מייקל אדוארדס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מייקל אדוארדס
Michael Edwards
לידה 5 בדצמבר 1963 (בן 60)
צ'לטנהאם
מידע כללי
שם לידה Michael David Edwards עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה בריטניה
השכלה
  • אוניברסטית דה מונפורט
  • בית הספר דונאלי סטריט עריכת הנתון בוויקינתונים
משקל 74 ק"ג עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 1.73 מטרים
eddie-the-eagle.co.uk
ספורט
ענף ספורט קפיצות סקי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מייקל "אדי" אדוארדסאנגלית: Michael "Eddie" Edwards ; נולד ב-5 בדצמבר 1963) הוא קופץ סקי לשעבר שייצג את בריטניה באולימפיאדת קלגרי (1988). אדוארדס נודע בכינויו "אדי העיט" ("Eddie the Eagle") והיה במוקד הסיקור התקשורתי באולימפיאדת קלגרי כחביב הקהל וכמושא ללעג וההערצה כאחד.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדוארדס נולד בצ'לטנהאם שבבריטניה, אביו היה טייח ואמו פועלת במפעל דלתות. הוא היה נער הרפתקן ובמשך שלוש שנים הייתה רגלו שרויה בגבס כתוצאה מפציעות ברגלו.

בגיל 13 נחשף לגלישת סקי בעת טיול באיטליה והחל להתאמן בגלישה במורד. היה חבר בנבחרת בריטניה אך לא נכלל בסגל לאולימפיאדת סרייבו (1984). הוא החליט לעבור ללייק פלאסיד שבמדינת ניו יורק בארצות הברית ולהתאמן לקראת האולימפיאדה הבאה. בשל קשיי תקציב החליט לעבור הסבה לקפיצות סקי, מקצוע בו לא היו מתחרים בריטים נוספים. לאחר מספר חודשי אימונים החל להתחרות בסבב הגביע האירופאי. אדוארדס היה קצר ראייה והרכיב משקפיים עבים שהתמלאו תדירות אדים מתחת למשקפי הסקי, כמו כן היה כבד באופן משמעותי ביחס למקובל בענף. הישגיו היו נמוכים מאוד ביחס לשאר המתחרים, והוא היה מושא ללעג ולקלס מצד פרשנים וחלק ממתחריו שטענו כי הוא מבזה את הענף, מאידך הוא זכה לאהדת הקהל. בתחרות בקנדרשטג שבשווייץ ב-1986, שבר את שיא בריטניה כשקפץ למרחק של 68 מטר בתחרות הקפיצות מגובה 70 מטר. ב-1987 ייצג את בריטניה באליפות העולם בקפיצות סקי שהתקיימה באוברסטדורף שבמערב גרמניה וסיים במקום האחרון.

בהיעדר תחרות, הוא זכה להיכלל בסגל משלחת בריטניה לאולימפיאדת קלגרי (1988). סגנונו המרושל וסיפורו האישי הפכו אותו למוקד התעניינות של האוהדים והתקשורת במשחקים האולימפיים, הוא זכה לכינוי "אדי העיט" בהתאם לשלט שהניף לכבודו אוהד בקבלת הפנים בשדה התעופה. בתחרות הקפיצה מגובה של 70 מטר סיים אחרון מתוך 58 משתתפים כשקפץ למרחק של 55 מטר. הוא בחר להשתתף גם בתחרות הקפיצה מגובה של 90 מטר, זאת על אף הפצרות המארגנים שימנע מכך בשל חוסר ניסיונו ותנאי מזג האוויר הקשים. גם בתחרות זו סיים אחרון בהפרש ניכר משאר המתחרים, על אף ששבר את שיא בריטניה כשקפץ למרחק של 71 מטר בקפיצתו הראשונה.

בעקבות התחרות הפך לסלבריטי, יום למחרת הוטס במיוחד ללוס אנג'לס להשתתף בתוכנית The Tonight Show בהנחיית ג'וני קרסון. הוא שב לכפר האולימפי לטקס סיום המשחקים, במהלכו זכה להכרה בנאומו של נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, חואן אנטוניו סמראנש שציין: ”במשחקים אלו חלק מהמתחרים זכו בזהב, חלק שברו שיאים וחלק נסק כמו עיט”. לאחר האולימפיאדה השתתף בפרסומות ובאירועים שונים, זכה בתוכניות המציאות "!Splash" והקליט מספר שירי פופ בפינית. הוא הרוויח מאות אלפי לירות שטרלינג אך איבד את כל כספו כתוצאה מהתנהלות רשלנית והוכרז כפושט רגל.

הוא המשיך להתחרות בסבב תחרויות הקפיצות בסקי אך ללא הצלחה יתרה. בעקבות הישגיו הנמוכים בקלגרי, החליט הוועד האולימפי הבינלאומי לקבוע קריטריון מינימום להשתתפות בתחרויות לפיו על הספורטאי להיות באחוזון ה-70 ומעלה מבין המתחרים הבינלאומיים או בין ה-50 המובילים בענף. קריטריון שזכה לכינוי "חוק אדי העיט". אדוארדס נכשל בניסיונותיו להשיג את הקריטריון לאולימפיאדת אלברוויל (1992), לאולימפיאדת לילהאמר (1994), ולאולימפיאדת נאגנו (1998).

ב-2016 יצא לאקרנים סרט הקולנוע "Eddie the Eagle" אודות אדוארדס, בסרט בבימויו של דקסטר פלטשר מגלם טארון אגרטון את דמותו של אדי העיט ויו ג'קמן מגלם את מאמנו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מייקל אדוארדס בוויקישיתוף