. אמונה זו היא המקבילה העתיקה לתאוריה המודרנית בדבר "המצב היציב".

כיום, לאחר הקבלה של תאוריית המפץ הגדול על ידי המדענים, רואים בכך חלק מהבריאתנים את ניצחונה של תאוריית הבריאה. עם זאת, רבים אחרים, ממאימיני דתות אלו וממאמיני דתות אחרות אינם מקבלים את התאוריה.

בקרב היהדות הדעות חלוקות: רוב רובו של הזרם החרדי ורוב גדול של הזרם הדתי מסרב באופן כמעט גורף לקבל את תאוריית המפץ הגדול ודבק בגרסה המקראית[2]. לעומתם ישנם אחרים המקבלים את התאוריה המודרנית ומיישבים את הסתירות-לכאורה בין הדת למדע בנושא זה. ראו למשל פירוש הרמב"ן בפרשת בראשית על ששת ימי הבריאה, וכן את פירוש הספורנו, ורש"י, ואת יישוביו של הרמב"ם במורה נבוכים[3], ועוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Spontaneous creation of the Universe Ex Nihilo - https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S221268641300037X
  2. ^ בסקר של מרכז המחקר פיו ב-2016, 96% מן החרדים ו-85% מן הדתיים העדיפו את הקביעה "בני אדם ויצורים חיים אחרים התקיימו בצורתם הנוכחית מאז ראשית הזמן" על פני קביעה שהללו עברו אבולוציה.
    About half of Israeli Jews believe in evolution. Pew Research Center, March 3, 2016
  3. ^ אגרת קלד