קורק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קורק
Cork
סמל קורק
סמל קורק
סמל קורק
דגל קורק
דגל קורק
דגל קורק
אתרים בקורק
אתרים בקורק
אתרים בקורק
מדינה אירלנדאירלנד אירלנד
פרובינציה מנסטרמנסטר מנסטר
מחוז מחוז קורק
רשות מחוקקת legislative body of Cork City Council עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 37.30 קמ"ר
גובה 0 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 222,333 (2022)
 ‑ במטרופולין 274,000 (2006)
קואורדינטות 51°54′N 8°28′W / 51.900°N 8.467°W / 51.900; -8.467
אזור זמן UTC+0
www.corkcity.ie
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קורקאנגלית: Cork, באירית: Corcaigh) היא העיר השנייה בגודלה ברפובליקה של אירלנד, והשלישית בגודלה באי האירי אחרי דבלין ובלפסט. האוכלוסייה במטרופולין של קורק מונה כ-274,000 איש.

העיר שוכנת בחוף הדרומי של אירלנד, ומקור שמה הוא במילה באירית שמשמעה "מקום ביצתי", מה שמתייחס לנהר לי העובר בעיר.

קורק היא העיר הראשית במחוז קורק והעיר הגדולה ביותר בפרובינציית מנסטר. בעיר עובר הנהר לי, ורוב מרכז העיר הוא אי בנהר. משם זורם הנהר אל נמל קורק, מהנמלים הטבעיים הגדולים בעולם.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקורק מוניטין של מרדנות מזמן הפלישה הוויקינגית לאירלנד ועד למלחמת האזרחים האירית, אשר הדביק למחוז את הכינוי "המחוז המורד".

ההתיישבות בקורק החלה במאה השישית, בהתיישבות של נזירים בראשות סנט פינבר. בשנת 1185 העניק לה ג'ון, מלך אנגליה את הצ'ארטר (מגילת הזכויות) של קורק.

במהלך השנים נבנה ונהרס לסירוגין חלקה המכריע של העיר בעקבות התקפות הוויקינגים והנורסמנים (לוחמים סקנדינבים). בעבר הייתה העיר מוקפת חומה מכל עבריה, וחלקים ממנה שרדו עד היום. במהלך מלחמת העצמאות האירית סבל מרכז העיר משריפות מרובות.

בשנת 1825 עזבו את קורק למעלה מ-1,800 תושבים והיגרו לקנדה. באמצע המאה ה-19 הייתה העיר נמל מרכזי למהגרים שנטשו את אירלנד לאחר רעב תפוחי האדמה הגדול.

יהודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות חרם לימריק הגיעו לקורק יהודים מהעיר לימריק הסמוכה, במטרה להפליג ממנה לאמריקה, אולם תושבי קורק הראו כלפיהם אהדה מופגנת, הציעו להם להתארח בבתיהם וביקשו מהם להישאר באירלנד ולהשתקע בעירם. גם הכנסיות בקורק הציעו ליהודים הנמלטים מקלט בתחומיהן. רבים מן היהודים נענו להצעה. ג'רלד גולדברג, בנו של אחד היהודים שנמלטו מלימריק והשתקעו בקורק, נבחר ב-1977 לראש עיריית קורק.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה של אירלנד ובנושא יישובים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.