נוואל א-סעדאווי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הגהה
שורה 21: שורה 21:


== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==
* [http://www.nawalsaadawi.net/index.html אתר הבית של נוואל א-סעדאווי]
* [http://women.walla.co.il/?w=/2104/550792 הממסד המצרי קורא להחרים סופרת פמיניסטית], הארץ.
* [http://women.walla.co.il/?w=/2104/550792 הממסד המצרי קורא להחרים סופרת פמיניסטית], הארץ.
* אמל מרקוס, [http://haemori.wordpress.com/2011/03/03/alsaadawi/ ראיון רדיו מתורגם עם נוואל א-סעדאווי], באתר "ארץ האמורי"
* אמל מרקוס, [http://haemori.wordpress.com/2011/03/03/alsaadawi/ ראיון רדיו מתורגם עם נוואל א-סעדאווי], באתר "ארץ האמורי"

גרסה מ־16:35, 29 במרץ 2016

נוואל א-סעדאווי

נוואל א-סעדאווי (ערבית: نوال السعداوي, תעתיק מדויק: נַוַאל אלסַּעְדַאוִי; נולדה ב-27 באוקטובר 1931) היא פסיכיאטרית, סופרת ופורצת דרך במאבק למען מעמד האישה במצרים. סעדאווי פיתחה מודל פמיניסטי המשלב בתוכו את המסורת האסלאמית והתרבות הערבית. לאחר שהוציאה כתב עת פמיניסטי נשלחה בשנת 1981 לשנה לכלא על ידי אנואר סאדאת. פרסמה יותר מ-40 ספרים.

הגות פמיניסטית

מילת נשים

בפרסומיה ביקרה סעדאווי לעתים תכופות את מנהג מילת הנשים הנפוץ בעולם הערבי ובאפריקה.

"מאחורי הרעלה"

יצא לאור בשנת 1988 ובו מתארת סעדאווי באריכות ובשמצה את מנהג מילת הנשים. וכן מספרת על עמדתו של הנביא מוחמד ביחס לנשים ומעשיו לשיפור מעמדן בחברה, כמו ביטול מנהג רציחת תינוקות ממין נקבה שהיה קיים עד זמנו והקניית זכויות ירושה לנשים.

ריבוי גברים

סעדאווי קראה מספר פעמים לנשים לדרוש זכות ל"ריבוי גברים" כהקבלה לריבוי הנשים המותר באסלאם. בשנת 2001 הואשמה ב"כפירה בעיקרי האסלאם" לאחר שקראה לנשות ערב לדרוש לעצמן זכות להתחתן עם יותר מגבר אחד.‏‏[1]

יצירותיה של סעדאווי

בין יצירותיה של סעדאווי ניתן למצוא את:

  • "זכרונותיה של אישה רופאה" - יצא לאור לראשונה בשנת 1960 תחת צנזורה של השלטונות במצרים. ספרה הראשון של א-סעדאווי שבו היא מגוללת את הסיפור הבדיוני של רופאה אשר מורדת בחברה שבה היא חיה בחיפושה אחר נשיותה, האמת והאהבה.
  • "נפילת האימאם" - יצא לאור בשנת 1987 ותורגם מאז ל-14 שפות. בתו הבלתי חוקית של האימאם ברומן, בזה לחברה המצרית הנשלטת בידי גברים, ובה בעת מתיימרת להיות דתית.
  • "מאחורי הרעלה - נשים בעולם הערבי" - תורגם לעברית.
  • "אלוהים שוכב בערשו של הנילוס"
  • "אלוהים התפטר בוועידת הפסגה" - יצא לאור בשנת 2007 על ידי בית ההוצאה "מדבולי" המצרי, שהסיר לבסוף מעל המדפים ספר זה משום שלטעמו פוגע בערכי הדת.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ ‏הפמיניסטית הערבית מס'1 זוכתה מכפירה‏, ידיעות אחרונות, 8.7.2001
ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.