סוזוקי הארונובו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוזוקי הארונובו
鈴木春信
לידה סביבות 1725
אדו, יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 ביולי 1770
אדו, יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום יפנים עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות nishiki-e, אוקיו-אה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הארונובו/ נערה אוחזת פנס בלילה גשום. בערך 1770
יפןיפן זהו שם יפני; שם המשפחה הוא Hozumi.

סוזוקי הארונובויפנית: 鈴木春信) היה צייר, מאייר ספרים ויוצר הדפסים יפני, שפעל בשנים 17651770. הארונובו נחשב לאחד האמנים המהפכנים ביותר של תקופת אדו (שנים 1600–1868): הוא נודע בתרומתו לפיתוח ז'אנר הדפסי העץ היפנים, ה"אוקיו-אה", כאשר הסגנון העיקרי המזוהה עמו הוא הדפסים מרובי צבעים (יפנית: Nishiki-e). הדפסים אלו היוו חידוש לטכניקה אשר הייתה נהוגה ביפן באותה תקופה, בה עשו אמני ההדפסים שימוש בשניים או שלושה צבעים בלבד. תפיסת היופי הנשית החדשה אותה הציג הארונובו בהדפסי ה"ביג'ינגה" שלו (מילולית: "תמונות של בני אדם יפים") השפיעה על דור שלם של אמני אוקיו-אה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארונובו הותיר אחריו רמזים מעטים בלבד בכל הנוגע לרקע האישי שלו ולזהותו. הוא נולד, כפי הנראה, אל תוך מעמד הצ'ונין (מילולית: "אנשי העיר"), מעמד חברתי אשר הורכב מסוחרים ובעלי מלאכה, שנחשבו למעמד נחות באותה התקופה. מקום ותאריך לידתו המדויקים אינם ידועים, אך האמונה הרווחת היא כי גדל בקיוטו שם נולד בין השנים 1724–1725, ונפטר בשנת 1770 בעודו בן 46.

השפעות אמנותיות: מתוך עבודותיו של הארונובו עולות השפעות חיצוניות של אמנים רבים, ביניהם טוריאי קיומיצו (אנ'), אישיקאווה טויונובו, אוקומורה מאסאנובו, אסכולת קאוואמאטה ואסכולת קאנו, (אנ') אך ההשפעה הגדולה מכולן מיוחסת לצייר ההדפסים הנודע נישיקאווה סוקנובו, יליד קיוטו, זאת משום שהארונובו עיבד ביצירותיו מוטיבים וקומפוזיציות מתוך עבודותיו של סוקונובו. יש המאמינים כי הארונובו למד ציור בקיוטו, שם פגש בסוקנובו אשר למד ציור תחת אסכולת קאנו, וייתכן שאף אסכולת טוסה.

קריירה אומנותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרפרטואר האמנותי של הארונובו מכיל כ-800 הדפסים. בנוסף, אייר הארונובו כ-20 ספרים. כמו אמני אוקיו-אה אחרים, אייר גם הדפסים ארוטיים- "שונגה". אף על פי שיש הטוענים[דרושה הבהרה] כי השלבים האמנותיים השונים במהלך הקריירה של הארונובו חפפו לעיתים קרובות זה לזה, ניתן לקבוע בהכללה שלוש תקופות שונות במהלך פעילותו:

  • התקופה הראשונה (1760–1765) בה יצר הדפסי בניזורי-אה (מילולית: "תמונות המודפסות באדום"), לרוב בצבעי ירוק ואדום.
  • התקופה השנייה (1764–1766) בה יצר הדפסי אגויומי (egoyomi, מילולית: "תמונות לוח שנה")
  • התקופה השלישית (1765–1770) בה יצר את הדפסי הנישיקי-אה (מילולית: "תמונת ברוקד") הצבעוניים.

מבחינת טכניקת הצביעה ניתן לומר כי בעבודותיו הראשונות, עד לשנת 1765, עשה שימוש בשניים-שלושה צבעים, לרוב ירוק ואדום, כאשר לאחר מכן עבר להשתמש במגוון רחב יותר של צבעים (עד עשרה), בעודו מפתח את ז'אנר הנישיקי-אה ומתמחה בו.

בינזורי-אה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך התקופה הראשונה, במסגרת הדפסי הבינזורי-אה שלו, יותר מ-100 במספר, ניתן למצוא לא מעט יאקושה-אה[1] (מילולית: "תמונות של שחקנים"). ההדפס הראשון של הארונובו עליו אנו יודעים מתאר את "השחקן איצ'ימורה קנזו מגלם את סוגה גורו ובנדו סאנבאצ'י מגלם את מיהונויאה שירו" משנת 1760. הדפס זה, יחד עם עבודות מוקדמות נוספות שלו, מעידים על כך שהארונובו הושפע גם מהצייר טוריאי קיומיצו (אנ'), צייר שחקני הקבוקי המוביל של התקופה. באופן כללי, בחינה של יצירותיו מתקופה זו מעידה על כך שהארונובו נהג לשאוב השראה מאמנים אותם העריך (הציירים נישיקאווה סוקנובו ואישיקאווה טויונובו הם שתי דוגמאות מובהקות לכך) . ליצירותיו של הארונובו היה גם הקשר תרבותי: הדפסי הבניזורי-אה שלו הושפעו מנושאים קלאסיים כדוגמת ה"וואקה", שיר יפני מסורתי בעל 31 הברות בעוד שהדפסי ה"מיישו-אה" שלו תיארו תמונות של מקומות ונופים מפורסמים. הדפסים אלה התאפיינו בשמירה על קונבנציות תאוריות; רק בתקופות מאוחרות יותר (תקופת הנישיקי-אה) יעניק הארונובו ביצירותיו פרשנות נועזת וחדשנית לנושאים קלאסיים.

הדפסי לוחות שנה והדפסים מרובי צבעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארונובו הוא זה אשר עמד בחוד החנית של מהפכת האסתטיקה והטכניקה שהתחוללה באוקיו-אה (שנת 1765). הייתה זו מהפיכת ההדפסים הצבעוניים. ההדפסים החדשים כונו תחילה "אזומה נישיקי-אה" (מילולית: "תמונות הברוקד של המזרח"), כינוי המתייחס לבדי הברוקד בעלי הצבעים העשירים והמרהיבים בהם נעשה שימוש בקיוטו. השימוש הראשון בטכניקה זו נעשה במסגרת האגויומי, "תמונות לוח השנה". משום שלוח השנה היפני כלל חודשים קצרים וארוכים וחודשים מעוברים בצורה בלתי קבועה, הלוחות הממשלתיים סיפקו מידע חיוני. האגויומי היוו דרך לעקוף שיטה זו- ציירים יצרו הדפסי תמונות בהן הוטמנו רמזים אותם יש לפענח. פיענוח רמזים אלו העניק לפותר החידה את הידע אודות אורכם של החודשים ללא אישור רשמי.

רבים מן ההדפסים הצבעוניים, הנישיקי-אה, הראשונים היו תמונות לוח שנה, אגויומי, אשר הוזמנו במיוחד ובאופן פרטי על ידי בני המעמד הגבוה. הדפסים אלו נקראו "סורימונו"[2] ותפוצתם לא הייתה מסחרית כי אם מוגבלת.

במהלך תקופה יצירתית זו, התנסה הארונובו במגוון טכניקת חדשות כדוגמת הדפסת צבע אחד על צבע שני במטרה ליצור צבע שלישי והדפסה ללא קווי מתאר. הנושאים החביבים עליו ביותר בתקופת הנישיקי-אה היו תמונות המציגות מנהגים והתנהגויות בשילוב עם הקשר פואטי. דוגמאות לכך ניתן למצוא בסדרות ההדפסים "אוסף שלם של נושאי וואקה מפורסמים" ו"שישה נהרות קריסטל", אשר הפגינו שוני מובהק מהדפסי האוקיו-אה המסורתיים, הן מבחינת הנושאים העומדים במרכזן והן מבחינת סגנונן האמנותי. מאפיין נוסף של תקופה זו בחיי הארונובו הוא הדפסי ה"ביג'ינגה" אותם החל לייצר, ובהם הציג את היפיפיות המוכרות של אותם ימים. בין השנים 1762 ו-1770 אייר הארונובו למעלה מ-20 ספרי תמונות, רובים בשחור ולבן. בנוסף, צייר איורים צבעוניים עבור נובלות רומנטיות, כמו גם סדרות של איורים ארוטיים ("שונגה"). למרות שנפטר 6 שנים בלבד לאחר שהחל להשתמש בהדפסים הצבעוניים, הוא הספיק במהלך עשר שנות קריירה להפיק כמות עצומה של יצירות- אלפי עבודות, בכללן ספרים, הדפסים, ציורים ואיורים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סוזוקי הארונובו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]