שנג'ואו 7

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שנג'ואו 7
צוות המשימה
צוות המשימה
נתוני משימה
חללית שנג'ואו
כן שיגור מרכז שיגורי הלוויינים ג'יוצ'ואן
שיגור 25 בספטמבר 2008 13:10:04 UTC
נחיתה 28 בספטמבר 2008 09:38 UTC
מונגוליה הפנימית
משך המשימה יומיים, 20 שעות ו־28 דקות
נתוני חללית
משגר לונג מארץ' 2F
פעילות
תחילת הליכת חלל 27 בספטמבר 2008, 08:38 UTC
סיום הליכת חלל 27 בספטמבר 2008, 09:00 UTC
נתוני מסלול
מספר הקפות 45.6
צוות
אנשי צוות 3
משימות קשורות
משימה קודמת
שנג'ואו 6
משימה הבאה
שנג'ואו 8
מזהים
מספר קטלוג לוויינים 33369 עריכת הנתון בוויקינתונים
מאגר המידע הלאומי 2008-047A עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איור המציג את הריחוף מחוץ לחללית שנג'ואו 7

שנג'ואו 7סינית מפושטת: 神舟七号; בפין-יין: shénzhōu qīhào) היא משימת החלל המאוישת השלישית של סין.

בפעם הראשונה כללה משימת חלל סינית שלושה אנשי צוות. אחד היעדים העיקריים למשימה זו היה ביצוע ריחוף בחלל מחוץ לחללית. החללית שוגרה בהצלחה לחלל ב-25 בספטמבר 2008, בשעה 16:10 שעון ישראל.

צוות החללית נחת בשלום ב-28 בספטמבר 2008, בערבות מונגוליה הפנימית, בשעה 12:38 שעון ישראל.

צוות החללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסין נהוג לאמן מספר צוותים לאותה משימת חלל, בעבר היה מקובל לאמן טייקונאוט ראשי ושניים לגיבוי (כך במקרה של שנג'ואו 5), או צוות ראשי ושני צוותי גיבוי (במשימת שנג'ואו 6).

למשימת שנג'ואו 7 אומנו שני צוותים, ובהם שלושת הטייקונאוטים הסינים שכבר טסו לחלל בשתי המשימות המאוישות של סין (יאנג ליוויי, הטייקונאוט הסיני הראשון, ושני אנשי צוות שנג'ואו 6, פיי ג'ו'נלונג וניה האישנג).

ב - 15 בספטמבר דיווחו כלי תקשורת רשמיים בסין כי צוות החללית יהיה ג'אי ג'יגאנג (אנ'), הטייקונאוט שביצע ריחוף בחלל מחוץ לחללית ונופף בדגל סין, ליו בומינג (Liu Boming) וג'ינג האיפנג (Jing Haipeng). כל הטייקונאוטים במשימה זו הם טייסי קרב בעברם, ובאו משורותיו של חיל האוויר הסיני. יחידת הטייקונאוטים מוגדרת רשמית כ"גדוד" של צבא השחרור העממי (צבאה של סין).

חידושים ביחס למשימות קודמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משימת שנג'ואו 7 כוללת חידושים רבים לעומת שתי המשימות הקודמות בהן שיגרה סין טייקונאוטים לחלל:

  • משימה ראשונה בת שלושה אנשי צוות
  • ריחוף ראשון מחוץ לחללית (ייתכן ועל ידי שני טייקונאוטים ולא רק אחד, כפי שמתואר במקורות רבים)
  • שימוש בלוויין זעיר שישוגר מהחללית ככלי עזר לצוות החללית

שינויים במבנה החללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

היחידה המסלולית של החללית שנג'ואו שונתה, ובמשימה זו לא הותקנו עליה תאים פוטו-וולטאיים לייצור חשמל. הסיבה לשינוי נעוצה בצורך לאפשר לטייקונאוטים מרווח תמרון מחוץ לחללית, בעת פעילותם בחלל. ידיות אחיזה חוברו לחלקים החיצוניים של החללית, על מנת לסייע לטייקונאוטים בעת פעילותם מחוץ לחללית. ידיות דומות מותקנות מחוץ לתחנת החלל הבינלאומית.

קיצור המשימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורות שונים דיווחו על משימה של כחמישה ימים, אך עם התקרבות מועד השיגור הופיעו דיווחים בכלי התקשורת הסינים כי המשימה תארך שלושה ימים בלבד, כפי שאכן בוצע. משמעותה של משימה קצרה היא התמקדות בנושא הריחוף בחלל של הטייקונאוטים, ולא עריכת ניסויים מדעיים כפי שבוצעו על ידי צוות החללית שנג'ואו 6.

ריחוף מחוץ לחללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטייקונאוט ג'אי ג'יגאנג יצא אל מחוץ לחללית למשך 21 דקות, החל מ-16:40 שעון סין. במהלך ריחופו מחוץ לחללית ביצע ג'יגאנג מטלות שתוכננו מראש, ובהן החזרת דגימות של חומרים שנחשפו לתנאי החלל אל תוך החללית והחזרתם לכדור הארץ. כמו כן בחן ג'אי את יכולתו לתמרן מחוץ לחללית ונופף בדגל סין. ליו בומינג הוציא את פלג גופו העליון מחוץ לחללית, ומבחינה טכנית גם הוא ביצע הליכת חלל. במהלך הריחוף בחלל נבחנה חליפת חלל סינית - שיפור של חליפת חלל רוסית מסוג אורלאן. בשל מגבלות משקל ומקום, לא הוחזרו חליפות החלל בשלמותן לכדור הארץ, אלא הכפפות בלבד, לשם בחינה ומחקר.

שיגור לוויין קטן מהחללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

החללית שנג'ואו 7, כפי שצולמה על ידי הלוויין הקטן ששיגרה

לאחר חזרת הצוות אל תוך החללית, שוגר מיקרו לוויין שהיה צמוד לחלק הקדמי של היחידה המסלולית. הלוויין צילם תמונות של החללית שנג'ואו, ונותר בחלל לאחר חזרת הצוות לכדור הארץ. חלק ממטרותיו של הלוויין הן ביצוע פעולות קרבה - תמרונים בטווח קצר - מהיחידה המסלולית של החללית שנג'ואו 7, שהושארה בחלל. משך התפקוד המשוער של לוויין זה - מספר חודשים. הלוויין חלף בקרבה לתחנת החלל הבינלאומית, ומעבר קרוב זה העלה תהיות באשר למטרתו של הלוויין.

נחיתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תא החזרה לכדור הארץ של החללית נחת ב-28 בספטמבר בשעה 17:38 שעון סין באזור מונגוליה הפנימית. הנחיתה הוגדרה חלקה, אך התא נחת על צידו, דבר שכנראה הקשה על הוצאת האסטרונאוטים. בסופו של דבר לאחר למעלה מחצי שעה הצליחו אנשי צוות החילוץ שהגיעו למקום מיד עם הנחיתה להוציא את שלושת אנשי הצוות, ודקות לאחר מכן, כשהם ישובים על כיסאות שהביאו להם אנשי החילוץ הם קיימו מסיבת עיתונאים מאולתרת.[1]

פתיחות ושקיפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל המבצע, בפתיחות שאינה מאפיינת על פי רוב את סין, הועבר בשידור חי בתחנת הטלוויזיה הממלכתית, לרבות בערוץ האנגלי שלה הנקלט גם בקרב מנויי הטלוויזיה הרב ערוצית בישראל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שנג'ואו 7 בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אבי בליזובסקי, ‏החללית שנז'ו 7 נחתה בשלום, באתר "הידען", 28 בספטמבר 2008