פרדריק בראונינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרדריק בראונינג
Frederick Arthur Montague Browning
לידה 20 באוקטובר 1896
לונדון, הממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת
פטירה 14 במרץ 1965 (בגיל 68)
מנבילי, הממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
כינוי 'בוי' (Boy)
השכלה
בן או בת זוג דפנה דה מוריאה (19 ביולי 193214 במרץ 1965) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים טסה בראונינג, פלאביה בראונינג, כריסטיאן בראונינג עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
תקופת הפעילות 19151948 (כ־33 שנים)
דרגה לוטננט גנרל (צבא בריטניה) לוטננט גנרל
תפקידים בשירות
מפקד הדיוויזיה המוטסת ה-1
מפקד הקורפוס המוטס ה-1
מפקד הארמייה המוטסת הראשונה
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם הראשונה
מלחמת העולם השנייה
עיטורים
מסדר האמבט מסדר האמבט
המסדר הוויקטוריאני המלכותי המסדר הוויקטוריאני המלכותי
מסדר האימפריה הבריטית (צבאי) מסדר האימפריה הבריטית
אות השירות המצוין אות השירות המצוין
צלב המלחמה (צרפת, עולם ראשונה) צלב המלחמה (צרפת)
לגיון ההצטיינות (מפקד) לגיון ההצטיינות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סר פרדריק ארתור מונטגיו בראונינגאנגלית: Frederick Arthur Montague Browning‏; 20 בדצמבר 1896 - 14 במרץ 1965) המוכר גם בכינוי שלו "בוי" (Boy), היה קצין בצבא הבריטי הנחשב לאחד מהדמיות החשובות ביצירת היחידות המוטסות הבריטיות. בראונינג פיקד בין היתר על הדיוויזיה המוטסת הבריטית הראשונה והקורפוס המוטס הבריטי הראשון, במהלך מבצע מרקט גארדן הוא פיקד על הארמייה המוטסת הראשונה, שכללה 3 דיוויזיות מוטסות. מבצע מרקט גארדן הורכב ממשימה של הכוחות המוטסים שהיו מתוכננים להשתלט על מספר גשרים ולאפשר מעבר של כוחות שריון לתוך גרמניה ובכך להביא לסיום מהיר של המלחמה. בראונינג פיקד על החלק המוטס שנקרא מרקט. למרות שהיה מפקד אמריקאי בכיר ממנו, נבחר בראונינג למלא את המשימה. כנראה משום שמונטגומרי העדיף מפקד בריטי במקום אמריקאי.

קריירה צבאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראונינג התגייס לצבא בשנת 1915 לאחר שלמד במכללה הצבאית המלכותית בסנדהרסט (אנ'). הוא התחיל את שירותו בתור קצין במשמר הגרנדירים והגיע באוקטובר 1915, לאחר מספר העברות בין הגדודים השונים, לחזית המערבית. לאחר כחודשיים בחזית, בינואר 1916 הוא הוחזר לבית חולים באנגליה לאחר ונדבק בקדחת השוחות, הוא נותר באנגליה עד שחזר לגדודו (הגדוד השני) בחזית באוקטובר 1916.

במשך 1917 השתתף בראונינג עם יחידתו בקרב על רכס פילקרם ביולי, קרב פולקפל באוקטובר וקרב קמברה בנובמבר. על התנהלותו והצטיינותו במהלך קרב קמברה, הוענק לבראונינג אות השירות המצוין שהוענק בדרך כלל לקצינים מעל דרגת קפטן (בראונינג היה רק לוטננט). בדצמבר 1917 הוענק לו על ידי הצבא הצרפתי עיטור צלב המלחמה ובמאי 1918 הוא צוין לשבח על תפקודו. לקראת סוף המלחמה, שירת בראונינג למשך תקופה קצרה במטה של הנרי רולינגסון.

לאחר המלחמה קודם בראונינג לדרגת קפטן ב-24 בנובמבר 1920. במהלך השנים שלאחר המלחמה שירת בראונינג בסנדהרסט עד לאפריל 1928, כאשר הוא קודם לדרגת מייג'ור וחזר לגדוד השני במשמר הגרנדירים. בשנים אלו היה לו זמן רב לפעילויות ספורטיביות והוא אף השתתף בראונינג אולימפיאדת סנט מוריץ בשנת 1928 כחלק מהנבחרת הבריטית בענף המזחלות. בשנת 1931 הוא נישא לסופרת דפנה דה מוריאה ולהם נולדו במהלך השנים שתי בנות ובן. ב-1 בפברואר 1936 קדום בראונינג לדרגת לוטננט-קולונל ומונה למפקד הגדוד השני של משמר הגרנדירים. ב-1 באוגוסט 1939 תקופת פיקודו הסתיימה, הוא הועלה לדרגת קולונל ומונה למפקד "בית הספר לנשק קל".

מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראונינג והגנרל סטינסלב סוסבוסקי, מפקד החטיבה הפולנית העצמאית במבצע מרקט גארדן.

בשנת 1940 הועלה בראונינג לדרגת בריגדיר וקיבל את הפיקוד על 'חטיבת חיל הרגלים ה-128', בזמן שזו התכוננה לשירות בצרפת ואחרי נפילת צרפת למגננה על האי הבריטי. בשנת 1941 עבר בראונינג לפקד על 'חטיבת חיל הרגלים (משמר) ה-24' אשר נערכה להגן על אזור לונדון לקראת פלישה גרמנית אפשרית.

ב-3 בנובמבר 1941 קודם בראונינג לדרגת מייג'ור-גנרל וקיבל את הפיקוד על הדיוויזיה המוטסת הבריטית הראשונה החדשה. תחת פיקודו, כוח הצנחנים שזה עתה נוצר עבר את תהליך ההתהוות שלו. בין היתר בראונינג היה שותף לעיצוב המדים וציוד הצניחה של הצנחנים ואף הציע בעצמו את העיצוב הראשון. במרץ 1943 החליף ג'ורג' הופקינס את בראונינג בפיקוד על הדיוויזיה הראשונה, בראונינג עבר לפקד על הכוחות המוטסים במפקדת בעלות הברית. החל מדצמבר 1943 בראונינג עבר לפקד על הכוחות המוטסים הבריטים שהפכו להיות הקורפוס המוטס הבריטי הראשון והוא מונה מפקד הקורפוס באופן רשמי ב-16 באפריל 1944, לאחר שהועלה לדרגת לוטננט גנרל בינואר 1944. בהמשך הוקמה הארמייה המוטסת הראשונה שהקורפוס הבריטי השתייך אליה ובראונינג שימש כסגן מפקד שלה, כשהוא ממשיך לפקד על הקורפוס.

לאחר המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראונינג השתחרר משירותו בצבא הבריטי ב-5 באפריל 1948, אך כבר בינואר החל בתפקידו החדש בתור הכלכלן וראש משק הבית של הנסיכה אליזבת השנייה. הוא קיבל את התפקיד לאחר המלצתו של לואי מאונטבאטן אשר היה בן דוד של הנסיך פיליפ, דוכס אדינבורו, בעלה של אליבת. באולימפיאדת לונדון (1948) שימש בראונינג כסגן היושב ראש של האיגוד האולימפי הבריטי וראש הנבחרת הבריטית. בשנת 1952 הוכתרה אליזבת השנייה למלכת הממלכה המאוחדת וצוות משק הבית השתנה וגדל, כמו גם עברה המלכה להתגורר בארמון בקינגהאם, בראונינג המשיך בתפקידו אך עבר לשרת בצוות של הנסיך פיליפ בבקינגהאם. בשנת 1959 עזב בראונינג את המשרה בארמון לאחר התמוטטות עצבים שנבעה מבעיית שתייה שהלכה והחריפה.

בשנותיו האחרונות עבר בראונינג להתגורר עם אשתו באחוזת מנבילי בקורנוול. בשנת 1963 היה מעורב בראונינג בתאונת דרכים אשר נמצא אשם לגרימתה, מאחר שהיה בהשפעת תרופות ואלכוהול, הוא נקנס ב-50 לירה שטרלינג ושילם את העלויות המשפטיות והרפואיות של שני הפצועים בתאונה. פרדריק בראונינג נפטר בביתו במנבילי כתוצאה מאוטם שריר הלב ב-14 במרץ 1965.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]