פיטר רינדיסבאכר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיטר רינדיסבאכר
Peter Rindisbacher
לידה 12 באפריל 1806
Eggiwil, שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 באוגוסט 1834 (בגיל 28)
סנט לואיס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה צבע מים עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אמנות נאיבית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיטר רינדיסבאכרגרמנית: Peter Rindisbacher‏; 12 באפריל 1806 – 12 או 13 באוגוסט 1834) היה אמן שווייצרי, שהתמחה בציור בצבעי מים ובאיורים העוסקים בשבטים הילידים הראשונים של מערב קנדה וארצות הברית, בעיקר תיאורים של סצינות פעולה קבוצתיות או ז'אנריות.[1] לעיתים רחוקות הוא צייר דיוקנאות של בודדים.[2]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רינדיסבאכר היגר משווייץ למערב קנדה עם משפחתו כשהיה בן חמש עשרה. המשפחה גויסה על ידי סוכן של המושבה "רד ריבר", שהוקמה על ידי הרוזן מסלקירק, כדי ליישב את האזור שנמצא ליד ויניפג של ימינו, מניטובה. מענק הקרקע של הרוזן סלקירק, נוהל על ידי מושל ומועצה, אך מכיוון שלכל פקידי המושבה היו קשרים עם חברת מפרץ הדסון, המושבה הייתה למעשה זרוע לפעילות מפרץ הדסון. המושבה התמודדה עם קשיים עקב שיטפון והרס של הנהר האדום, בגבול המזרחי של צפון דקוטה מה שהוביל לפגיעה בגידולים ולרעב.[3] משפחת רינדיסבאכר עברה להתגורר בוויסקונסין בשנת 1826, ואחר כך התיישבה לצמיתות בסנט לואיס, מיזורי, בשנת 1829.[4]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגיל חמש עשרה עד מותו, בגיל 28 היה אמן יוצר.[4] הוא החל לעבוד עם פחם כילד צעיר, בעידוד אביו, וקיבל הכשרה רשמית של שנה אצל האמן יעקב סמואל וייבל בשווייץ. הוא ביצע רישומים וצבעי מים של המסע של משפחתו מאירופה למערב קנדה, פקידי המושבה, ואינדיאנים ובעלי חיים במערב קנדה ובמערב ארצות הברית, כולל אנשי צ'יפווה ומטיס שחיו לאורך הנהר האדום.

בגיל עשרים ושלוש, לאחר שעבר לסנט לואיס, הקים רינדיסבאכר סטודיו לאמנים, שם הפיק גם איורים למגזינים וכריכות לספרים, ותרם לאוסף ההיסטוריה של שבטי האינדיאנים בצפון אמריקה.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שבילה חמש עשרה שנים בציור האינדיאנים בצפון אמריקה, רינדיסבאכר נפטר ב־13 באוגוסט 1834, מספר ימים לאחר שהשתתף בפגישת מיליציה בסנט לואיס.

באותה תקופה ג'ורג' קטלין, שלעיתים קרובות ניתן לו קרדיט על היותו הצייר המקצועי הראשון שתיאר את האינדיאנים האמריקניים במישורים הגדולים, היה רק ארבע שנים במהלך שש שנות המסעות שלו במערב בשנים 1830–1836. כצייר מקצועי, רינדיסבאכר הקדים את קטלין במערב בעשר שנים לפחות, ולכן נחשב לאמן המקצועני הראשון שצייר ממערב לאגמים הגדולים.

רינדיסבאכר הפיק במהלך הקריירה שלו יותר מ 124 ציורים. ארבעים מיצירותיו מוחזקות כיום על ידי הספרייה והארכיונים של קנדה, אוטווה.

ריכוזים גדולים אחרים של ציוריו ממוקמים באוספי מוזיאון ווסט פוינט של האקדמיה הצבאית של ארצות הברית ומוזיאון גילקריס בטלסה, אוקלהומה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיטר רינדיסבאכר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Josephy, Alvin M. Jr., The Artist was a Young Man: The Life Story of Peter Rindisbacher. Fort Worth: Amon Carter Museum, 1970.
  2. ^ Painted in 1824, one of the earliest studies of a tipi by a non-Indian. Library and Archives Canada Collection.
  3. ^ "Peter Rindisbacher: Beauty by Commission". Library and Archives Canada.
  4. ^ 1 2 Biography – RINDISBACHER, PETER – Volume VI (1821-1835) – Dictionary of Canadian Biography, www.biographi.ca