לדלג לתוכן

פריק (סלנג)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תצוגת פריקים בשנת 1941, ביריד בורמונט
הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות" עם המרכז האקדמי רופין –. נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך 27/08/2024. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב.
הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות" עם המרכז האקדמי רופין –. נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך 27/08/2024. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב.

פְרִיקאנגלית Freak) הוא כינוי סלנגי המשמש לתיאור אדם שהתנהגותו, הופעתו או טעמו האישי חורגים בצורה בולטת מהמנהגים החברתיים הרגילים והמקובלים[1]. בהקשרים מסוימים המילה פריק משמשת ככינוי גנאי בעלת קונוטציה שלילית, ובהקשרים אחרים המילה מציינת חריגה מהמיינסטרים המתבטאת במאפיינים מקוריים וייחודיים ולה קונוטציה חיובית[2]. המונח משמש לתיאור מגוון רחב של אנשים, מבעלי מראה חיצוני יוצא דופן ועד לחברי תת-תרבויות שונות או בעלי תחומי עניין ייחודיים[3]. בשפה המודרנית, "פריק" יכול לתאר גם אדם בעל להט או התלהבות יוצאת דופן לנושא מסוים, כמו ב"פריק של מוזיקה" או "פריק של טכנולוגיה".

מקור המילה "פריק" באנגלית מתייחס למאה ה-16, כאשר משמעותה המקורית הייתה "גחמה" או "מצב רוח פתאומי". במהלך המאה ה-19, המילה החלה לשמש לתיאור אנשים בעלי בעלי עיוותים גופניים יוצאי דופן[4], במיוחד בהקשר של "הופעות פריקים" בקרקסים נודדים[5]. אנשים אלה הוצגו לצד חיות מאולפות, חיות ראווה, ליצנים ולוליינים.

עם המהפכה הערכית של שנות השישים של המאה ה-20, משמעות המילה התרחבה והחלה לכלול גם חריגות חברתיות. בתקופה זו, המונח אומץ על ידי תת-תרבויות שונות, כמו תנועת ההיפים, כביטוי חיובי לייחודיות ולדחייה של נורמות חברתיות מקובלות. המילה, ששימשה בתחילה ככינוי מבזה, אומצה על ידי הציבור לו הופנתה, וכיום אנשים רבים, בעיקר צעירים, מזהים עצמם כפריקים מיוזמתם ולא רואים את הכינוי כעלבון.

בהקשר המודרני, המונח "פריק" מתייחס בעיקר לאנשים שסגנונם לא-מיינסטרימי, המתבטא בלבוש, בהעדפות מוזיקליות, באמנות גוף, בתספורות וצבעי שיער בלתי שגרתיים, או בהשקפות חריגות לגבי העולם והחברה. שימושו לאחרונה היא כמילה נרדפת למתלהב, כגון או הכוונה להתנהגות אובססיבית, כמו קונטרול פריק [6]. בעברית, המילה חדרה לשימוש בעיקר מאז שנות ה-80 של המאה ה-20, כחלק מהשפעת התרבות האמריקאית על השפה העברית.

ביקורת על השימוש במילה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש במילה "פריק" כתווית חברתית עורר ביקורת רבה בשנים האחרונות, בעיקר בהקשר של השלכותיה החברתיות והפסיכולוגיות. חוקרים טוענים כי השימוש במונח זה עלול לתרום לסטיגמה ולהדרה חברתית של אנשים הנתפסים כשונים או חריגים[7].

תנועות חברתיות, במיוחד אלו הקשורות לזכויות אנשים עם מוגבלויות, קראו להימנע משימוש במילה "פריק" בהקשרים מסוימים וטוענים כי השימוש במונח זה מנציח סטריאוטיפים שליליים ומעודד אפליה. במקום זאת, הם מעודדים שימוש בשפה מכבדת ומכלילה יותר.

עם זאת, יש הטוענים כי בהקשרים מסוימים, במיוחד בתוך קהילות שוליים, אימוץ מחדש של המונח "פריק" יכול לשמש ככלי להעצמה ולבניית זהות חיובית. התהליך נצפה בקהילות שונות שאימצו מחדש מונחים שנחשבו בעבר פוגעניים[8].

שימושים בתרבות הפופולרית

[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח "פריק" זכה לשימוש נרחב בתרבות הפופולרית, מה שתרם להתפתחות משמעותו ולהטמעתו בשיח היומיומי. בתעשיית המוזיקה, השיר "Super Freak" של ריק ג'יימס משנת 1981 הפך את המונח לסמל של מיניות ושובבות.

בקולנוע, הסרט "Freak" משנת 1998 עסק בדמות בעלת יכולות על-טבעיות, מה שהרחיב את משמעות המונח מעבר למראה חיצוני חריג.

בטלוויזיה, הסדרה האמריקאית Freaks and Geeks" (1999-2000)" השתמשה במונח כדי לתאר קבוצה של בני נוער שאינם מתאימים לנורמות החברתיות של בית הספר, ובכך תרמה להרחבת המשמעות של המונח לכלול גם חריגות חברתית ותרבותית. בספרות.

תת-תרבויות שונות אימצו את המונח "פריק" כסמל לזהותן הייחודית. בתקופת תנועת ההיפים בשנות ה-60, המונח "freak flag" (דגל הפריק) שימש כביטוי לגאווה בשונות ובדחיית הנורמות החברתיות המקובלות.

אזכורים בשירים ובתוכניות טלוויזיה

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • Friends" (1994-2004)" בפרק 5 של העונה השביעית, "The One with the Engagement Picture", פיבי אומרת: "I'm not a total freak. I just have a fifth toe." (אני לא פריקית לגמרי. יש לי פשוט בוהן חמישית).
  • The Big Bang Theory" (2007-2019)" בפרק 17 של העונה השישית, "The Monster Isolation", רג'ש אומר: "I'm a social freak, and I'm going to die alone." (אני פריק חברתי, ואני הולך למות לבד).
  • "Stranger Things" (2016-הווה) בפרק 2 של העונה הראשונה, "The Weirdo on Maple Street", כאשר מישהו מכנה את אחת-עשרה "פריק", מייק מגן עליה ואומר: "She's not a freak!" (היא לא פריקית!).
  • Game of Thrones" (2011-2019)" בפרק 2 של העונה הראשונה, "The Kingsroad", טיריון לאניסטר אומר: "I have a tender spot in my heart for cripples, bastards, and broken things." (יש לי נקודה רכה בלב לנכים, ממזרים ודברים שבורים.) למרות שהמילה "פריק" לא נאמרת ישירות, המשפט הזה מתייחס לדמויות ה"פריקיות" או החריגות בסדרה.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פריק בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ Definition of FREAK, www.merriam-webster.com (באנגלית)
  2. ^ freak noun
  3. ^ Urban Dictionary: Freak
  4. ^ Sherman, Howard (2014-09-26). "'Freak' is a slur and 'Freak Show' is propagating it. Disabled people deserve better". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2024-07-20.
  5. ^ Notes From The Frontier, Freak Shows of the 1800s, Frontier, ‏2019-10-21 (באנגלית)
  6. ^ freak | Etymology of freak by etymonline, www.etymonline.com (באנגלית)
  7. ^ Erving Goffman, Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity, Simon and Schuster, 2009-11-19, ISBN 978-1-4391-8833-0. (באנגלית)
  8. ^ Adam D. Galinsky, Cynthia S. Wang, Jennifer A. Whitson, Eric M. Anicich, Kurt Hugenberg, Galen V. Bodenhausen, The Reappropriation of Stigmatizing Labels: The Reciprocal Relationship Between Power and Self-Labeling, Psychological Science 24, 2013-10, עמ' 2020–2029 doi: 10.1177/0956797613482943
ערך זה הוא קצרמר בנושא מדעי החברה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.