קארל שקורפיל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קָארֶל ואצלב שקוֹרפיל
Karel Václav Škorpil
לידה 15 במאי 1859
ויסוקה מיטו, בוהמיה, האימפריה האוסטריתהאימפריה האוסטרית האימפריה האוסטרית
פטירה 9 במרץ 1944 (בגיל 84)
וארנה, בולגריהבולגריה ממלכת בולגריה
מדינה בולגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה פליסקה עריכת הנתון בוויקינתונים
ידוע בשל היותו אחד מהאבות המייסדים של הארכאולוגיה בבולגריה המודרנית
השכלה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קברו של קארל שקורפיל הסמוך לפליסקה

קָארלֶ ואצלב שקורפילצ'כית: Karel Václav Škorpil‏; 15 במאי 1859, ויסוקה מיטו, בוהמיה, האימפריה האוסטרית9 במרץ 1944, וארנה, ממלכת בולגריה) היה ארכאולוג יליד חבל בוהמיה שפעל בנסיכות ובהמשך בממלכת בולגריה. קארל ואחיו הרמן שקורפיל נמנים עם האבות המייסדים של הארכאולוגיה בבולגריה המודרנית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שקורפיל נולד בעיירה ויסוקה מיטו אשר בחבל בוהמיה. הוא רכש השכלה תיכונית בפרדוביצה ובהמשך רכש השכלה אקדמית והנדסית באוניברסיטת קארל בפראג ובאוניברסיטה הטכנית שבעיר. ב-1881 עבר לבולגריה ועסק בהוראה בפלובדיב, סליבן, וליקו טרנובו ווארנה. הוא השתקע בווארנה ובה ייסד את המוזיאון הארכאולוגי(אנ') אותו ניהל מ-1915 ועד מותו, ואת האגודה הארכאולוגית בעיר.

ביחד עם אחיו הרמן שקורפיל הוביל משלחות ארכאולוגיות אשר חשפו את הערים פליסקה ופרסלב שהיו ערי הבירה של הממלכה הבולגרית הראשונה. שקורפיל איתר שרידי בתי כלונסאות קדומים באזור אגם וארנה(אנ'). היה חבר האקדמיה הבולגרית למדעים. הוא הלך לעולמו ב-1944 והוא בן 84 שנים. קארל שקורפיל נקבר סמוך לאתר העיר העתיקה פליסקה.

הרמן שקורפיל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרמן שקורפיל (1923-1858) עסק בארכאולוגיה ביחד עם אחיו. רכש תואר אקדמי במדעי הטבע באוניברסיטה הטכנית בפראג. לאחר לימודיו היגר לנסיכות בולגריה ועסק בהוראה ובארכאולוגיה. הקים את מוזיאונים בסליבן וברוסה ובהמשך כיהן כאוצר המוזיאון הארכאולוגי בווארנה.

מחקריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארל שקורפיל נמנה עם האבות המייסדים של הארכאולוגיה בבולגריה המודרנית. בעוד שאין חולק על חשיבות ממצאיו, המחקר המודרני שולל את הפרשנות הראשונית שניתנה לחלק מהממצאים. במהלך חפירותיו באזור חוף הים השחור נמצאו ממצאים פיניקיים, תסלים וקווקזים. באותה העת פורשו הממצאים כמעידים על התיישבות גורמים אלו באזור. מחקרים מאוחרים יותר שללו הנחה זו וציינו כי הם מעידים על קיומה של מערכת סחר חליפין ענפה בין השבטים התראקים ליושבי חבלי ארץ אילו וכן נוספים כגון באסיה הקטנה, שברובו בוצע דרך הים השחור והתיכון.[1]

הפרשנות המוקדמת לממצאיו של שקורפיל היוותה אסמכתה להנחה כי ראשוני היהודים הגיעו לאזור בולגריה במהלך המאה ה-5 לפנה"ס. המחקר המודרני נוטה שלא לקבל הערכה זו, וקובע לאור ממצאים ארכאולוגיים שהתגלו בגיגן, פלובדיב וקיוסטנדיל, כי ראשוני היהודים התיישבו באזור בולגריה במהלך המאה ה-2, עת נשלט האזור על ידי הקיסרות הרומית.[2][3][4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא האחים שקורפיל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההיסטוריה הקדומה של בולגריה, באתר amvarna.com, המוזיאון הארכאולוגי בוארנה (באנגלית).
  2. ^ שלמה שאלתיאל, שני דגלים לציונות, תכלת וגם אדום, הוצאת "מערכת", קיבוץ דליה, 2015, ISBN 9789655181395, עמוד 18.
  3. ^ צבי קרן, תקציר ההיסטוריה של בולגריה ויהודיה, באתר "כולנו בולגרים", אתר הבית של יהודי בולגריה, אוחזר ב-5 בספטמבר 2015.
  4. ^ ניר ברוך, הכֹּפֶר - בולגריה ויהודיה במשך הדורות, הוצאת שבילים, 1990, עמוד 13.