נסיכות אנסבך – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:


==היסטוריה==
==היסטוריה==
בשנת [[1331]] עברה הנסיכות כחלק מ[[הרוזנות העירונית נירנבררג]] לידי [[בית הוהנצולרן]]. בשנת [[1398]] לאחר מותו של [[פרידריך החמישי, רוזן נירנברג]], חולקה נחלתו בין בניו; בנו הבכור [[פרידריך הראשון, הנסיך הבוחר מברנדנבורג|פרידריך השישי, רוזן נירנברג]] קיבל את אנסבך, ואילו בנו הצעיר [[יוהאן השלישי, רוזן נירנברג]] קיבל את אזור [[ביירוית]]. לאחר מותו של יוהאן השלישי ב-[[11 ביוני]] [[1420]], התאחדו שתי הנסיכויות תחת פרידריך השישי, שקיבל בשנת [[1415]] את [[נסיכות הבוחר מברנדנבורג]].
ב[[ימי הביניים]] היו בעיר חילופי שלטון רבים ובהם ניתן למנות את הדוגמאות הבאות:

* בשנת [[1331]] עברה הנסיכות לידי [[בית הוהנצולרן]] אשר שלט ב[[פרוסיה]] תקופה ארוכה.
לאחר מותו של פרידריך ב-[[21 בספטמבר]] [[1440]], חולקו שטחיו בין בניו; [[יוהאן, מרקיז ברנדנבורג-קולמבאך|יוהאן]] קיבל את הנסיכות של ביירוית (ברנדנבורג-קולמבאך), [[פרידריך השני, הנסיך הבוחר מברנדנבורג|פרידריך]] קיבל את נסיכות ברנדנבורג, ו[[אלברכט השלישי, הנסיך הבוחר מברנדנבורג|אלברכט]] קיבל את אנסבך. לאחר מכן אנסבך הייתה תחת יורשיו של אלברכט, עד לשנת [[1791]].
* בשנת [[1791]] בעקבות התחזקותה של פרוסיה סופחה אליה הנסיכות.

* בשנת [[1807]] סיפח [[נפוליאון בונפרטה]] את העיר לבווריה לאחר ניצחונותיו שם.
בשנת [[1791]] מכר [[קרל אלכסנדר, מרקיז ברנדנבורג-אנסבך]] את נחלותיו שכללו אף את ביירוית ל[[פרידריך וילהלם השני, מלך פרוסיה]], עקב היותו חשוך ילדים. קרל אלכסנדר עבר עם אשתו ל[[בריטניה]], וב-[[28 בינואר]] [[1792]] סופחה אנסבך באופן רשמי ל[[ממלכת פרוסיה]].

בשנת [[1807]] סיפח [[נפוליאון]] את העיר ל[[ממלכת בוואריה]] לאחר ניצחונותיו על פרוסיה, וב[[קונגרס וינה]] פוצתה על כך פרוסיה ב[[דוכסות ברג]].


==הערות שוליים==
==הערות שוליים==

גרסה מ־13:29, 18 בנובמבר 2015

נסיכות אנסבך (Ansbach) היא נסיכות בצפון בוואריה שבגרמניה[1] שטחה הגאוגרפי משתרע על כ-4,200 ק"מ. בנסיכות זו שוכנת העיר אנסבך.

היסטוריה

בשנת 1331 עברה הנסיכות כחלק מהרוזנות העירונית נירנבררג לידי בית הוהנצולרן. בשנת 1398 לאחר מותו של פרידריך החמישי, רוזן נירנברג, חולקה נחלתו בין בניו; בנו הבכור פרידריך השישי, רוזן נירנברג קיבל את אנסבך, ואילו בנו הצעיר יוהאן השלישי, רוזן נירנברג קיבל את אזור ביירוית. לאחר מותו של יוהאן השלישי ב-11 ביוני 1420, התאחדו שתי הנסיכויות תחת פרידריך השישי, שקיבל בשנת 1415 את נסיכות הבוחר מברנדנבורג.

לאחר מותו של פרידריך ב-21 בספטמבר 1440, חולקו שטחיו בין בניו; יוהאן קיבל את הנסיכות של ביירוית (ברנדנבורג-קולמבאך), פרידריך קיבל את נסיכות ברנדנבורג, ואלברכט קיבל את אנסבך. לאחר מכן אנסבך הייתה תחת יורשיו של אלברכט, עד לשנת 1791.

בשנת 1791 מכר קרל אלכסנדר, מרקיז ברנדנבורג-אנסבך את נחלותיו שכללו אף את ביירוית לפרידריך וילהלם השני, מלך פרוסיה, עקב היותו חשוך ילדים. קרל אלכסנדר עבר עם אשתו לבריטניה, וב-28 בינואר 1792 סופחה אנסבך באופן רשמי לממלכת פרוסיה.

בשנת 1807 סיפח נפוליאון את העיר לממלכת בוואריה לאחר ניצחונותיו על פרוסיה, ובקונגרס וינה פוצתה על כך פרוסיה בדוכסות ברג.

הערות שוליים

  1. ^ יצחק זימר, פרקים בתולדות היהודים בנסיכות אנסבך, אוניברסיטת בר-אילן, 1975.
ערך זה הוא קצרמר בנושא גרמניה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.