אחד משלנו (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אחד משלנו
עטיפת הספר, 2014
עטיפת הספר, 2014
עטיפת הספר, 2014
מידע כללי
מאת ימימה אבידר-טשרנוביץ
איורים נחום גוטמן
הוצאה
הוצאה כנרת זמורה ביתן
תאריך הוצאה 1947-הוצאה ראשונה
2014-הוצאה אחרונה
מספר עמודים 190
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003749541, 001000789, 002051624, 002051617, 003764723

אחד משלנו הוא ספר ילדים ונוער של ימימה אבידר-טשרנוביץ שיצא לראשונה ב-1947 בהוצאת נחום טברסקי עם איוריו של נחום גוטמן. הספר זכה להצלחה רבה ויצא במהדורות נוספות בהוצאות לאור שונות עם מאיירים שונים.

ב-2014 ערכו בנותיה של ימימה, רמה זוטא ודנה אבידר את הספר תוך כדי שינויים קלים של מילים ומשפטים כדי להתאים את הכתוב לשפה המובנת של הילדים כיום. הספר יצא עם איוריו המקוריים של נחום גוטמן.

ימימה טשרנוביץ כתבה בהקדמה כי הספר הוא המשך לספרה שמונה בעקבות אחד ובו ממשיך הילד חגי את הרפתקאותיו במקומות אחרים. אם בספר הקודם ה"אחד" היה מרגל גרמני שנלחמו בו הרי ב"אחד משלנו" ה"אחד" הוא ילד יהודי ניצול שואה ומתבודד שחגי וחבורתו משתדלים לעזור לו כדי שיהיה "אחד משלנו". בספר יש תיאורים של נופים ואתרים בארץ שאז היו לא כל כך נגישים.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוריו של חגי שולחים אותו ל"כפר הזורעים" שם יבלה את חופשת הפסח אצל ידידיהם ובתם רוני. הוריה של רוני מקבלים לאירוח בביתם את יוסי - נער ניצול שואה, שקט, מנוכר ומדוכא.

רוני לוקחת את חגי לסבא מנחם שהוא מומחה לטיפול בצמחים. הם מספרים לו על יוסף והוא אומר להם שמניסיונו יש רק פרח אחד שיוכל לעזור לו וזה העדעד הפורח בסביבת סלע אשת לוט.

לשיחה מאזין יחיעם, נכדו של סבא מנחם וחייל משוחרר מהצבא הבריטי והוא מחליט לעזור להם במסע המסוכן בבחינת "רואה ואינו נראה". לחבורה של חגי, רוני ויוסף מתווסף גם עוזי הלבקן.

לאחר שניסיונם לחדור לשדה תעופה (רמת דוד?) נכשל הם עולים על משאית תנובה שמביאה אותם לירושלים שם הם מתקבלים על ידי חבורת ילדים.

הם עוברים בנחל קדרון ובמכונית לוקחת אותם לעבר יריחו אך מתקלקלת באמצע הדרך והם נאלצים לרדת לוואדי (נחל פרת?) ועולים למנוחה במנזר מעל הנחל (מנזר סנט ג'ורג'?). הם ממשיכים לערבות יריחו ומתארחים אצל בדואים.

לבסוף הם מגיעים למפעל האשלג בצפון ים המלח ומתקבלים בשמחה על ידי בני העובדים. הם ממשיכים דרומה אך מותקפים על ידי שודדים ערביים. חגי ויוסף נופלים בשבי אך משוחררים על ידי לוחמים בפיקודו של אביו של חגי. הם מפנים את יוסף הקודח מחום וחגי מגיע עם חברים נוספים בסירה לסדום שם הוא מוצא את יחיעם המכוון אותו לפריחת העדעד התכול. העדעד נקטף וכולם חוזרים בסירה למפעל הצפוני, יחיעם כותש את עלי העדעד ומפזר על מים אותם שותה יוסף.

כעבור חודשיים מבקר חגי שוב בכפר ולהפתעתו רואה את יוסי בעת משחק כדור עומד בשער נלהב ומשלהב את כל הילדים. הוא הפך ל"אחד משלנו".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]