פרסונה 3 – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
תגיות: גרשיים שגויים עריכה חזותית עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
Yaronos (שיחה | תרומות)
מאין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
| שם = פרסונה 3
| שם = פרסונה 3
| שם בשפת המקור = Persona 3
| שם בשפת המקור = Persona 3
| תאריך הוצאה = 13 ביולי, 2006
| תאריך הוצאה = 13 ביולי, 2006{{ש}}
'''פרסונה 3''':{{ש}}
| סוגה = RPG, סימולציה
[[יפן]]: 13 ביולי, 2006{{ש}}
[[צפון אמריקה]]: 14 באוגוסט, 2007{{ש}}
[[אירופה]]: 29 בפברואר, 2008{{ש}}
'''פרסונה 3: FES''':{{ש}}
יפן: 19 באפריל, 2007{{ש}}
צפון אמריקה: 22 באפריל, 2008{{ש}}
אירופה: 17 באוקטובר, 2008{{ש}}
'''פרסונה 3 פורטבל''':{{ש}}
יפן: 1 בנובמבר, 2009{{ש}}צפון אמריקה: 6 ביולי, 2010{{ש}}אירופה: 28 באפריל, 2011
| סוגה = משחק תפקידים, סימולציה
| פיתוח = Atlus
| פיתוח = Atlus
| הוצאה לאור = Atlus
| הוצאה לאור = Atlus (יפן וצפון אמריקה){{ש}}[[Koei]] (אירופה)
| סדרה = [[פרסונה (סדרת משחקים)]]
| סדרה = [[פרסונה (סדרת משחקים)]]
| מצבי משחק = משחק יחיד
| מצבי משחק = משחק יחיד
| פלטפורמות = [[פלייסטיישן 2]], [[Playstation Portable]]
| פלטפורמות = [[פלייסטיישן 2]], [[Playstation Portable]]
| המשחק הקודם = [[פרסונה 2]]
| המשחק הקודם = [[Persona 2: Eternal Punishment]]
| המשחק הבא = [[פרסונה 4]]
| המשחק הבא = [[פרסונה 4]]
}}
}}

גרסה מ־00:19, 31 ביולי 2020

תבנית:מידע משחק

הלוגו של מהדורת Fes, בה מתרחשת עלילת האפילוג אשר אינה קיימת בגרסה המקורית

פרסונה 3יפנית: ペルソナ3) הוא המשחק הרביעי בסדרת המשחקים פרסונה. אף על פי שהמשחק נקרא פרסונה 3, מדובר במשחק הרביעי בסדרה המרכזית (זאת מכיוון שהמשחק השני התפצל לשני חלקים). המשחק עצמו מכיל מבנה משחק שונה לחלוטין ממשחקיו הקודמים ואף מוסיף לתוכו את ז'אנר הסימולציה (לפיה השחקן חי את חייו של הפרוטגוניסט) ובעצם פותח יקום חדש במשחק[1], מה שמוביל רבים לחשוב כי זהו המשחק הראשון בסדרה אף על פי שבפועל מדובר במשחק ראשון מבחינת אתחול הסדרה.

המשחק יצא ביפן ב-13 ביולי 2006 בעוד שבארצות הברית יצא ב-14 באוגוסט 2007 (אף על פי שהיה אמור לצאת באותה שנה שיצא ביפן, אך נדחה בעקבות בעיות בהשקת הארטבוק הרשמי) ובאירופה ב-29 בפברואר 2008 ונחל הצלחה רבה בביקורות וכן בקרב הקהל[2][3][4][5][6], שכן יצאה לו מהדורת FES (שיצאה שנה לאחר המשחק המקורי) שהכילה המשך למשחק המקורי[7] ומהדורת Portable שנועדה ל-PSP ובה היה ניתן לבחור פרוטגוניסטית במקום הפרוטגוניסט המקורי.

השינויים שנעשו במשחק לעומת המשחקים הקודמים

  • סדר יום - פיצ'ר לוח השנה וטבלת הירח, שנעדרו במשחק השני אך הופיעו במשחק הראשון, הוחזרו. על פיהם השחקן עוקב אחר סדר יומו, המתחיל בבית הספר, הממשיך לפעילות אחר צהריים (זמן זה נחשב לזמן חופשי מכיוון והשחקן יכול לנצלו לקיים קשרים עם דמויות מסוימות או ללכת למקדש במטרה להרוויח נקודות אקדמאיות או ללכת לקניון לנצל את החנויות והפעילויות שיש שם), ממשיך לערב (כמו הזמן הפנוי אחרי בית הספר, רק שהמקום היחיד שניתן ללכת אליו מחוץ למעונות הוא הקניון) ומסתיים בלילה בו השחקן יכול להחליט אם הוא לומד (וכך מרוויח נקודות אקדמאיות) או הולך לישון (אם הוא עייף). אם השחקן חוזר למעונות ומעוניין ללכת לטרטרוס (ע"ע), הוא פונה למיטסורו/פוקה בשביל כך וסדר היום מתקדם לשעה האפלה כששם הוא מתאמן בטרטרוס בלווית חברים מסוימים מהחבורה עד שהם מתעייפים (ע"ע). לפיצ'ר זה יש תפקיד משמעותי במשחק כי בעת ירח מלא מופיע בוס עיקרי בעלילה בזמן השעה האפלה. לאחר שהוא מובס, נפתחת קבוצת קומות במגדל טרטרוס (ע"ע).
  • נקודות אקדמאיות, אומץ ושארם - במהלך היום הרגיל השחקן יכול להרוויח שלושה סוגי נקודות שונים:
    • אומץ - נקודות שניתן להשיג בקריוקי בקניון או כשהשחקן מחליט לשתות את המשקה שהרופא נותן לו.
    • אקדמאיות - נקודות שניתן להשיג כשהשחקן לומד או כשהוא מתפלל.
    • שארם - נקודות שניתן להשיג בבית הקפה בקניון או כשהשחקן עונה על תשובה נכונה בכיתה. ברגע שהשחקן מצליח להשיג את הרף המקסימלי של נקודות אלה, הוא יוכל לפתח קשר חברתי עם יוקארי טאקבה (המייצגת את ארקנת האוהבים).
  • קשר חברתי - לאחר שהשחקן מסיים יום בבית הספר (שיכול לעבור מהר או כשבזמן היום, השחקן נדרש לענות על שאלה כשמורה שואל, שכן ענייה עליהן חשובה מכיוון ובחלק מהעלילה יש תקופת מבחנים שלפיה השחקן צריך לזכור את החומר אותו למד במהלך המשחק), הוא יכול לייצר קשרים חברתיים עם תלמידים מסוימים בכיתתו, חברים המתלווים אליו למסע בטרטרוס או אנשים מבחוץ וכל דמות מייצגת סוג קשר מסוים (ארקנה). בקשרים הללו השחקן חווה סיטואציה יומיומית עם הדמות איתה בחר להיקשר ועליו להתאים עצמו אליה כדי שהקשרים יתחזקו. לכל קשר 10 מפגשים שאינם מופיעים באופן רציף (שכן יש מצבים שהדמות בוחרת להיפגש עם דמות מסוימת אך הקשר אינו עולה שלב באותו יום, מה שיוצר מצב שעל השחקן ליצור כמה שיותר קשרים במקביל עם כמה שיותר דמויות). לקשרים יש חלק חשוב במשחק מאחר שבעזרתם השחקן יכול לייצר פרסונות חזקות יותר המבוססות על קשר חברתי מסוים ובכדי לחזק את הפרסונות בקרבות, עליו לחזק את הקשרים עם אנשים מסוימים עליהם מבוססים סוגי הפרסונות.
  • עמדת שמירה - בדומה לפיצרים של סדר היום, גם עמדת השמירה נעדרה מהמשחק השני אף על פי שהופיעה במשחק הראשון (בתור חדר שבתוכו עץ ורוד). ניתן לשמור את המשחק בשלושה מוקדים שונים: במעונות, בקומת הכניסה לטרטרוס וכשמדברים עם אקיהיקו בזמן החופשה.
  • טרטרוס והשעה האפלה - זהו פיצ'ר עם חשיבות גדולה במשחק, זאת מכיוון ולמגדל טרטרוס יש חלק בעלילה המרכזית של המשחק. המגדל מכיל 260 קומות המתחלקו ל-6 קבוצות שונות ובתוכן מבוכים משתנים המכילים שדים (הנקראים צללים) מסוגים שונים, תיבות בהן ניתן להרוויח כסף או פריטים מסוימים, צללים מסוג נדיר ובוסים משניים ששוכנים בשתיים-שלוש קומות מהיחידה. כל קבוצת קומות נקראת בשם מסוים ומעוצבת בסגנון שונה. אם השחקן מעוניין להתאמן בכדי להילחם בצללים ולהתחזק, הוא פונה למיטסורו/פוקה בכדי ללכת למגדל בלילה של אותו יום. עם זאת, בזמנים כמו תקופת מבחנים, לא ניתן ללכת. מגדל טרטרוס מופיע אך ורק בזמן השעה האפלה.
  • הדמויות בנבחרת - בתחילת המשחק השחקן מקבל באופן אוטומטי את יוקארי טאקבה וג'ונפיי יורי (ואחרי הירח המלא השני את אקיהיקו סנדה) בעוד שמיטסורו קיריג'ו מפקחת על השחקן מבחוץ ומאתרת צללים בעזרת הפרסונה שלה. לאחר שמצילים את פוקה יאמגישי במהלך מאורעות הירח המלא השלישי, השחקן יכול לבחור עד 3 דמויות שיתלוו אליו במהלך האימונים שיקיים בטרטרוס, כולל מיטסורו, בעוד שפוקה ממלאת את מקומה וכן מחובת השחקן לבחור במיטסורו או אקיהיקו (או את שניהם ביחד) בשל ניסיונם הרב במגדל. בניגוד למשחקים הקודמים, השחקן לא יכול לשלוט על הפעולות של שאר הדמויות בצוות שהרכיב, שכן הן פועלות באופן עצמאי, הן במהלך הסיור במגדל והן במהלך הקרבות. מעריצים רבים הטילו ביקורת על כך בעוד שמפתחי המשחק השיבו ש"הרעיון נעשה מתוך מחשבה לתת לדמויות אישיות משלהן ושהן פועלות באופן עצמאי ללא תלות ברצונות השחקן"[8]. במהלך הסיור בטרטרוס, יכולות הלחימה של הדמויות מתאפיינות לפי ארבעה מצבים: נהדר, טוב (המצב הסטנדרטי שאיתו מתחילים את הסיור במגדל), עייף וחולה. על השחקן לשים לב למצב של הדמות כי מעבר ליכולות הביצוע שלה בקרבות באותו רגע, ברגע שהשחקן יורד חזרה לקומת הכניסה, הדמות שהתעייפה פורשת למיטה (מלבד השחקן עצמו). אם מיטסורו ואקיהיקו התעייפו, השחקן לא יוכל לחזור להתאמן בטרטרוס ובכך מסיים את חלקו שם לאותו יום.
  • החלפת פרסונה במהלך הקרב - במהלך המשחקים הקודמים השחקן היה יכול להחליף פרסונה בזמן הקרב לכל הדמויות בהן הוא שלט, מלבד פרסונות תחיליות ואולטימטיביות שהיו שייכות לדמות מסוימת בשל היותן פרסונות אישיות (למשל בפרסונה 2 לא היה ניתן לתת את אפולו לג'ון קורוסו מאחר שהיה פרסונה אישית של טטסויה סואו), בכל פעם שמצא את הזמן לנכון במהלך הקרב לעשות זאת. השינוי מתאפיין בכך שמכיוון ואינו יכול לשלוט ביתר הדמויות במשחק, השחקן יכול להחליף פרסונה פעם אחת בתורו.
  • Cut In - אונמטופיאה המופיעה במהלך הקרב כשהדמויות (כולל השחקן) מזמנות פרסונה במצב קריטי או בזמן זימון פרסונה פעם ראשונה. פיצ'ר זה הפך למם ויראלי בקרב המעריצים וכן זכה למחוות רבות בקרב אמנים.
  • All Out Attack - פיצ'ר זה מבוסס על ה-Fusion Spells מהמשחק הקודם. בעוד שאת הקסמים המשולבים השחקן יכול לייצר בין שתי פרסונות מתוך מאגר הפרסונות שברשותו, השחקן יכול ללכת מכות עם האויב ביחד עם שאר הדמויות האחרות מהנבחרת לאחר שהצליחו להפיל את האויב באמצעות סוג קסם/נשק המהווה עבור האויב נקודת תורפה שבעקבותיה הוא נופל, מה שגורם לאחת הדמויות להכריז על ההזדמנות להתקפה מסוג זה. השחקן יכול לבחור לקחת את ההזדמנות או לדחות אותה.
  • פרסים בסוף הקרב - אם השחקן מסיים את הקרב בתורו, הוא מקבל הזדמנות לזכות בפרס. הפרסים מופיעים בתור קלפים ויש לשלוף פרס באקראי מבין כמות הקלפים המופיעה באותו רגע לאחר שעברו ערבוב אקראי ואלו הפרסים: פרסונה, מטבע (שאיתו ניתן לזכות בכמות מסוימת של כסף לפי כמות המטבעות בקלף), מטה (שמכפיל את כמות ה-EXP של השחקן לפי כמות המטות בקלף), גביע (שמרפא את השחקן לפי כמות הגביעים בקלף) וחרב (שמזכה את השחקן בנשק לפי כמות החרבות בקלף). על השחקן לשים לב כי הוא לא שולף קלף מקולל.
  • השינויים ב-Velvet Room - פיצ'ר זה עבר שינויים נרחבים. שינוי ראשון הוא שבניגוד למשחקים הקודמים, בהם חברי הקבוצה נכנסו יחד עם הפרוטגוניסט לחדר, השחקן נכנס לבדו לאחר שחתם עם איגור חוזה בחלום לאחר שהופיע בחלומו של השחקן במהלך תחילת המשחק. שינוי שני הוא שלפיו, במהלך שני המשחקים הראשונים, הדמויות שהתלוו לאיגור בחדר לא קיבלו סמכויות ולכן הוחלפו באליזבת', העוזרת של איגור במהלך המשחק, אשר לה ניתנות הסמכויות ליצור קשר עם השחקן אם יש צורך וכן לתווך בין השחקן לאיגור במהלך ביקוריו בחדר. השינוי השלישי מתאפיין בכך ואם השחקן זוכה במספר פרסונות מסוים לאחר קרבות, הוא יכול לייצר שילובים בין שתיים לשלוש פרסונות היכולים לייצר פרסונה חדשה מתוכם בעוד שבמשחקים הקודמים השחקן היה יכול לייצר דרך איגור פרסונות שתלויות בכמות קלפי הארקנה/טארוט שהיו לשחקן באותו הרגע, בלי תלות בפרסונות קודמות. השינוי הרביעי שהוצג היה היכולת להחזיר פרסונות ישנות שלא היו בידי השחקן באותו רגע ממאגר הנקרא Persona Compendium. השינוי החמישי שהוצג היה המשימות של אליזבת'. משימות אלו התאפיינו בלהביא דברים שונים או לייצר פרסונות עם כישור מסוים. חלק מהמשימות אמורות להיעשות בזמן מוגבל עד תאריך מסוים. אם השחקן מצליח לבצע את המשימות, הוא מקבל פרסים שונים ומתווספות משימות חדשות למאגר. יתרה מכך, איגור עצמו אינו מזכיר את פילמון או את השתייכותו אליו החל ממשחק זה בעוד שפילמון עצמו הפך לפרפר כחול ואינו מוזכר כלל בשמו. החדר עצמו מופיע בשני מוקדים שונים: בקומת הכניסה לטרטרוס ובקניון מאחורי מסדרון סודי המואר באור כחול.

עלילת המשחק

המסע

עלילת המשחק מתרחשת בעיירה בשם טאטסומי פורט איילנד (Tatsumi Port Island) ביפן בשנת 2009. המשחק מתחיל כשהפרוטגוניסט, שאל נעליו נכנס השחקן חוזר לעיר עשור לאחר שהוריו נהרגו בתאונת דרכים ועובר לגור במעונות איוואטודאי (Iwatodai), השייכים לבית הספר התיכון גקקוקן (Gekkoukan) תוך שהוא מציג עצמו כתלמיד חדש. את פניו מקבל ילד מסתורי (ששמו פארוס - פרט שמתגלה בהמשך המשחק בזמן שהוא מבקר את הפרוטגוניסט בימים מסוימים) תוך שהוא מחתים אותו בחוזה שלפיו על הפרוטגוניסט לקחת אחריות בכל דרך שיפעל. מסתבר כי המעבר נעשה על ידי קבוצה בבית הספר הנקרא S.E.E.S (ראשי תיבות של Special Extracurricular Execution Squad) - קבוצה שאמנם ידועה לכאורה כמועדון רגיל בבית הספר אך למעשה מדובר בקבוצה מיוחדת שמטרתה למגר כוחות אפלים מהעיר באמצעות כוח על טבעי הנקרא פרסונה וכל מי שבעל היכולת לזמן פרסונות (ישויות המלוות את הדמויות ומבצעות קסמים שונים) שייך לקבוצה זו. מהקבוצה הפרוטגוניסט מגלה כי במהלך חצות מתרחשת השעה האפלה - שעה סודית שבה מלבד חברי הקבוצה שמודעים אליה ואף זוכרים את מאורעותיה, שאר האנשים בעיר "הופכים" לארונות קבורה על ידי יצורים הנקראים צללים, היוצאים מתוך מגדל הנקרא טרטרוס הממוקם על אדמת בית הספר וכשהשעה נגמרת, לא רק שאינם זוכרים דבר מהאירועים שקורים בה, אלא גם לוקים בתסמונת אדישות הגורמת להם לחשוב כאילו "יצאו מאיזה טראנס" ומאבדים את רצונם לחיות. אותם קורבנות נקראים האבודים. הקבוצה עצמה פועלת מהמעונות ולכן כל חבר קבוצה מתחייב להתגורר שם בכדי להישאר בטוח משעה זו וכן לתכנן את תוכנית ההגנה על העיר מפני הצללים. לא עובר מעט זמן וצל ענקי בא לתקוף את המעונות. הפרוטגוניסט ויוקארי באים להילחם נגדו ובאותו רגע הפרוטגוניסט מגלה כי הוא יכול לזמן פרסונה. לאחר שהוא מביס את הצל מתגלה אליו בחלום איגור המסביר לו את מהות הפרסונה ומהות הקשרים החברתיים אשר יסייעו לו בהמשך ביצירת פרסונות. לאחר מקרה זה, שגרת המשחק מתחילה ועם זאת, ישנם אירועים מרכזיים שקורים במהלך העלילה.

התשובה


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

הדמויות

  • הפרוטגוניסט (במנגה: מינאטו אריסאטו, 有里 湊 ובסרטים ובמרבית העיבודים: מאקוטו יוקו, 結城 理) - דמותו של השחקן. התייתם מהוריו אשר נהרגו עשר שנים לפני תחילת המשחק בתאונה בעיר. חזר בתור תלמיד מחליף ומתגורר במעונות העיר. הארקנה אותה הוא מייצג היא ארקנת השוטה (The Fool).
  • יוקארי טאקבה (ביפנית: 岳羽 ゆかり) - בת כיתתו של הפרוטגוניסט וחברה לקבוצת S.E.E.S. כשהפרוטגוניסט מגיע לעיר היא לוקחת אותו תחת חסותה בעקבות הוראה שניתנה בידי ראש הקבוצה. על אף היותה תלמידה פופולרית ואישיותה נעימה, היא יכולה להתעצבן בקלות מדברים (כולל מדברים שנעשים בהומור) ורבה רבות עם ג'ונפיי, אותו היא מכנה לעיתים "סטופיי" (Stupei). מסתבר כי אביה של יוקארי היה חלק מפרויקט קיריג'ו אשר במסגרתו הוא יצר את השעה האפלה ואת טרטרוס ואף נהרג בתאונה שקרתה במהלך פרויקט זה עשור לפני עלילת המשחק. בהמשך יוקארי מפתחת יחסים רומנטיים כלפי הפרוטגוניסט. הארקנה אותה היא מייצגת היא ארקנת האוהבים (The Lovers).
  • ג'ונפיי יורי (ביפנית: 伊織 順平) - בן כיתתו של הפרוטגוניסט. ג׳ונפיי באישיותו אדם חברותי אך רודף שמלות ומתעצל ללמוד, מה שמוביל לפעמים שכאשר המורים שואלים אותו שאלה, הוא נעזר בפרוטגוניסט בשביל לגלות את התשובה. הארקנה אותה הוא מייצג היא ארקנת הקוסם (The Magician) (אף על פי שעם ג׳ונפיי לא ניתן לקיים קשר חברתי סביב ארקנה זו במהלך המשחק המקורי ומהדורת FES, כן ניתן בגרסת ה-Portable אם בוחרים בפרוטגוניסטית).
  • מיטסורו קיריג'ו (ביפנית: 桐条 美鶴) - תלמידה בשנה שלישית. בהתחלה אינה מצטרפת לפרוטגוניסט בטרטרוס עד לאחר הצלתה של פוקה יאמאגישי (ע"ע). מעבר להיותה תלמידה מצטיינת, מיטסורו משמשת כיושבת ראש במועצת התלמידים. דמותה ידועה כ"אמהית" לפעמים לאור אחריותה הרבה וכן לאור דאגתה הרבה כלפי הפרוטגוניסט. הארקנה אותה היא מייצגת היא ארקנת הקיסרית (The Empress).
  • אקיהיקו סאנדה (ביפנית: 真田 明彦) - תלמיד בשנה שלישית. בהתחלה אינו מצטרף לקבוצה בעקבות פציעה, אך לאחר שהשחקן מביס את הבוס השני (צל ארקנת הכוהנת), אקיהיקו מחלים ומצטרף לפרוטגוניסט במהלך אימוניו בטרטרוס. מנהיג את מועדון האגרוף בבית הספר. שימש כחבר בקבוצה המקורית ביחד עם מיטסורו וחבר נוסף בשם שינג'י אראקי (ע"ע), אליו התחבר בבית היתומים אליו הגיעו בילדותם. אותו בית יתומים עלה באש מסיבות לא ידועות והשריפה גבתה כקורבן את אחותו מיקי. כתוצאה מכך החליט אקיהיקו להתאמן ולהיות חזק יותר. אקיהיקו ידוע כתלמיד מאוד פופולרי בקרב בנות.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ RPGamer - News Bulletin - New Persona, Metal Saga Games Announced, web.archive.org, ‏2011-06-21
  2. ^ Shin Megami Tensei: Persona 3, Metacritic (באנגלית)
  3. ^ GameSpy: Persona 3 - Page 1, ps2.gamespy.com
  4. ^ GameSpy: Shin Megami Tensei: Persona 3 Review, web.archive.org, ‏2008-05-13
  5. ^ GameSpot's Best of 2007: Best Role-Playing Game, web.archive.org, ‏2009-04-08
  6. ^ RPGamer > Feature > RPGs of the Decade - 2000 to 2009 - #1, web.archive.org, ‏2014-11-10
  7. ^ RPGFan News - Atlus Announces Persona 3 Director's Cut, www.rpgfan.com
  8. ^ Interview - Katsura Hashino :: playmagazine.com :: your source for games, anime, media, and more, web.archive.org, ‏2012-03-28