סרטן אוקיינוס אדום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סרטן הטונה)
קריאת טבלת מיוןסרטן אוקיינוס אדום
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
תת־מערכה: סרטנאים
מחלקה: סרטנים עילאיים
סדרה: מעשירי רגל
תת־סדרה: Pleocyemata
משפחה: Munididae
סוג: Pleuroncodes
מין: סרטן אוקיינוס אדום
שם מדעי
Pleuroncodes planipes
סטימפסון, 1860
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סרטן אוקיינוס אדום (שם מדעי: Pleuroncodes planipes), המכונה גם סרטן הטונה, הוא מין של סרטן מסדרת מעשירי רגל המצוי ברחבי האוקיינוס השקט.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטן זה מזכיר מעט לובסטר אבל הוא בעל בטן קצרה יותר. הוא אדום עם לוחיות בולטות ורגליו מנוצות והוא יכול לשחות ולשוט. אורכו מגיע ל-13 ס"מ.

סרטנים אלו מצויים סמוך למדפי היבשה לאורך החוף הפסיפי של אמריקה מצפון קליפורניה ועד לצ'ילה. בדרך כלל הם נמצאים רק עד לצפון מקסיקו או עד סן דייגו, אך בשנים של אל ניניו הם מצפינים בגלל המים החמימים יותר. זחלי הסרטנים מפליגים על ידי זרמים תת-מימיים לאורך הים ומפליגים יחד עם הפלנקטון עד לבגרותם.

הם עצמם ניזונים מיצורי זואופלנקטון קטנים אך גם מפרוטיסטים ומאצות הפיטופלנקטון הפורחות באוקיינוס. הוא שואב את מזונו באמצעות סינון. בתנאים טובים נוצרים להקות של סרטנים מסננים כאלה.

הסרטנים עצמם נטרפים על ידי עופות ים, כרישים, יונקים ימיים (כמו מיני לווייתנאים ולוטרת הים), צב ים חום ומדגי גרם שונים. אחד הדגים הלהוטים עליהם ביותר הוא הטונה - ומכאן שם הסרטן. דגי גרם נוספים כוללים מפרשניים שונים, צניניתיים ודקריים. ישנו אפילו מין של עטלף - נשפון דייג הלהוט אחרי סרטנים כאלה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סרטן אוקיינוס אדום בוויקישיתוף