רבייה תאית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
כל יכול (שיחה | תרומות)
מ תיקון קישור לדף פירושונים ביצית
SieBot (שיחה | תרומות)
מ רובוט מוסיף: tr:Hücre bölünmesi
שורה 34: שורה 34:
[[sv:Celldelning]]
[[sv:Celldelning]]
[[th:การแบ่งเซลล์]]
[[th:การแบ่งเซลล์]]
[[tr:Hücre bölünmesi]]
[[uk:Поділ клітини]]
[[uk:Поділ клітини]]
[[zh:细胞分裂]]
[[zh:细胞分裂]]

גרסה מ־11:02, 3 בנובמבר 2007

שלושת סוגי הרבייה התאית. בתחתית המיוזה ניתן לראות שני תאי רבייה (תא זרע וביצית) מתאחדים ליצירת צאצא

רבייה תאית היא תהליך החלוקה של תאי יצורים חיים.

מבחינים בין שלושה סוגים של רבייה תאית:

  • פליגה (חלוקה בינארית): אופן רבייה אל-זוויגית המשמש יצורים פרוקריוטיים (יצורים חד תאיים חסרי גרעין). הפליגה נפתחת בשכפול הדנ"א של התא, המתגלם לרוב בכרומוזום מעגלי יחיד. היא מסתיימת בחלוקת הציטופלזמה. רבייה באמצעות פליגה מאפשרת גידול אוכלוסין בקצב מעריכי. חיידקי קולי למשל מתחלקים כל כעשרים דקות בסביבת מחייה מיטבית.
  • מיטוזה: אופן רבייה אל-זוויגית המתרחש בתאים איקריוטיים סומטיים, שהם הרוב המכריע של התאים האיקריוטיים. רבים משתמשים במונח "חלוקת התא" בהתכוונם למיטוזה, אך שימוש זה, אשר מתעלם משני סוגי החלוקה האחרים, הינו שגוי. גם במיטוזה, כמו בפליגה, נוצרים שני תאי-בת זהים, אך מנגנון החלוקה סבוך בהרבה מאשר בפליגה, שכן בתאים איקריוטיים ישנם מספר כרומוזומים וקיים צורך לוודא כי לאחר שכפולם כל עותק של כל כרומוזום ימצא את דרכו אל כל אחד משני תאי-הבת. פליגה היא ככל הנראה המקור ההתפתחותי למיטוזה.
  • מיוזה: סוג זה של רבייה תאית מתרחש אך ורק בייצורים איקריוטיים המתרבים ברבייה זוויגית (כלומר: יצורים המופיעים בחלקם כזכרים ובחלקם כנקבות). בייצורים רב-תאיים מתרחשת המיוזה אך ורק בתאי הרבייה של הייצור; בבעלי חיים, למשל, תאי הרבייה הזכריים הם תאי הזרע ותאי הרבייה הנקביים הם הביציות. תוצאתה של המיוזה היא תאי-בת בעלי מערכת בודדת של כרומוזומים (במקום המערכת הכפולה הקיימת בתאים סומטיים).

יש להבדיל בין רבייה תאית ורבייה פיזיולוגית; האחרונה מתייחסת לתהליך היווצרותו של צאצא של יצור כלשהו. במקרה של יצורים חד-תאיים זהה הרבייה התאית לרבייה הפיזיולוגית (ולמעשה לא נהוג לייחס רבייה פיזיולוגית לייצורים אלו), אך בייצורים רב-תאיים קיימת הבחנה ברורה בין החלוקה של כל תא ותא בגוף, תהליך המביא לגדילה, תיקון והתחדשות, ובין היווצרותו של צאצא חדש (שהוא יהיה רב-תאי כמו הוריו).

ראו גם: מחזור התא תבנית:נ