טכנאי מחשבים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טכנאי מחשבים
טכנאי מחשבים בעבודה

טכנאי מחשבים הוא אדם העוסק בהבטים פרקטיים של חומרת ותוכנת מחשבים, כגון: הרכבת חומרה, התקנת תוכנה, כוונון וייעול, תחזוקה שוטפת, תיקון חומרה, תיקון בעיות תוכנה (כולל שחזור מידע), אבטחת מידע, שיפור תקשורת המחשבים וייעוץ לקראת קנייה של מחשבים.

תחומי העיסוק של טכנאי המחשבים רחבים, ועוסקים בחומרה ובתוכנה: החל בתיקון או החלפת חומרה פגומה, התקנת מערכת הפעלה שלמה ותוכניות אחרות, שינוי הגדרות תוכנה וחומרה לא נכונות, טיפול בווירוסי מחשב למיניהם, ועוד. תחום העיסוק גולש לעיתים לתחומים נוספים כגון בניית ותחזוק אתרי אינטרנט, טיפול בשרתים וברשתות, סלילת תשתית רשת בבתים ובמשרדים, טיפול ברכיבים אלקטרוניים ועוד, ולעיתים משלב תחומים של מקצועות מחשוב אחרים, כדוגמת מנהל רשת ותמיכה טכנית.

תחומי פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבחון תקלות במחשבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק נכבד מהאבחון נעשה בעזרת צפייה והאזנה למחשב בעת התרחשות התקלה. למשל, מצב בו המחשב מאט עד לכיבוי מוחלט, מורה על צורך בבדיקת מערכת הצינון של המעבד. טכנאים אמורים לדעת שהמעבד מעוצב כך, שבמקרה של חימום יתר, הוא יאט או ייכבה, כדי למנוע קלקול. אולם, מעבר לפירוש תצפיות בלתי אמצעיות, בעזרת ידיעות שבהן אמור להחזיק הטכנאי, הטכנאי מחזיק גם כלי אבחון. כלי האבחון לתקלות במחשבים מחולקים למספר קבוצות:

  • כלי חומרה שמובנים בכל מחשב (כגון הרמקול הקטן שעל לוח האם, שמצפצף בעת האתחול, באופן התואם קוד אבחון תקלות וכמו הפלט על המסך ממערכת הבדיקה העצמית של ה-BIOS).
  • כלי תוכנה שמובנים בכל מערכת הפעלה (כמו יומן האירועים וכמו מנהל החומרה).
  • כלים חיצוניים (חלקם רק מאבחנים וחלקם גם מציעים טיפול) כמו אנטיוירוס או כרטיס פוסט-קרד (כרטיס עם צג קטן שבהתקנתו במחשב מופיע על הצג שלו מספר המורה על סוג התקלה).

תיקוני חומרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טכנאי עובד עם שני סוגי חומרה עיקריים: מחשבים נייחים (מחשבים אישיים ושרתים) ומחשבים ניידים. טכנאים גם מתקנים לעיתים מגוון של ציוד היקפי הכולל התקני קלט - מקלדות, עכברים וסורקים, התקני פלט - מסכים, מדפסות ורמקולים, והתקני אחסון החל מדיסקים חיצוניים (דיסק קשיח מחובר למחשב על ידי מגוון חיבורים - USB, Firewire, Ethernet, SATA) עד למחשבי אחסון מידע מיוחדים המוגדרים כשרתים.

טכנאים העוסקים ברשתות מחשבים יעבדו גם עם חומרת רשת כגון ראוטרים, סוויצ'ים (מפצלי רשת), כבלי רשת, ורשתות אלחוטיות.

תיקוני תוכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחזור מסמכים ומידע אישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד התיקונים המבוקשים ביותר הוא שחזור מידע. זאת משום שבניגוד לשאר הקלקולים במחשב, מידע פרטי שנמחק (למשל: מסמכים שהמשתמש יצר או תמונות שצילם), אינם ניתנים לקנייה מחדש, במקרה שבו התיקון מסתבר כיקר או מסובך מדי. ישנן מעבדות שכל התמחותן היא בשחזור מידע, בייחוד במקרים של דיסק קשיח שנפגם חומרתית.

בשל חשיבותו של המידע האישי של המשתמש, לפני כל תיקון מסובך של החומרה או התכנה, אם הדבר אפשרי, הטכנאים מגבים את מסמכי המשתמש והגדרותיו כך שלאחר התיקון המשתמש לא יאבד שום חלק מהמידע הקריטי שלו.

שחזור קובצי תוכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כעיקרון, תיקון תקלות דורש את אבחונן. אולם, לא תמיד הדבר אפשרי. לכן יש מספר שיטות תיקון בלא אבחון:

  • שיטה יעילה, פשוטה ודלת סיכון ידועה כ- "שחזור מערכת" (System Restore). זהו שחזור שבו מוחזרים קובצי הפעלת התכנות, כמו גם הדרייברים, למצב שבו הם היו לפני תאריך הקלקול (הטכנאי בוחר את תאריך היעד של השחזור).
  • דרך פשוטה אחרת, היא שחזור כל המחשב למצבו הראשוני - המצב בו היה מיד לאחר התקנת מערכת ההפעלה (System Recover). במצב זה כל דבר ששונה במחשב כגון הגדרות או קבצים אישיים יימחקו אם לא גובו קודם למדיה חיצונית. שחזור מערכת למצבה הראשוני יהיה מלווה בהתקנות מחדש של תוכנות והעתקה מחודשת של מסמכים.
  • פרמוט והתקנה מחדש של מערכת ההפעלה - לפני נקיטה בצעד קיצוני זה, יש לגבות לא רק את המידע האישי אלא גם את הדרייברים של המערכת. במצב שבו נוקטים בשיטה זו, כאשר אין אפשרות גיבוי טובה, עשוי לדרוש ימי עבודה אחדים שיוקדשו לחיפוש הדרייברים ברשת האינטרנט ויהפוך את כל התיקון לבלתי כלכלי. בחלק מהמקרים, בתהליך זה יאבדו רישיונות של תכנות שלא היה להם גיבוי.

כאשר ניתן לאבחן את הבעיה, הטכנאי יכול להסיר פריט תוכנה מסוים (יישום, שירות, דרייבר, עדכון תוכנה), שגרם לה, או לכווננו ולהתאימו למחשב.

לימוד והסמכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טכנאות מחשבים נלמדת במוסדות להכשרה טכנית, בתוכניות לימוד שחלקן פותחו על ידי מוסדות אלה, וחלקן פותחו על ידי חברות גדולות, כגון מיקרוסופט וסיסקו, ומלוות במבחנים מטעמן. עם זאת, מבחינה חוקית, העיסוק במקצוע אינו מחייב מעבר הכשרה או בחינות הסמכה, ופעמים רבות הכשרת העוסקים בתחום היא מכח לימוד עצמי, צבירת ניסיון מעשי וכישרון בסיסי בתחום.

מקומות עבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טכנאי מחשבים עשוי לעבוד כשכירים במחלקת טכנולוגיית המידע בארגונים וחברות, מרכזי שירות או חנויות מחשבים. חלק מהטכנאים עצמאיים או בעלי חברה המספקת שירותי תמיכה. חלקם קבלני משנה המשמשים כפרילנסרים או יועצים. מבין הטכנאים העצמאיים, חלק מהטכנאים מספקים שירות בבית הלקוח, בעוד שאחרים מספקים שירות בבית העסק שלהם, אליהם מביאים הלקוחות את מחשביהם.

אפשרויות הקידום הן בעיקר למקצועות מחשוב מתקדמים יותר, כגון מנהל רשת ומנהל תשתיות מחשוב, או לתפקידי ניהול ושיווק בחנויות ורשתות מחשבים.