מייקל פלטלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מייקל פלטלי
Michael Flatley
לידה 16 ביולי 1958 (בן 65)
שיקגו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים קורק עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה תיכון בראדר רייס עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1991 עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ניאם אובריאן (2006–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה מדליית הכבוד של האליס איילנד עריכת הנתון בוויקינתונים
https://irisharoundtheworld.com/michael-flatleys-greatest-moments/ האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מייקל ראיין פלטלי (אנגלית: Michael Ryan Flatley;‏ נולד ב-16 ביולי 1958) הוא רקדן, כוריאוגרף, חלילן, סופר ומנחה טלוויזיה אמריקאי ממוצא אירי, אשר נודע בעולם כיוצר הופעות המחול "ריברדאנס", "לורד אוף דה דאנס", "פיט אוף פליימז" ו"סלטיק טייגר". פריצתו הגדולה הייתה במופע שהוצג לאחר השמעת השירים באירוויזיון 1994.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלטלי נולד בשיקגו להורים ילידי אירלנד. בגיל 11 החל להשתתף בשיעורי מחול, ובשנת 1969 היה הלא-אירופאי הראשון שזכה באליפות העולם לריקוד אירי. בגיל 17 זכה גם באליפות "כפפות הזהב" למתאגרפים חובבים בשיקגו. במקביל למד לנגן בחליל ואף זכה בתחרויות בתחום זה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שסיים את לימודיו התיכוניים פתח בית ספר לריקוד.

בין 1978-1979 נטל חלק במסע הופעות של Green Fields of America, אנסמבל ששם לו למטרה לקדם את המוזיקה האירית ברחבי ארצות הברית. בשנות השמונים השתתף במסע ההופעות של הצ'יפטנז, להקה זוכת גראמי הידועה אף היא בביצוע מוזיקה אירית מסורתית.

פלטלי יצר ביחד עם ג'ין באטלר את הכוריאוגרפיה המקורית למופע "ריברדאנס", אשר הוצג בהפסקה שבין השירים להצבעה בתחרות האירוויזיון ב-30 באפריל 1994 וזכה להצלחה מרובה. פלטלי ובאטלר כיכבו לאחר מכן במופע באורך מלא באותו שם אשר התבסס על פיתוח של המופע המקורי שנמשך שבע דקות. בהמשך עזב פלטלי את ההפקה בשל חילוקי דעות מקצועיים ויצר מופע משלו - "לורד אוף דה דאנס". ב"ריברדאנס" תפס את מקומו הרקדן קולין דאן.

בשנת 1998 יצר פלטלי מופע ריקוד בשם "פיט אוף פליימז". בהמשך הפיק מופע בעל אותו שם, שמחצית מהקטעים בו הוחלפו, ועמו יצא לסיבוב הופעות בארצות הברית בין 2001-2000. לאחר הפוגה בת כמה שנים יצר את המופע "סלטיק טייגר", אשר עלה על הבמות ביולי 2005. המופע עוסק בהיסטוריה של העם האירי ובהגירה האירית לארצות הברית, ומשלב מספר סגנונות מחול. במופע גם כמה מרכיבים שאפיינו את מופעיו הקודמים, כגון נגינת סולו של פלטלי בחליל, ושורת רקדנים בקטע הסיום.

‏ בעונה השביעית של תוכנית הטלוויזיה "רוקדים עם כוכבים" בגרסתה האמריקאית (2008) החליף באופן חד-פעמי את אחד השופטים. בהמשך אותה שנה הופיע בתוכנית פעם נוספת עם להקת רקדנים, ובשנת 2009 הופיע שוב בתוכנית בקטע סולו מתוך "סלטיק טייגר". בשנת 2009 הנחה פלטלי את תוכנית הריאליטי Superstars of Dance של רשת הטלוויזיה NBC.

במרץ 2017 נפצע ופרש ממחול[1].

בהמשך כתב, ביים וכיכב בסרט הביון והריגול Blackbird (2018)[1].

ספרו[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2006 הוציא פלטלי ספר אוטוביוגרפי שכותרתו Lord of the Dance: My Story.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלטלי גייס כספים למחקרים על מחלת הסרטן ולארגוני צדקה[1].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלטלי היה נשוי למאפרת הפולנייה ביאטה ז'יאבה בין 1997-1986, והודה כי לאחר תום הנישואין נקלע לדיכאון והתמכר לטיפה המרה. לאחר מכן היה מאורס לליסה מרפי, אולם השניים נפרדו. ב-2006 נשא את הרקדנית ניאם אובריאן, ולשניים נולד בן ב-2007.

בשנת 2003 אובחן עם מלנומה, ובינואר 2023 דווח שחלה בסרטן אלים[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מייקל פלטלי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 ynet (2023-01-12). "מייקל פלטלי ("לורד אוף דה דאנס") אובחן עם סרטן אגרסיבי". Ynet. נבדק ב-2023-01-12.