שניוני הפה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןשניוני הפה
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
תת־ממלכה: רב-תאיים אמיתיים
קבוצה: בילטריה
קבוצה: שניוני הפה
שם מדעי
Deuterostomia
‏גרובן, 1908
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שניוני הפה (שם מדעי: Deuterostomia דאוטורוסטומיה, מיוונית: Deutero - שני, stomia - פה) היא על-מערכה של בעלי חיים רב תאיים אמיתיים מהקבוצה בילטריה. קבוצה זו התפתחה בתור הקמבריון ומכילה בעיקר מינים ימיים, למעט המיתרניים מקבוצת בעלי ארבע רגליים שהחלו לעלות ליבשה.

טקסונומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שניוני הפה נבדלים מקבוצת קדמוני הפה (Protostomia) בהתפתחות העוברית; בשניוני הפה הפתח הראשוני שנוצר בבלסטולה במהלך הפיכתה לגסטרולה יהפוך בהמשך לפי הטבעת בעוד שבקבוצת קדמוני הפה פתח זה יהפוך לפה; בעוד שבשניוני הפה הציטוקינזה (חלוקת התאים בעובר הצעיר) רדיאלית ואינה דטרמיניסטית, הציטוקינזה בקדמוני-הפה היא בדרך כלל ספירלית ודטרמיניסטית; כמו כן, אופן יצירת חלל הקרביים שונה - בשניוני-הפה חלל הקרביים מתפתח מכיסים בולטים פנימה מהקיר הדורסו-לטרלי של המעי הקדום, לעומת זאת בקדמוני-הפה חלל הקרביים מתפתח מנימים שצומחים מתוך המזודרם שאחר כך הופך לחלל פנימי (תהליך המכונה schizocoely).

הקבוצה כוללת חמש מערכות:

תרשים זה מראה את ההבדלים ביצירת חללי הגוף בקדמוני-הפה ובשניוני-הפה. קבוצות אלו נבדלות בכמה מאפיינים של ההתפתחות העוברית המוקדמת: בשניוני-הפה החלוקות בבלסטולה נקראות "חלוקות רדיאליות" כי הן מתרחשות במקביל או בניצב לציר הקוטב העיקרי. בקדמוני הפה החלוקות נקראות "ספיראליות" כי מישורי החלוקה נמצאים באלכסונים ביחס לציר הקוטב המרכזי. במהלך יצירת הגסטרולה, הפה העוברי בקדמוני הפה נוצר ראשון מהבלסטופור בעוד שפי-הטבעת נוצר מאוחר יותר, בשניוני-הפה סדר הדברים הפוך, ומכאן שמם

מוצא[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב בעלי החיים המורכבים יותר ממדוזה וצורבים אחרים מחולקים לשתי קבוצות, קדמוני-הפה ושניוני-הפה. המיתרניים (הכוללים את כל בעלי החוליות) הם שניוני-פה. סביר להניח כי המין Kimberella בן 555 מיליון שנה היה חבר בקבוצת קדומי-הפה. אם כן, פירוש הדבר כי שושלות קדומי-הפה ושניוני-הפה התפצלו זמן קצר לפני הופעת Kimberella - לפחות לפני 558 מיליון שנה, ולכן גם לפני תחילת הקמבריון לפני 542 מיליון שנה. מאובנים של המין Ernietta Ediacaran, שהופיע לפני כ-543–549 מיליון שנים, עשוי לייצג חיה מקבוצת שניוני-הפה.

מאובנים השייכים לקבוצה אחת גדולה של שניוני-הפה, קווצי-העור (שחבריה המודרניים כוללים כוכבי ים, קיפודי ים וחבצלות ים) היו נפוצים למדי מתחילת הקמבריון, לפני 542 מיליון שנה. ניתן לפרש מאובנים של המין Rhabdotubus johanssoni מאמצע הקמבריון כשייכים לקבוצת חצי-מיתרניים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שניוני הפה בוויקישיתוף