סוגטה מיטרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוגטה מיטרה
सुगत मित्रा
לידה 12 בפברואר 1952 (בן 72)
קולקטה, הודו עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מדע החינוך עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים ניוקאסל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים המכון הטכנולוגי ההודי של דלהי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת ניוקאסל עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס TED (2013)
  • פרס לאונרדו (2012) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.hole-in-the-wall.com
תרומות עיקריות
פיתוח שיטות לחינוך וללימוד עצמאי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סוגטה מיטרהאנגלית: Sugata Mitra; ‏נולד ב-12 בפברואר 1952) הוא פרופסור לטכנולוגיה חינוכית בבית הספר לחינוך, תקשורת ושפות של אוניברסיטת ניוקאסל שבאנגליה. הוא ידוע בעיקר בזכות ניסוי "החור שבקיר" ("Hole in the Wall"), שבו הדגים את יכולת הלמידה העצמאית של ילדים. כמו כן הוא משמש כמדען הראשי בדימוס של החברה ההודית לפיתוח טכנולוגית מידע NIIT.

אוניברסיטת לונדון הכתירה אותו כאיש אשכולות, בזכות 30 שנות פעילותו במגוון רחב של תחומי לימוד. הוא זוכה פרס ועידת TED לשנת 2013.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיטרה, יליד קולקטה, הודו, למד לתואר ראשון בפיזיקה באוניברסיטת ג'אדאבפור בקולקטה (1973), ולתואר שני בפיזיקה של מצב מוצק ב-IIT בדלהי (1975). הוא החל את מחקריו בתחום של חישוביות של מסלולי חלקיקים במולקולות. הוא גילה שתפקודן של מולקולות אורגניות נקבע על ידי המבנה של המרחבי שלהן, יותר מאשר על ידי הרכבן האטומי[1]. ב-1978 הוא קיבל תואר דוקטור בפיזיקה של מצב מוצק בתחום מוליכים למחצה אורגניים מ-IIT. לאחר מכן המשיך במחקר על מערכות לאגירת אנרגיה, בתחילה ב-IIT, ולאחר מכן במכון הטכנולוגי של וינה. כתוצאה ממחקרו פותחה סוללת כלוריד האבץ, הנמצאת בשימוש עד היום[2].

הישגים מדעיים חוצי תחומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות עבודת הדוקטור שלו, בנושא התנהגות אקסיטונים במוליך למחצה, החל מיטרה להתעניין בהולכה חשמלית של רקמות חיות. המחקר בעניין זה הוליד השערה נועזת על הסיבות למיקומם המיוחד של אברי החישה[3]. כעבור מספר שנים החל מיטרה לעסוק ברשתות תקשורת מחשבים. הוא הקים את העיתון מבוסס הרשת המקומית הראשון בהודו, וב-1985 כתב מאמר על האפשרות של הוצאה לאור שולחנית, רעיון שהקדים את זמנו בשנה שבה המחשב האישי היה רק בתחילת דרכו[4].

חינוך ומדעים קוגניטיביים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיטרה הוא אחד המדענים הבולטים בקידום של חינוך עצמאי (הידוע במינוח "חינוך בהתערבות מינימלית", באנגלית: Minimally Invasive Education (אנ') ). הוא רשם מעל 25 פטנטים בתחומי המדעים קוגניטיביים וטכנולוגיה חינוכית. בשנות התשעים שוב פנה מיטרה לתחום חדש, והחל לחקור את תהליכי הלמידה והזיכרון במוח האנושי. הוא היה בין הראשונים שהראו שסימולציה ממוחשבת של רשת עצבית יכולה לסייע בהבנת המנגנון של מחלת אלצהיימר[5]. הוא היה גם בין ההוגים הראשונים של טכניקת הקישור האסוציאטיבי (Hyperlink) בקובצי מחשב, שנים מספר לפני שזה הפך לאבן הפינה של הגלישה באינטרנט. בצד פרסומו העולמי, הוא המשיך לפעול בתחום החינוך בארצו, הודו, והיה לגורם רב השפעה ויוצר בתחום שיטות ההוראה. שיטותיו חינכו מיליוני ילדים הודים, רובם בין הילדים העניים ביותר בעולם.

"החור שבקיר"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1999 הציב מיטרה מחשב אישי בתוך קיר אבן בשכונת מצוקה בעיר קלקאג'י שבמחוז דלהי בהודו, באופן שילדים הורשו להפעיל את המחשב ללא הגבלות[6]. במחשב הותקנו לומדות פשוטות לשימוש, אך לא ניתנה לילדים כל הדרכה או עזרה. בעקבות הצלחתם של הילדים להפעיל את הלומדות ולרכוש מיומנות בשימוש במחשב, הוצבו 22 מחשבים בקיוסקים דומים באזורים העניים ביותר בהודו, ובשנת 2004 גם בקמבודיה. הניסויים הראו שוב ושוב, שילדים מכל סביבה חברתית, גאוגרפית או מעמדית, מסוגלים לרכוש לבדם מיומנות שימוש במחשב ובאינטרנט[7].

בעקבות הצלחת הניסוי, סיפר מיטרה, הוא החליט לבחון מה עוד ילדים יכולים ללמוד בעזרת מחשב. הוא נתן לקבוצת ילדים שידעו אנגלית בעיר היידראבאד מחשב, ובו מערכת זיהוי דיבור. הילדים דיברו אל המיקרופון במבטא טלוגו כבד, והמחשב בתגובה הדפיס צירופים חסרי משמעות של אותיות. מיטרה אמר לילדים: "תעשו שהמחשב יבין אתכם." כששאלו אותו איך עושים זאת, ענה להם שאיננו יודע, והלך לדרכו. כעבוד חודשיים, הילדים דיברו אנגלית במבטא הבריטי של המסנתז.

על עבודתו הזאת זכה מיטרה בפרס על שם דהואנג מהטה, חלוץ התוכנה ההודי.

מסופר שהדיפלומט והסופר ההודי ויקאס סווארופ כתב את ספרו רב המכר העולמי נער החידות ממומביי בהשראת הניסוי של מיטרה.

מיטרה ייסד את 'החור שבקיר - חינוך בע"מ' (HiWEL), מיזם משותף ל-NIIT ולתאגיד הפיננסי הבינלאומי (IFC), כדי להפיץ את רעיונות הלימוד העצמאי.

בשנת 2017, ביקר מיטרה בישראל במסגרת כנס IDEC, בו הרצה וקיים סדנאות על מחקריו בחינוך והמודלים החינוכים שיצר ברחבי העולם[8].

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Mitra, Sugata (2006), The Hole in the Wall: Self-Organising Systems in Education Tata McGraw Hill, New Delhi
  • Gaurav Bhatnagar, Shikha Mehta, Sugata Mitra. (eds), (2002), Introduction To Multimedia Systems, San Diego, California and London

מאימרותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לימוד הוא בעצם מערכת שמארגנת את עצמה (SOLE), כלומר ללא התערבות חיצונית, שבה לפתע - בוקעת הלמידה.
  • מאוד אופנתי כיום לומר שמערכת החינוך מקולקלת, אך זה לא נכון - היא עובדת מצוין; הבעיה היא, שהיא לא נחוצה יותר; היא נבנתה כדי לספק חלקים זהים ויעילים למכונה, שאינה קיימת עוד (- הביורוקרטיה של האימפריה).
  • מה יהיה תפקיד המורה בעתיד, כשאפשר יהיה להשיג כל פריט-מידע בתוך דקות? - הוא יצטרך למלא את תפקיד "הסבתא" - רק להביט בתוצרי הלמידה, ולומר: "וואו! איך הגעתם לזה? כשהייתי בגילכם, בחיים לא הייתי מסוגלת לכך". זה יספיק כדי לדרבן אותם ללמד את עצמם.

פרסים והכרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיטרה זכה בפרסים אחדים בארצו ומחוצה לה, וכן במענקי מחקר המסתכמים בכמה מיליוני דולרים מגופים פיננסיים. בין הפרסים החשובים שזכה בהם:

  • פרס דהואנג מהטה על חדשנות בטכנולוגית מידע ממשרד טכנולוגיית המידע של ממשלת הודו, 2005
  • פרס "איש השלום" מטעם הקרן "ביחד למען השלום", איטליה 2002
  • פרס "החדשנות החברתית של השנה" מהמכון לחדשנות חברתית, בריטניה 2000
  • כמו כן דורג מיטרה ברשימת 10 ההוגים והממציאים של רשת CNN לשנת 2013[9].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סוגטה מיטרה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מאמר בירחון Journal of Solid State Physics
  2. ^ 14. A design for zinc-chlorine batteries, S. Mitra, Journal of Power Sources, 8, 359-367 (1982) USA
  3. ^ A correlation between the location and sensitivity of human sense organs, A.K. Banerjee and S. Mitra, Spec. Science and Technology, 5, (2), 141 (1982) Australia
  4. ^ Compositors that compute, S. Mitra, Computers Today, May 1985, India
  5. ^ The effect of synaptic disconnection on bi-directional associative recall. S. Mitra, Proc. IEEE/SMC Conf., Vol.1, 989, 1994 USA
  6. ^ סיפור הניסויים באתר "החור שבקיר"
  7. ^ המאמר Mitra et al (2005), Acquisition of Computer Literacy on Shared Public Computers: Children and the Hole-in-the-wall. ב"מגזין האוסטרלי-אסיאתי לטכנולוגיה לימודית", 2005 (Australasian Journal of Educational Technology)
  8. ^ סוגטה מיטרה בכנס IDEC בישראל
  9. ^ The CNN 10: Thinkers, 2013