סוניה גסקל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוניה גסקל
לידה 14 באפריל 1904
וילקובישק, פלך סובאלק, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 ביולי 1974 (בגיל 70)
בור-לה-רן, או-דה-סן, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Sara Gaskelyte עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפעה על ידי לובוב יגורובה, לאו סטאטס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סוניה גסקלהולנדית: Sonia Gaskell14 באפריל 19049 ביולי 1974) הייתה רקדנית, כוריאוגרפית, מורה למחול ומנהלת בלט הולנדית ממוצא יהודי-ליטאי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות, נעורים ולימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוניה גסקל נולדה בווילקובישק, רוסיה הצארית (וכיום בליטא), להורים יהודים רוסים. את לימודי הבלט החלה בחרקוב, אוקראינה. בשנת 1921 נשלחה לארץ ישראל מאימת הפוגרומים נגד היהודים. משם עקרה ב-1925 לפריז עם בעלה הראשון, ושם המשיכה את לימודי הבלט אצל ליובוב יגורובה ולאו סטאטס. בשנות ה-30 החלה לרקוד במועדוני לילה ויצאה למסעות הופעות של מופעי קברט.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 1927–1929 רקדה בבלט רוס ובהמשך הייתה מנהלת וכוריאוגרפית ב"בלטים של פריז" עד 1939, אז עקרה לאמסטרדם עם בעלה ההולנדי. היא עבדה כמורה למחול באמסטרדם, וגם כשהסתתרה מפני הנאצים במלחמת העולם השנייה, המשיכה ללמד. היא ייסדה וניהלה להקות בלט, בהן "בלט רסיטל", "בלט סטודיו 45'" והבלט הלאומי ההולנדי. היא הייתה מייסדת האקדמיה ההולנדית לבלט בהאג, וכיהנה כמנהלת אמנותית של הבלט הלאומי ההולנדי בשנים 1961–1968. גסקל פרשה מתפקידה כמנהלת בשנת 1969, ולאחר מכן ישבה במועצת המנהלים של אונסק"ו ועבדה בהפקות טלוויזיה. היא מתה בפריז.

בין תלמידיה של גסקל היו אודרי הפבורן והכוריאוגרפים הנודעים הנס ואן מאנן ורודי ואן דנציג.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גסקל נישאה פעמיים. בסביבות 1922 נישאה בארץ ישראל למתמטיקאי אברהם גולדנסון, אך נפרדה ממנו ב-1939. אחר נישאה לאדריכל פיליפ היינריך באוכהנס (1948-1894).[1] לא היו לה ילדים.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2009 הציגו המוזיאון להיסטוריה יהודית והמכון לתיאטרון הולנדי תערוכה המבוססת על חייה ועבודתה.[2] "פרס סוניה גסקל" ניתן על מצוינות בכוריאוגרפיה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סוניה גסקל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]