קרייסיס 2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרייסיס 2
Crysis 2
עיצוב העטיפה הסופי
עיצוב העטיפה הסופי
עיצוב העטיפה הסופי
כללי
תאריך הוצאה 22 במרץ 2011
סוגה משחק ירי בגוף ראשון, משחק התגנבות
פיתוח Crytek
הוצאה לאור Electronic Arts עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה EA Games
עיצוב סטן הבלר
סדרה קרייסיס עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
גרסה 1.8
מנוע משחק CryEngine 3
מצבי משחק שחקן יחיד, משחק רשת
דירוג ESRB: Mature
PEGI: 16+
פלטפורמות מחשב אישי, פלייסטיישן 3, Xbox 360
מדיה DVD, הורדה דיגיטלית
המשחק הקודם קרייסיס: ראש קרב
המשחק הבא קרייסיס 3
דרישות מערכת
מעבד Intel Core 2 Duo 2.0 GHz, AMD Athlon 64 X2 2.0 GHz ומעלה
זיכרון 2GB (עבור חלונות ויסטה ומעלה נדרש 3GB)
כרטיס מסך NVIDIA GeForce 8800 GT בעל 512 MB ומעלה; ATI/AMD Radeon HD 3850 512Mb RAM ומעלה
מקום פנוי 9 GB
מערכת קול תואמת DirectX 9.0c
בקרים מקלדת ועכבר, או בקר Xbox 360
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרייסיס 2 (באנגלית: Crysis 2) הוא משחק פעולה ממוחשב השייך לז'אנר משחקי יריות בגוף ראשון, ומהווה המשך למשחק המצליח קרייסיס. משחק זה פותח על ידי חברת קרייטק והופץ על ידי אלקטרוניק ארטס במרץ 2011 למחשב האישי ולקונסולות המשחק. המשחק, שהיה הראשון להשתמש במנוע הגרפי CryEngine 3, הוא הכותר הראשון בסדרה שיצא לא רק למחשב האישי אלא גם לקונסולות הפלייסטיישן 3 ולXbox 360. המשחק הוא חלק שני מתוך טרילוגיה, כאשר החלק השלישי והאחרון יצא לאור שנתיים לאחר מכן, בשנת 2013.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק הוכרז על ידי קרייטק בתערוכת המשחקים E3 של שנת 2009, ולמעשה היה בפיתוח כבר משנת 2007, מעט אחרי יציאת המשחק הראשון. כיוון שמפתחי המשחק היו מעוניינים לשחרר את המשחק גם לקונסולות ולא רק למחשב האישי, היה נדרש לבצע שינויים רבים במנוע המשחק CryEngine 2 ששימש את קודמו בסדרה, שהיה "כבד" מדי עבור הקונסולות, ולשם כך, השמיטו המפתחים מספר תכונות גרפיות שהיו במנוע כדי להקל על הרצת המשחק בקונסולות ועדיין להתעלות על קודמו, תוך כדי שמירה על יכולות הפיזיקה המתקדמות ועל ה"זוהר" שאפיין את המשחק הקודם. בכך נוצר המנוע CryEngine 3, שמאוחר יותר שימש גם את המשחק השלישי בסדרה. גרסת המחשב האישי של מנוע המשחק תומכת ב-DirectX 9 ו-11. עקב האופטימיזציה שעבר מנוע המשחק, המשחק נחשב להרבה פחות תובעני על מערכות מחשב מאשר קודמיו, קרייסיס וקרייסיס: ראש קרב, שנכון לזמן יציאת המשחק, עדיין שימשו כאמות מידה לבדיקת ביצועי מערכות מחשב (Benchmarking) למרות גילם המתקדם יחסית.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק, השחקן מגלם את דמותו של "אלקטרז", חייל בחיל הנחתים האמריקני, המצויד, כמו גיבור המשחק הקודם, ב"חליפת נאנו 2.0" המהווה שדרוג של חליפת הנאנו שהוצגה במשחק הקודם. קרייטק ניסתה להימנע מיצירת משחק נוסף המתרחש בסביבה מיוערת, ולדבריה, המשחק מתרחש ב"ג'ונגל עירוני": העיר ניו-יורק ההרוסה והמופצצת, הנתונה לפלישת חייזרים. המשחקיות היא יותר ליניארית ופחות פתוחה מאשר המשחק הקודם, ומזכירה את המשחקיות של משחקי סדרת Call of Duty, ועם זאת, לשחקן עדיין נותרה הגמישות שהייתה לו במשחק הקודם לגבי הדרך בה ישלים את מטרותיו. לטענת קרייטק, קרייסיס 2 מציע יותר "אנכיות" עקב הימצאותם של גורדי שחקים בשלבי המשחק; השחקן יכול לנווט בתוך בניינים שונים, ומצויד ביכולות המקלות עליו לטפס על מבנים גבוהים ולצלוח מכשולים מבוססי-גובה.

בדומה לקודמו, המשחק מציג שני סוגי אויבים: אנושיים ולא-אנושיים. את הצבא הקוריאני, שהיה האויב האנושי במשחק הקודם, החליפו לוחמים העובדים עבור הצבא הפרטי של חברת C.E.L.L השומרת על הסדר בניו-יורק החרבה, מצוידים בחליפות מגן משוריינות ומסוגלים להשתמש במגוון כלי נשק וכלי רכב. החייזרים שייכים לגזע ה-Ceph דמוי הדיונון, מהלכים ברובם על שניים ונעזרים בחליפות שריון חיצוניות המעניקות להם כוח ומהירות על-אנושיים, והם מגיעים במגוון יותר רחב של סוגים ונחשבים לאינטליגנטיים יותר מאשר במשחק הקודם.

חליפת הנאנו שאפיינה את משחקי הסדרה עברה שינוי גדול לעומת הופעתה במשחק הקודם. תפריט הבחירה המעגלי שאיפשר בחירה של מצב פעולה מתוך 4 מצבים שונים נעלם, ובמקומו הוטמעו מצבי פעולה שונים של החליפה לתוך החליפה כך שיהיה ניתן להפעיל אותם בלחיצת מקש. את ארבעת המצבים שאפיינו את החליפה הקודמת, מחליפים כעת שני מצבים עיקריים:

  • Armor mode - זהו למעשה שילוב של Maximum Strength ו-Maximum Armor מהמשחק הקודם. הפעלת מצב זה תקיף את החליפה בשריון דמוי-קשקשים החוסם פגיעת קליעים ומגן על השחקן מפגיעות שונות תוך כדי הענקת כוח פיזי גדול יותר לשחקן, במחיר פגיעה במהירותו וזריזותו.
  • Stealth mode - שיפור של הCloak mode מהחליפה הקודמת, שמעניק לשחקן יכולת הפיכה לבלתי נראה, ומשפר את יכולת ההתגנבות שלו.

שימוש בכל אחד משני המצבים האלו גורר אחריו צריכת אנרגיה מהחליפה, וכאשר האנרגיה נגמרת, החליפה חוזרת למצב ברירת המחדל שלה (Weapon mode) במטרה לחדש את האנרגיה.

המשחק הציג גם לראשונה אפשרויות לשיפור אספקטים מסוימים בחליפה. באמצעות איסוף רכיבים שונים מגופות חייזרים שהרג, יכול השחקן להתאים אישית את החליפה שלו ולהוסיף לה יכולות מיוחדות שונות בהתאם לסגנון המשחק שלו.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת המשחק מתרחשת בשנת 2023, 3 שנים לאחר "מאורעות איי לינגשאן" שאפיינו את המשחק הקודם בסדרה, ומתרחשת ברובה בעיר ניו-יורק, שם דווחה התפרצות מסתורית של נגיף ממקור חוצני המכונה "וירוס מנהטן" וגורם להתפרקות מהירה של תאי הגוף. הבהלה שזורע הווירוס, יחד עם אימת החייזרים שפלשו לכדור הארץ במשחק הקודם, גורמת להיווצרותו של תוהו ובוהו בעיר, מה שגורם להכרזת משטר צבאי בעיר, ולהכנסת כוחות צבאיים מטעם "קריינט אכיפה ולוגיסטיקה" (Crynet Enforcement & Local Logistics, או בקיצור: CELL) הפועלים תחת תאגיד הענק "קריינט". על רקע זה, מפונה כליל האוכלוסייה האזרחית בעיר, בסיוע חיל הנחתים האמריקני, אליו משתייך בתחילת המשחק גיבור המשחק, חייל העונה לכינוי "אלקטרז".

במהלך המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת המשחק, נשלח "אלקטרז" יחד עם צוות נבחר של נחתים אמריקנים לניו-יורק ההרוסה במטרה לחלץ משם מדען בשם ניית'ן גואולד, שעבר בעברו בתאגיד "קריינט". בשלב זה החייזרים מופיעים ומשמידים את הצוללת בה שהו הלוחמים. אלקטרז נפצע אנושות, אך מחולץ משם על ידי מי שיתברר כחייל הנאנו, לורנס "פרופט" בארנס (Prophet), שגורלו היה בלתי ידוע לאחר סיום המשחק הראשון. פרופט מלביש את אלקטרז בחליפת הנאנו שלו במטרה להציל את חייו, אומר לו "להמשיך את מה שהוא התחיל" ומתאבד בירייה. התברר כי זמן מה לפני כן פרופט נדבק בנגיף הקטלני, ובעודו נרדף על ידי לוחמי CELL שנחושים בדעתם להחזיר לעצמם את החליפה שלו, אולץ לסיים את חייו כדי להעביר את החליפה למישהו שיוכל להמשיך את משימתו: להציל את האנושות מהאיום החוצני.

לאחר שאלקטרז מצטייד בחליפה, נוצר איתו קשר על ידי ד"ר גואולד המורה לו לפגוש אותו במעבדה הישנה שלו, ולאחר שהוא מנווט את דרכו בסבך העירוני המלא בלוחמי CELL הרודפים אותו בחושבו כי הוא פרופט, הוא מוצא את ד"ר גואולד, ושם שניהם נופלים למארב שתוכנן על ידי מפקדים בכירים ב-CELL, המפקד דומיניק לוקהארט וסגניתו טארה סטריקלנד (בתו של קצין הנחתים מייג'ור סטריקלנד מהמשחק הקודם). בזמן שלוחמי CELL מובילים אותם למעצר, מופיעה חללית חייזרית ענקית ומשחררת נשק ביולוגי המחסל את כל לוחמי ה-CELL שהיו באזור ומשבית את חליפתו של אלקטרז, אך החליפה מופעלת מחדש מרחוק על ידי מדען ואיש עסקים בשם ג'ייקוב הארגריב, מדען העובד עבור "קריינט" וראש תאגיד "הארגריב-ראש" שמתברר כי יש לו ידע נרחב על גזע ה-Ceph, ועיצב את חליפות הנאנו הראשונות בהתבסס על טכנולוגיה שהייתה ברשותם של החייזרים. הארגריב מגלה לאלקטרז כי הווירוס תוכנן על ידי החייזרים כדי למחות את החיים מעל פני כדור הארץ, ומנסה לסייע לו להשיג כוחות חוצניים נוספים אל תוך החליפה שלו. בשלב מסוים, אלקטרז נפגש מחדש עם ד"ר גואולד, ומתבקש להגן על פינוי הכוחות מטיימס סקוור. בזמן מבצע הפינוי, החייזרים תוקפים אך אלקטרז מצליח להפנות את הנשק הביולוגי כנגדם, דבר המחסל את כלל הכוחות החייזריים באזור.

אלקטרז מתבקש לאחר מכן לחדור לבניין בשם The Prism שבו נמצא הארגריב. בזמן החדירה לבניין הוא נתקל במארב של לוחמי CELL בראשות לוקהארט, והפעם מצליח להתגבר עליהם ולהרוג את לוקהארט תוך כדי. אולם הוא נלכד בידי הארגריב בעצמו שמגלה לאלקטרז כי הוא מעוניין בלהפשיט את חליפת הנאנו ממנו כדי שהוא יוכל לעצור את החייזרים בעצמו, אבל תהליך ההסרה נכשל כיוון שהחליפה, שהכילה בנוסף לכך גם את תודעתו של פרופט שהועברה אליה לפני התאבדותו, התחילה להטמיע את עצמה בגופו של אלקטרז. מיד לאחר מכן הוא מחולץ על ידי טארה סטריקלנד, שמגלה לכולם כי היא למעשה סוכנת CIA שתולה בתוך תאגיד CELL. מתגלה כי הארגריב היה בכל הזמן הזה במצב וגטטיבי לאחר שנפצע במהלך תקרית טונגוסקה (שעל פי אירועי המשחק נגרמה בגלל החייזרים), וכי תודעתו הועברה למחשב, ואותה התודעה הממוחשבת היא זו שיצרה איתו קשר בכל הזמן הזה, והייתה מעוניין בחליפת הנאנו של אלקטרז במטרה לשקם את כוחו. לאחר מכן הוא מפוצץ את הבניין, אך אלקטרז מצליח להחלץ ממנו.

אלקטרז מגלה כי משרד ההגנה האמריקני אישר תוכנית לשימוש בנשק גרעיני טקטי על אדמת ניו-יורק במטרה להפטר מהחייזרים. אלקטרז, שכבר יודע שזה לא יועיל כלל כנגדם, מחליט לצאת למשימה שבמהלכה הוא מצליח לחדור למתקן החייזרי הראשי ממנו החייזרים משחררים את הנשק הביולוגי לכל שטח העיר, ומפנה אותו כנגדם, ובכך גורם להשמדת כלל הכוחות החייזריים שהיו בניו-יורק. במהלך התהליך אלקטרז מקריב את חייו, אך התודעה של פרופט שנמצאת בחליפה מצליחה להחזיר אותו לחיים, שם מתגלה כי החייזרים פרושים לא רק באיי לינגשאן הטרופיים ובניו יורק, אלא בכלל כדור הארץ בנקודות עניין רבות לאורך מיליוני שנים, וכי על אף שהמשימה בניו-יורק הושלמה, עוד נשארה להם עבודה רבה לעשות.

כאשר אלקטרז מתעורר בסנטרל פארק לאחר הניצחון על החייזרים, יוצר איתו קשר מדען בשם קארל ארנסט ראש, השותף של הארגריב בהקמת התאגיד "הארגריב-ראש". כשראש שואל את אלקטרז לשמו, הוא עונה לו "הם קוראים לי.. פרופט".

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביקורות כרובן היו חיוביות, כאשר המבקרים ציינו לחיוב את הגרפיקה המעולה ואת המשחקיות המשופרת על פני המשחק הקודם, אך ציינו לשלילה את הליניאריות ומרחב הפעולה המצומצם שהוענק לשחקן בהשוואה לכותרים הקודם בסדרה (קרייסיס וקרייסיס: ראש קרב), וכן לכותר המוקדם יותר של קרייטק, Far Cry. סיכומי הביקורות, על פי אתר Metacritic, נעו בין 86 לגרסת המחשב[1], 84 לגרסת האקסבוקס[2] ו-85 לגרסת הפלייסטיישן[3].

מבקרים רבים השוו בין המשחק לבין משחקי סדרת Call of Duty וציינו כי המשחק דומה להפליא במשחקיות ובפורמט הליניארי שלו למשחקי הסדרה. בנוסף לכך חלק ציינו לשלילה את הבינה המלאכותית ה"זוועתית" ואת מצב מרובה המשתתפים הנחות יחסית[4].

קרייסיס 2 זכה בטקס ה-Deutscher Computerspielpreis (טקס פרסי משחקי המחשב הגרמני) בפרס "המשחק הגרמני הטוב ביותר" של השנה[5].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרייסיס 2 בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Crysis 2, Metacritic (באנגלית)
  2. ^ Crysis 2 for Xbox, Metacritic (באנגלית)
  3. ^ Crysis 2 for Playstation 3, Metacritic (באנגלית)
  4. ^ אתר למנויים בלבד Ashton Raze, ‏Crysis 2 review, The Telegraph, 22 March 2011
  5. ^ Preisträger 2012: Deutscher Computerspielpreis, web.archive.org, ‏2012-04-30