פול היימן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פול היימן
Paul Heyman
היימן, אפריל 2016
היימן, אפריל 2016
לידה 11 בספטמבר 1965 (בן 58)
מחוז וסטצ'סטר, ניו יורק שבארצות הברית
שם במה פול אי דיינג'רסלי
פול היימן
משקל 105 ק"ג
גובה 1.75 מטר
מקום מגורים סקרסדייל, ניו יורק שבארצות הברית
לאום אמריקאי
קריירה מקצוענית 1986–הווה (כ־38 שנים)
ליגות WWE
מידע אישי
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פול היימןאנגלית: Paul Heyman; נולד ב-11 בספטמבר 1965) הוא מפיק בידור יהודי-אמריקאי, כותב, אמן, משווק, מקדם, מנג'ר היאבקות ופרשן, המופיע בארגון ההיאבקות WWE, בתוכנית סמאקדאון. הוא נמנע מלהשתמש במושג "מנג'ר", כשבמקום הוא מתאר את עצמו כ"סנגור" או כ"סוכן".

היימן היה הבעלים וחלק מצוות הקריאטיב מאחורי הארגון Extreme Championship Wrestling‏ (ECW) משנת 1993 עד לסגירתו בשנת 2001. לפני שהיה הבעלים של הארגון ECW, הוא היה מנג'ר היאבקות תחת שם הבמה פול אי דיינג'רסלי בעיקר בארגון World Championship Wrestling, בנוסף לארגונים אחרים.

ב-WWE, היימן מחזיק בשיא כשהוא שימש כמנג'ר של שישה אלופי WWE: ברוק לסנר, ביג שואו, קורט אנגל, רוב ואן דאם, CM פאנק ורומן ריינס. היימן זוכה לשבחים רבים בקרב המבקרים על יכולות הניהול שלו ועל יכולות הדיבור שלו במיקרופון.[1][2] היימן אף השתתף כמתאבק בקרב המרכזי על אליפות ה-WWE באירוע רבליון 2002.

החיים שלפני[עריכת קוד מקור | עריכה]

פול היימן נולד ב-11 בספטמבר 1965, במחוז וסטצ'סטר, ניו יורק לאמה, סולמיטה (2009-1928) וריצ'רד היימן (2013-1926), עורך דין בולט וותיק מלחמת העולם השנייה. היימן הוא יהודי; אמו היא ניצולת שואה, שסבלה ממאורעות אושוויץ, ברגן-בלזן וגטו לודז'. בגיל 11, הוא הריץ עסק של הזמנת מוצרים ומכירת פריטים של אנשים מפורסמים ופריטי ספורט מביתו. עוד כשהיה נער, הוא סלל את דרכו אל מאחורי הקלעים של אירוע ארגון ההיאבקות של World Wide Wrestling Federation‏ (WWWF) במדיסון סקוור גארדן כשעבד כצלם עיתונות. הוא קיבל שכר מהחברה על כמה מהתמונות שלו. בשנת 1985, כשהיה בגיל 19, הוא הפך לצלם, ולאחר מכן למפיק ולמקדם של מועדון הלילה "סטודיו 54" בניו יורק.

קריירת היאבקות מקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריירה מוקדמת (1987–1988)[עריכת קוד מקור | עריכה]

היימן החליט שהוא רוצה להיכנס לתעשיית ההיאבקות המקצועית כשראה את וינס מקמהן מראיין את סופרסטאר בילי גרהאם. הוא החל את דרכו כצלם, כשהיה בן 13, ורכש מעבדת צילום משלו כדי לצלם תמונות של מתאבקים מקצועיים בניו יורק. הוא פרסם עיתון משלו, בשם The Wrestling Times Magazine, וכתב עבור המגזין Pro Wrestling Illustrated. שנה לאחר מכן, הוא עבד עבור Capitol Wrestling Corporatio, חברת האב של ארגון ה-World Wide Wrestling Federation‏ (WWWF), וקיבל כרטיס מעבר אל מאחורי הקלעים של המדיסון סקוור גארדן. היימן פגש את דאסטי רודס בצילומים של הארגון Jim Crockett Promotions, שם נכנס אל פגישת הפקה. בשנת 1985, היימן עבד כצלם עבור מועדון הלילה "סטודיו 54" בניו יורק. באותה השנה, הוא עבר לתפקיד המפיק במועדון זה.

ב-2 בינואר 1987, הוא ערך את הופעת הבכורה שלו כמנג'ר היאבקות בזירת הארגונים העצמאיים הצפון מזרחית לפני שעבר לתפקיד בולט יותר ב-Championship Wrestling from Florida. שם הוא עבד יחדיו עם קווין סאליבן ואוליבר הומפרדינק, ולאחר מכן השיג את שם הבמה שלו פול אי דיינג'רסלי כאות דמיון לדמות של מייקל קיטון בסדרת הסרטים של "ג'וני המסוכן". לאחר שהארגון CWF נקנה על ידי ג'ים קרוקט, בם בם ביגלו העביר אותו לממפיס לארגון Continental Wrestling Association‏ (CWA) כדי להיות המנג'ר של טומי ריץ' ואוסטין איידול ביריבות שלהם נגד ג'רי לולר, שגלש עד לארגון American Wrestling Association‏ (AWA), שם Original Midnight Express (דניס קונדריי ורנדי רוז) התחרו נגד איידול וריץ'.

הגימיק של פול אי דיינג'רסלי תאמה את אישיותו של היימן ואף הרחיבה אותה; ניו יורקר חצוף עם גישה יאפית, כשלעיתים החזיק בידו טלפון סלולרי אשר שימש מדי פעם כ"חפץ זר". לאחר שנפרד מארגון ה-AWA, היימן הגיע לארגון Continental Championship Wrestling, שהתבסס באלבמה. הוא הצטרף לקבוצה של אדי גילברט, כשמאחורי הקלעים האחרון היה הדמות הקובעת בארגון, והיימן שימש כעוזר שלו. היימן החל לצבור לעצמו מוניטין ככותב טלוויזיה ומפיק כששימש כדמות הקובעת בארגון Windy City Wrestling בשיקגו.

National Wrestling Alliance / World Championship Wrestling‏ (1988–1993)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1988, היימן עבר לארגון של ג'ים קרוקט, שם שימש פעם נוספת כמנג'ר של Original Midnight Express ביריבות שלהם נגד ה-New Midnight Express (בובי איטון וסטאן ליין) והמנג'ר שלהם, ג'ים קורנט. לאט לאט, דיינג'רסלי נכנס לתפקיד של השדר, כשהצטרף לג'ים רוס בשידורי הקרבות ברשת הטלוויזיה האמריקאית TBS. היימן הודה שהוא למד המון מהעבודה לצד רוס על פני מנטורים אחרים שהיו לפניו. תוך כדי שמילא מספר תפקידים ב-WCW, הוא עבד בארגון ICW ככותב, אך הוא פוטר במחציתו של היום הראשון במהלך צילומי הטלוויזיה הראשונים שלו.

בשנת 1991, WCW שינו את מערך הדמויות הרעות בארגון (דמויות אלה נקראות בשפת ההיאבקות המקצועית בשם "היל"), וכתוצאה מכך היימן חזר לתפקיד הדובר והמנג'ר, כששימש כמנג'ר של קבוצת הברית המסוכנת (גרסה חדשה של ארבעת הפרשים), כשריק רוד היה לב ליבה של הקבוצה. לפי היימן, הוא וסטון קולד סטיב אוסטין למדו את מלאכתם מרוד. היימן הוביל את רוד לזכייה באליפות ארצות הברית ואת הצוות של אנדרסון-איטון לזכייה באליפות הזוגות. הברית המסוכנת שלטה ב-WCW במהלך מרבית שנת 1992.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבודתו של היימן כמקדם זוכה לשבחים רבים על ידי מבקרים ואנשים בתעשיית ההיאבקות. אלוף העולם של ECW לשעבר, רייבן, אמר ש"הוא בעל המוח היצירתי ביותר שהעסק ראה".[3] היימן ידוע כבעל יכולות הדיבור על המיקרופון הטובות ביותר בכל הזמנים.[4]

אליפויות והישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הישגים במגזין ההיאבקות Pro Wrestling Illustrated - PWI
    • מנג'ר השנה (1992)
  • הישגים במגזין ההיאבקות Wrestling Observer Newsletter - WON
    • הטוב ביותר בראיונות (2013, 2014)
    • האישיות הלא מתאבקת הטובה ביותר (2001, 2002, 2004, 2014-2012, 2018)
    • היכל התהילה של WON‏ (2005)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פול היימן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]