סטריי קידס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטריי קידס
Stray Kids
סטריי קידס בינואר 2023
סטריי קידס בינואר 2023
מקום הקמה קוריאה הדרומית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות דרום קוריאה
תקופת הפעילות מ-2017
סוגה קיי-פופ, היפ-הופ, מוזיקה אלקטרונית
חברת תקליטים JYP Entertainment, Epic Records Japan
פרסים והוקרה
straykids.jype.com
פרופיל ב-IMDb
חברים

בַּאנגצ'אן
לִינוֹ
צַ'אנְגְבּין
היוֹנג'ין
הַאן
פליקס (אנ')
סוּנְגְמִין

I.N
חברים לשעבר
ווּג'ין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטריי קידסאנגלית: Stray Kids או SKZ (ילדים משוטטים); בקוריאנית: 스트레이 키즈 (סוטוריי קיג'ו)) היא להקת בנים דרום קוריאנית המורכבת משמונה חברים, שהוקמה על ידי חברת התקליטים JYP אנטרטיינמנט בשנת 2017 במהלך תוכנית ריאליטי הנושאת את אותו השם. חברי הלהקה הם: בַּאנגצ'אן, לִינוֹ, צַ'אנְגְבּין, היוֹנג'ין, הַאן, פליקס (אנ'), סוּנְגְמִין ו-I.N. בהרכבה המקורי הכילה הלהקה תשעה חברים, אך באוקטובר 2019 עזב החבר לשעבר ווּג'ין את הלהקה מסיבות אישיות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

2017-2018: הקמת הלהקה, אלבום הבכורה וסדרת אלבומי I am[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוגוסט 2017 הכריזה JYP Entertainment באופן רשמי על תוכנית הריאליטי העתידית שלה שמטרתה ליצור להקת בנים חדשה. פרטים נוספים וטיזרים פורסמו בחודשיים שלאחר מכן, כולל שם התוכנית - "stray kids survival show". לינו ופליקס הודחו בתחילה מהלהקה, אך בסופו של דבר כל תשעת החברים נכנסו להרכב הסופי. ב-17 באוקטובר פרסמה החברה את השיר הראשון של סטריי קידס, ששמו "Hellevator".

במקביל להשקת האתר הרשמי של סטריי קידס, הכריזה JYP Entertainment על פרסום מיני-אלבום טרום-בכורה בשם Mixtape. האלבום הכיל את "Hellevator" וששה שירים נוספים שחברי הלהקה ביצעו במהלך תוכנית הריאליטי.

ב-25 במרץ 2018 ביצעה הלהקה את מופע הראווה הראשון שלה. למחרת פורסם מיני-אלבום בשם I am Not.[1][2] ב-14 באפריל 2018 ביצעה הלהקה את ההופעה הראשונה שלה מחוץ לקוריאה, כשהופיעה בפסטיבל המוזיקה KCON (אנ') שהתקיים ביפן. ב-6 באוגוסט פורסם המיני-אלבום השלישי של הלהקה, I Am Who.

2019: סדרת Clé ועזיבתו של ווג'ין[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטריי קידס בטקס פרסי המוזיקה של פאקט (אנ'), אפריל 2019

בתחילת שנת 2019 יצאה הלהקה לסיבוב הופעות בשם "I Am..." ברחבי אסיה, וערכה סיבוב נוסף לקידום מכירות בטג'אן, פוסאן, אינצ'ון וסיאול שבקוריאה. ב-25 במרץ 2019 פורסם המיני-אלבום הרביעי של הלהקה, Clé 1: Miroh, לרגל יום השנה להופעת הבכורה של הלהקה. ב-4 באפריל זכתה הלהקה בפרס תוכנית המוזיקה הראשון שלה, כשזכתה בפרס על הסינגל המוביל של Clé 1: Miroh,‏ "Miroh", בתוכנית המוזיקה הדרום-קוריאנית M Countdown (אנ') של Mnet (אנ').

ב-19 ביוני פרסמה הלהקה את האלבום Clé 2: Yellow Wood (אנ'). ב-9 באוקטובר פורסם סינגל דיגיטלי בשם "Double Knot". בנובמבר יצאה לסיבוב ההופעות העולמי הראשון שלה, "District 9: Unlock". ב-28 באוקטובר הודיעה JYP Entertainment כי חבר הלהקה ווג'ין יעזוב את הלהקה מסיבות אישיות. ב-13 בנובמבר פרסמה הלהקה את הסינגל "Astronaut", הסינגל הראשון שלה כלהקה בת שמונה חברים. ב-9 בדצמבר פורסם המיני-אלבום החמישי של הלהקה, Clé: Levanter (אנ'), וב-26 בדצמבר פורסם סינגל דיגיטלי נוסף בשם "Mixtape: Gone Days".

2020: בכורה באנגלית וביפנית, אלבום אולפן ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-24 בינואר 2020 פרסמה הלהקה גרסאות בשפה האנגלית של הסינגלים "Double Knot" ו-"Levanter", כאלבום סינגל בשם Step Out of Clé. ב-18 במרץ פורסם אלבום האוסף הראשון של הלהקה, SKZ2020 (אנ'), שכלל גרסאות מחודשות של שירים ישנים וגרסאות יפניות של השירים "My Pace", "Double Knot" ו-"Levanter". ב-26 במרץ פרסמה הלהקה סינגל דיגיטלי נוסף, בשם "Mixtape: On Track". ב-3 ביוני פורסם הסינגל הראשון של הלהקה בשפה היפנית, "Top", ואיתו שיר צד ב' בשם "Slump". ‏"Top" שימש כשיר הנושא של סדרת האנימה "Tower of God" (אנ'), ואילו "Slump" שימש כשיר הסיום שלה. גרסאות קוריאניות לשירים אלה פורסמו ב-13 במאי, וגרסאות אנגליות ב-20 במאי.

ב-17 ביוני פרסמה הלהקה את אלבום האולפן הראשון שלה, Go Live (אנ'), עם הסינגל המוביל "God's Menu". האלבום דורג, לראשונה בתולדות הלהקה, בראש מצעד האלבומים השבועי של סירקל צ'ארט. באוגוסט 2020 קיבל האלבום תואר פלטינה מאיגוד תעשיית ההקלטות הדרום קוריאני. "God's Menu" הפך לסינגל הראשון של הלהקה שהופיע במצעד ההורדות השבועי של סירקל צ'ארט, כשדורג במקום ה-144. שלושה חודשים לאחר מכן פרסמה הלהקה את האלבום מחדש, תחת השם "In Life". במהלך קידום האלבום זכתה הלהקה בפרסים בתוכניות המוזיקה M Countdown ו-Show Champion (אנ').

ב-4 בנובמבר פורסם המיני-אלבום הראשון של הלהקה בשפה היפנית, All In (אנ'). המיני-אלבום קיבל תואר זהב מאיגוד תעשיית ההקלטות היפני. בנובמבר ערכה הלהקה את הקונצרט המקוון הראשון שלה, שנקרא "Unlock: Go Live In Life". בקונצרט זה ביצעה הלהקה לראשונה את הגרסה הקוריאנית לשיר "All In", שפורסמה בסופו של דבר ב-26 בנובמבר כסינגל דיגיטלי.

2021: Kingdom: Legendary War ו-Noeasy[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטקס פרסי המוזיקה האסייתית של Mnet לשנת 2020 הוכרז שסטריי קידס תשתתף ב-"Kingdom: Legendary War", תוכנית בה התחרו להקות בנים דרום קוריאניות שונות. ב-3 ביוני 2021 זכתה הלהקה בתוכנית.

חברי הלהקה ערכו את מפגש המעריצים הרשמי הראשון שלהם, "'Stray Kids 1st #LoveStay 'SKZ-X", ב-20 בפברואר 2021, ואת מפגש המעריצים היפני הראשון שלהם - "STAYing Home Meeting" - ב-18 במרץ, לרגל יום השנה להופעת הבכורה שלהם ביפנית.

ב-19 במרץ פורסמה גרסה קוריאנית לשיר "Going Dumb" של המפיק המוזיקלי השוודי אלסו ושל המוזיקאי הסיני CORSAK, אותה ביצעו חברי סטריי קידס. השיר דורג במקום ה-13 במצעד שירי הדאנס/אלקטרוני של "בילבורד", לראשונה בתולדות הלהקה.[3] ב-26 ביוני פרסמה הלהקה את השלישי בסדרת המיקסטייפים שלה, "Mixtape: Oh". המיקסטייפ היה השיר הראשון של הלהקה שהגיע לראש מצעד שירי העולם הדיגיטליים.[4]

ב-23 באוגוסט פרסמה הלהקה את אלבום האולפן השני שלה, Noeasy (אנ'). האלבום דורג בראש מצעד האלבומים של סירקל צ'ארט וקיבל מאיגוד תעשיית ההקלטות הדרום קוריאני אישור על מכירת מיליון עותקים. הסינגל המוביל של האלבום, "Thunderous" (אנ'), דורג במקום ה-80 במצעד הבילבורד גלובל 200 וזכה בפרסים בשש תוכניות מוזיקה שונות. ב-13 באוקטובר פרסמה הלהקה סינגל יפני נוסף, "Scars"/"Thunderous (Japanese ver.)". הסינגל דורג במקום השני הן במצעד הסינגלים של אוריקון והן במצעד יפן הוט 100.

ב-29 בנובמבר פורסם אלבום סינגל מיוחד בנושא חג המולד בשם Christmas EveL (אנ'), שהכיל שיר בשם "Winter Falls" בנוסף לשיר הנושא. האלבום הגיע לראש מצעד האלבומים של סירקל צ'ארט וקיבל תואר פלטינה מאיגוד תעשיית ההקלטות הדרום קוריאני. ב-23 בדצמבר פרסמה הלהקה גרסה מחודשת של אלבום האוסף SKZ2021.

2022 – 2023: Oddinary, Circus, Maxident, The Sound, 5 Star, Social Path, Rock Star[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-10 בפברואר 2022 הוכרז שסטריי קידס חתמה עם ריפבליק רקורדס על קידום מכירות בארצות הברית. ב-18 במרץ פרסמה הלהקה את המיני-אלבום השישי שלה, Oddinary (אנ'). המיני-אלבום הגיע לראש המצעדים בדרום קוריאה, בפינלנד, בפולין ובארצות הברית, ונמכר ביותר מ-1.5 מיליון עותקים באותו חודש. Oddinary היה גם האלבום הראשון של הלהקה שנכנס למצעד האלבומים הבריטי ולבילבורד 200.[5] כדי לקדם את האלבום הכריזו חברי סטריי קידס על סיבוב ההופעות השני שלהם, "Maniac World Tour" (אנ'). סיבוב ההופעות החל ב-29 באפריל, בסיאול, המשיך באסיה, אוסטרליה וצפון אמריקה והסתיים בלוס אנג'לס ב-2 באפריל 2023.

ב-22 ביוני פרסמה הלהקה מיני-אלבום יפני בשם Circus (אנ'), וב-1 באוגוסט פרסמה סינגל בשם "Mixtape: Time Out". ב-7 באוקטובר פורסם מיני-אלבום נוסף, Maxident (אנ'), שהגיע לראש המצעדים בדרום-קוריאה, בפולין ובארצות הברית, וקיבל מאיגוד תעשיית ההקלטות הדרום קוריאני אישור על מכירת שלושה מיליון עותקים. ב-21 בדצמבר פרסמה הלהקה את אלבום האוסף השלישי שלה, SKZ-Replay (אנ'). בסוף השנה דורגה הלהקה במקום השביעי ברשימת האמנים הנמכרים ביותר של 2022 שפרסמה הפדרציה הבין-לאומית לתעשייה הפונוגרפית, בעוד ש-Maxident ו-Oddinary מוקמו במקומות ה-6 וה-17 ברשימת האלבומים הנמכרים ביותר של 2022.

אלבום האולפן הראשון של סטריי קידס בשפה היפנית, The Sound (אנ'), פורסם ב-22 בפברואר 2023. הלהקה הופיעה בפסטיבל המוזיקה לולהפלוזה שהתקיים בפריז ב-21 ביולי 2023.

ב-2 ביוני 2023 הוציאה הלהקה את אלבום האולפן השלישי שלהם 5-Star (אנ'), שהיה האלבום הראשון בהיסטוריית הקיי-פופ להגיע ל-5.13 מיליון הזמנות מראש. ב-6 בספטמבר 2023 פרסמה הלהקה את המיני-אלבום היפני Social Path. ב-10 בנובמבר 2023 פרסמה הלהקה את המיני-אלבום השמיני שלה בשפה הקוריאנית, Rock-Star (אנ'), עם הסינגל המוביל "Lalalala" (אנ'), שהפך לשיר הראשון של הלהקה שנכנס למצעד הבילבורד הוט 100.

אמנותיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטריי קידס היא להקה בעלת סגנון חופשי ועצמאי יותר מהמקובל בתעשיית המוזיקה הדרום קוריאנית בדרך כלל; כל חברי הלהקה משתתפים בכתיבת השירים ובהלחנתם, ולעיתים גם בהפקה ובעיבוד. כל המיקסטייפים של הלהקה נוצרו בשלמותם על ידי חברי הלהקה בלבד.[6] בלהקה קיימות גם תת-קבוצות. חברי הלהקה באנגצ'אן, האן וצ'נגבין מהווים תת-קבוצה בתוך הלהקה, שאחראית על כתיבה והפקה. תת-הקבוצה מכונה "3RACHA".[7] לינו, היונג'ין ופליקס מהווים תת-קבוצה של הרקדנים הראשיים. תת-הקבוצה מכונה "DANCERACHA". חברי הלהקה סנגמין ו־I.N מהווים תת-קבוצה של הסולנים הראשיים. תת-הקבוצה מכונה "VOCALRACHA".

הסגנון המוזיקלי של הלהקה מתמקד בעיקר בקיי-פופ, בהיפ הופ ובמוזיקת דאנס אלקטרונית, תוך שימוש רב באפקטים קוליים.[7] המוזיקה של סטריי קידס תוארה כ"רועשת"[7] וספגה על כך ביקורות שליליות, אך בראיון ל-"Teen Vogue" בספטמבר 2021 הצהירו חברי הלהקה שהם גאים בכך; "העובדה שהמוזיקה שלנו מתוארת כ'מוזיקה רועשת' פירושה שהיא באמת משאירה רושם", אמר סנגמין.[8]

חברי הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה הכילה בהרכבה המקורי 9 חברים, ב-28 באוקטובר 2019 ווּג'ין עזב את הלהקה בגלל סיבות אישיות.[9] בין החודשים פברואר ליוני בשנת 2021 לקח היוֹנג'ין פסק זמן מחברותו בלהקה בעקבות טענות לבריונות מצדו.[10][11]

שם במה שם לידה תאריך לידה תפקיד
בַּנגצ'אן
אנגלית: BANG CHAN
קוריאנית: 방찬
באנג צ'אן / כריסטופר באנג
אנגלית: Bang Chan/Christopher Bang
קוריאנית: 방찬/크리스토퍼 뱅
3 באוקטובר 1997 (26) מנהיג הלהקה, מפיק ראשי, סולן ראשי, ראפר משנה, חבר ב-3racha
לִינוֹ
אנגלית: LEE KNOW
קוריאנית: 리노
לי מין-הו
אנגלית: Lee Min-ho
קוריאנית: 이민호
25 באוקטובר 1998 (25) רקדן ראשי, סולן משנה, ראפר משנה, חבר ב-danceracha
צַ'נְגְבּין
אנגלית: CHANGBIN
קוריאנית: 창빈
סו צ'אנג-בין
אנגלית: Seo Chang-bin
קוריאנית: 서창빈
11 באוגוסט 1999 (24) מפיק, ראפר ראשי, סולן משנה, חבר ב-3racha
היוֹנג'ין
אנגלית: HYUNJIN
קוריאנית:현진
הוואנג היון-ג'ין
אנגלית: Hwang Hyun-jin
קוריאנית: 황현진
20 במרץ 2000 (24) רקדן ראשי, ראפר ראשי, סולן משנה, חבר ב-danceracha
הַאן
אנגלית: HAN
קוריאנית: 한
האן ג'י-סונג
אנגלית: Han Ji-sung
קוריאנית: 한지성
14 בספטמבר 2000 (23) ראפר ראשי, סולן ראשי, מפיק, חבר ב-3racha
פליקס (אנ')
אנגלית: FELIX
קוריאנית: 필릭스
לי יונג-בוק
אנגלית: Lee Yong Bok
קוריאנית: 이필릭스
15 בספטמבר 2000 (23) רקדן ראשי, ראפר ראשי, סולן משנה, חבר ב-danceracha
סָנְגְמִין
אנגלית: SEUNGMIN
קוריאנית: 승민
קים סונג-מין
אנגלית: Kim Seung-min
קוריאנית: 김승민
22 בספטמבר 2000 (23) סולן ראשי, ראפר משנה, חבר ב-vocalracha
I.N יאנג ג'ון-אין
אנגלית: Yang Jeong-in
קוריאנית: 양정인
8 בפברואר 2001 (23) סולן משנה, מאקנה, חבר ב-vocalracha
חברים לשעבר
ווּג'ין (אנ')
אנגלית: Woojin
קוריאנית: 우진
קים וו-ג'ין
אנגלית: Kim Woo-jin
קוריאנית: 김우진
8 באפריל 1997 (27) ווקאליסט, חבר ב-vocalracha

ציר זמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכניות טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה שם רשת
2018 What If You Are a JYP Entertainment's Trainee? Dingo K-Drama
The Reveal of Secret Diary 0f Stray Kids
2019 Stray Kids Cries at the Mountain Top

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה מועמד (ים) תוצאה מקור
2024 פרס בחירת הקהל להקת/צמד השנה סטריי קידס זכייה [12]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטריי קידס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Jeong, Ah-ram, "JYP 新 기대주" 스트레이 키즈, 오늘(8일) 전격 데뷔, Naver, ‏8 בינואר 2018 (בקוריאנית)
  2. ^ Jeong, Ji-won, ((Oh!쎈 초점) SM·YG·JYP, 3대 기획사의 2018년, Naver, ‏17 בינואר 2018 (בקוריאנית)
  3. ^ Hugh McIntyre, K-Pop Boy Band Stray Kids Enjoys A Huge Week On Billboard’s Dance/Electronic Charts, Forbes, ‏1 במרץ 2021
  4. ^ Hugh McIntyre, Stray Kids Score Their First No. 1 Hit On A Billboard Chart This Week, Forbes, ‏3 ביוני 2021
  5. ^ Ben Sisario, Stray Kids Head Straight to the Top, New York Times, ‏30 במרץ 2022
  6. ^ hgordon, 10 Self-Produced K-Pop Idol Groups You Really Should Be Stanning, Soompi, ‏1 ביולי 2019
  7. ^ 1 2 3 Rinn Knight, Cookin’ up a new sound: Stray Kids and the mala taste genre, OUTRO WORDS, ‏5 ביוני 2021
  8. ^ Tássia Assis, Stray Kids Talks New Album “NOEASY” & Embracing Their Noise Music Label, Teen Vogue, ‏3 באוגוסט 2021
  9. ^ Sara Delgado, Stray Kids Member Woojin Is Leaving the K-Pop Group, Teen Vogue, ‏28 באוקטובר 2019 (באנגלית)
  10. ^ Suzanne Sng, K-pop singer Hyunjin of Stray Kids on indefinite hiatus after bullying scandal, The Straits Times, ‏28 בפברואר 2021 (באנגלית)
  11. ^ Oh, Bo-ram, '학폭 논란' 현진, 스트레이키즈 활동 재개…새 싱글 참여, Yonhap News Agency, ‏26 ביוני 2021 (בקוריאנית)
  12. ^ Taylor Swift, 'Barbie' and 'Grey's Anatomy' Score at 2024 People's Choice Awards: See the Full List of Winners, Peoplemag (באנגלית)